Rowery szutrowe, tzw. gravele stanowią hybrydę roweru szosowego i górskiego. Dzięki kierownicy typu baranek, szerokim oponom i sportowej geometrii umożliwiają szybszą jazdę, niż ciężki i masywne jednoślady MTB. Kiedy kupić rower gravelowy i jak go wybierać?
Jeśli istnieje uniwersalny rower, to jest nim właśnie gravel. Zapewnia komfort jazdy na zróżnicowanej nawierzchni, od asfaltu, przez szuter, aż po leśne ścieżki. Ta uniwersalność ma oczywiście pewną cenę. Gravele nie pojadą na asfalcie tak szybko, jak szosówki i nie sprawdzą się w górskim terenie tak dobrze, jak rower górski. Są jednak idealne do wypadów za miasto i codziennych dojazdów do pracy. Większość graveli jest wyposażona w solidny osprzęt, z reguły lepszy, niż zwykłe rowery przełajowe. Dzięki dużej liczbie mocowań na różnego rodzaju koszyki, uchwyty, bagażniki, sakwy i inne elementy, gravele są też wykorzystywane do bikepackingu.
Gravele nadają się zarówno na długie wyprawy, jak i krótsze wypady. To dobry typ roweru, jeśli chcesz mieć w piwnicy lub garażu tylko jedną maszynę.
Szukasz dobrego gravela, który sprawdzi się w każdych warunkach terenowych? Zajrzyj do sklepu Sprint-rowery.pl i sprawdź modele firmy Trek: https://sprint-rowery.pl/rowery-gravel?manufacturer=Trek. A może wolisz gravele Giant, Orbea lub Polygon? Dzisiaj praktycznie każdy producent ma w swojej ofercie modele szutrowe.
fot. trek.widencollective.com
Znasz najważniejsze cechy rowerów szutrowych, ale jak wybrać konkretny model, który spełni Twoje oczekiwania? Tutaj trzeba już zagłębić się w specyfikację techniczną.
Do projektowania rowerów gravelowych wykorzystuje się przede wszystkim aluminium lub karbon. Aluminium jest lekkie, tanie i wytrzymałe. Część producentów wykorzystuje tzw. hydroforming, czyli kształtowanie ramy za pomocą strumienia płynu (zwykle oleju) pod wysokim ciśnieniem. W ten sposób uzyskuje się ramy o doskonałych właściwościach absorpcji drgań. Jeszcze innym procesem jest tapering, czyli cieniowanie. Polega on na wykorzystaniu stopu o zróżnicowanej grubości.
Z kolei włókno węglowe jest lżejsze i lepiej amortyzuje wstrząsy niż aluminium. Rama wykonana z karbonu świetnie sprawdza się podczas długich treningów. Będzie jednak sporo droższa i są to modele z wyższej półki.
Pewnym kompromisem jest karbonowy widelec, który dobrze pochłania drgania, ale jednocześnie nie podnosi aż tak bardzo ceny dwóch kółek. Dzisiaj wybierając rower gravel znajdziesz też modele z wbudowaną amortyzacją przednią, np. seria Cannondale Topstone. Amortyzowany widelec sprawnie wybiera nierówności podczas jazdy.
Dłuższe widelce umożliwiają montaż szerszych opon, niż w szosówkach. Najczęściej będą to opony 38-43 mm z wyraźnie zarysowanym bieżnikiem. Wiele modeli jest przystosowanych do założenia opon bezdętkowych (ang. tubeless ready). Dla porównania w rowerach szosowych montuje się opony o szerokości 23-32 mm, zaś w MTB 48-58 mm.
Jeśli chodzi o napęd, to w gravelach dominuje jeden blat, np. 1X10, 1X11, czy 1X12. Czasami pojawiają się modele z dwoma przerzutkami, wtedy przednia ma niewielki zakres przełożeń. Takie rozwiązanie jest intuicyjne w użyciu i pozwala skupić się na jeździe, bez ciągłej manipulacji ustawieniami napędu.
Producenci osprzętu opracowali nawet specjalne grupy napędowe stworzone specjalnie z myślą o gravelach. Jest to np. napęd Shimano GRX, SRAM Apex XPLR, Force i Rival, czy Campagnolo Ekar.
W szutrowcach wykorzystuje się niemal wyłącznie hamulce tarczowe. W tańszych modelach będą to mechaniczne hamulce tarczowe, w droższych, hamulce tarczowe hydrauliczne. Jeśli dużo jeździsz i nie unikasz rajdów podczas brzydkiej pogody, hydrauliczne hamulce tarczowe to prawdziwy must-have i to nie tylko w gravelu.
fot. trek.widencollective.com
Jeśli chcesz zacząć szukać nowych przygód i zacząć jeździć w różnorodnych warunkach terenowych, trzeba wiedzieć, jaki rower gravel kupić. Sprawdź modele polecane przez doświadczonych kolarzy.
Jego zalety to karbonowa rama OCLV z serii 500, osprzęt SRAM Apex z 12-rzędową kasetą i hamulce hydrauliczne. Zastosowano tutaj sztywne osie przelotowe, karbonowy wspornik siodła. Wspornik kierownicy jest zgodny z systemem Blendr, który umożliwia szybki montaż akcesoriów. Model nada się do dynamicznej jazdy na długie dystanse, ale kiedy trzeba, będzie dzielny także w lesie.
Nieco tańsza propozycja dla fanów szutrówek. Model wyróżnia rama wykonana z potrójnie cieniowanego aluminium, karbonowy widelec, osprzęt Shimano GRX z 12-biegową kasetą i hamulce hydrauliczne Shimano RX400. Dwie przerzutki umożliwiają precyzyjną regulację przełożeń. Szerokość opon to 38 mm, co czynią maszynę idealną do walki w zróżnicowanym terenie.
W tym modelu znajdziesz karbonową ramę ACX z wewnętrznym prowadzeniem przewodów, osprzęt SRAM Apex XPLR z 12-rzędową kasetą i hydrauliczne hamulce tarczowe. Technologia Flip Chip umożliwia zmianę geometrii jednośladu i dopasowanie jej do indywidualnych potrzeb.
Ten model to najnowsza produkcja, która powstała specjalnie na polski rynek. To rower ze świetnym stosunkiem ceny do jakości. Dostajemy w nim pełną grupę Shimano GRX, koła na sztywnych osiach, karbonowy widelec i taperowaną główkę ramy. W tym przedziale cenowym to unikat!
Jeśli przekonuje Cię szybka jazda po szutrowych ścieżkach, świetny osprzęt i lekka rama aluminiowa lub z karbonu, gravel może okazać się strzałem w dziesiątkę. Zajrzyj do sklepu Sprint-rowery.pl i sprawdź gravele takich firm, jak Trek, Orbea, Marin, czy Polygon. Postaw na gwarancję niskiej ceny i profesjonalne doradztwo.