Kraina w Kratę, część 2

wycieczka rowerowa
Pomnik przyrody
Pałac w Żoruchowie
W Żoruchowie zobaczymy dobrze zachowany piętrowy pałac należący niegdyś do rodu von Braunschweig. Wybudowany na planie prostokąta w 1833 r. Przed pałacem rozciąga się owalny podjazd, a wokół park dworski, o powierzchni około 4 hektarów, łączący się dalej z lasami.
zabudowania przy folwarku w Żoruchowie
Aleja kasztanowa
Kamienny kościół w Żelkowie
Neogotycki kościół pw. św. Antoniego z połowy XIX wieku zbudowany z cisów granitowych. Na uwagę zasługują tu witraże oraz stare organy stworzone przez Volknera z Duninowa. Przy świątyni znajduje się pomnik upamiętniający poległych podczas I wojny światowej mieszkańców Żelkowa i okolic
Lasy nad Łupawą
pole
Most nad Łupawą
Kościół w Gardnie Wielkiej
”Kraina w Kratę” to obszar nadmorskich gmin Pomorza Środkowego, gdzie dominującym elementem krajobrazu jest budownictwo szachulcowe. W stylu tym do dziś podziwiać można przeróżne zabudowania zarówno wiejskie jak i miejskie, a wśród nich przepiękne domy, budynki inwentarskie, stodoły, kuźnie, szkoły, a także kościoły, kamienice i dwory. Nasza rowerowa wycieczka skupiła się jednak tylko na pewnej części tego malowniczego obszaru, w końcu nie sposób zobaczyć wszystkiego w ciągu jednego dnia. Kolejne ciekawe zabudowania w tym stylu zobaczymy w następnych wizytach, które mamy już w planach.

Trasa naszej jednodniowej wycieczki rowerowej zakładała przede wszystkim aktywny wypoczynek, dlatego nie spiesząc się zbytnio pozwoliliśmy sobie na wiele przyjemności, przy minimum wysiłku. Na naszej trasie podziwialiśmy malownicze wsie oraz miasteczka, gdzie co rusz robiliśmy liczne postoje. Przemierzając Krainę w Kratę mieliśmy okazję zapoznać się ze stylem szachulcowym i to nie tylko oglądając go z zewnątrz. Sporo uwagi poświeciliśmy także zabytkowej wsi Kluki, w której znajduje się Muzeum Wsi Słowińskiej.

Trasa drugiej edycji jednodniowej wyprawy przez „Krainę w Kratę”:

Chcąc delektować się pięknem tutejszego krajobrazu i relaksować na jego łonie, trasę ułożyliśmy tak, by wiodła przede wszystkim z dala od wzmożonego ruchu drogowego. Wykorzystując więc znajomość lokalnych dróg gruntowych, którymi wyznakowano szlaki turystyczne, pozwoliliśmy sobie na spokojną jazdę w bardzo różnorodnym terenie. Na naszej trasie dominowały utwardzone drogi gruntowe oraz leśne dukty, tylko w mniejszym stopniu drogi asfaltowe. Ważnym czynnikiem wpływającym na wypoczynek był także dystans. Tym razem udało nam się zamknąć go w 85 km, a liczne przerwy co 10-20 km pozwoliły szybką regenerację i chęć dalszej jazdy z uśmiechem na twarzy.
Trasę poleca
GR3miasto

Mapa Pomorskie. Zamki i pałace
Pomorskie. Zamki i pałace - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa województwa pomorskiego na której zaznaczono za pomocą ilustracji zamki, dwory i pałace w województwie pomorskim. Mapa zawiera aktualną sieć dróg. Łącznie uwzględniono 121 miejsc wartych odwiedzenia.

Mapa Kaszuby dla rowerzystów i piechurów cz. PŁN
Kaszuby dla rowerzystów i piechurów cz. PŁN - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Kaszub dla rowerzystów i piechurów część północna. Zasięg mapy ograniczony jest miejscowościami: Lipusz i Sulęczyno na zachodzie, Lębork i Nowy Dwór Wejherowski na północy, Żukowo i Przywidz na wschodzie oraz Gołuń i Wdzydze Kiszewskie na...

Mapa Województwo Pomorskie
Województwo Pomorskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa całego  województwa pomorskiego  z aktualnym przebiegiem dróg. Opisano ich numerację i kilometraż, zaznaczono również stacje paliw. Miejsca ciekawe, warte odwiedzenia podkreślono kolorem żółtym. Mapa posiada opisaną siatkę geograficzną WGS 84...

GR3miasto
17 listopada 2015 GR3miasto napisał:
Polska jest piękna, tylko trzeba umieć cieszyć się jej krajobrazami i nie porównywać z innymi ;)
r_krzysztof
17 listopada 2015 r_krzysztof napisał:
Tylko pozazdroscic widokow i trasy :). pozdrawiam