Zębolowa i Urbania Góra z Tokarni - Beskid Wyspowy

• Data: 23 kwietnia 2022
  • Lokalizacja: Tokarnia
Tokarnia.
Miejscowość w powiecie Myślenickim. Między Pcimiem a Skomielną Czarną. Siedziba gminy Tokarnia. Potok Krzczonówka płynący doliną przez Tokarnię jest granicą między Beskidem Makowskim a Beskidem Wyspowym. Niestety nie zwiedzaliśmy samej Tokarni, choć opisy w materiałach na temat miejscowości zachęcały. Postaramy się tu jeszcze wrócić. Naszym celem była Zębolowa i Urbania Góra a przy okazji poznaliśmy Kalwarię Tokarską. Zaparkowaliśmy na parkingu przy boisku sportowym. Z tego miejsca łatwo trafić na czarny szlak, który prowadzi w kierunku Zębolowej. Wystarczy przejść przez mostek nad Krzczonówką.
Takie cudeńka przy szlaku.
Ktoś miał niebywałą fantazję. Pewnie jakiś miłośnik młynów wodnych...lub rowerów:)
Kalwaria Tokarska.
Idąc za czarnym szlakiem, tuż za linią zabudowań zaczyna się Kalwaria Tokarska. To zespół rzeźb plenerowych o tematyce religijnej, zostały wykonane przez tutejszego artystę ludowego pana Józefa Wronę. Na trasie znajdziemy również stacje drogi krzyżowej. Na zdjęciu figurka św. Floriana.
Figura Chrystusa trzymającego dzieci.
Czarny szlak.
Czarny szlak a po prawej kolejne figurki, Anioł Stróż przeprowadza dziewczynkę nad przepaścią.
Kalwaria Tokarska.
Piwnica biczowania. Jest to kamienna kaplica z Chrystusem u słupa. Posiada ona półokrągłe sklepienie zrobione z kamienia starej piwnicy. Biczowany Chrystus to rzeźba naturalnej wielkości przedstawiająca ogromne męki. Niegdyś mieścił się tam „Upadek pod krzyżem”, ale został skradziony. W piwnicy tej znajdują się księgi pamiątkowe, do których każdy może złożyć swój podpis.
Kopiec z figurą Chrystusa frasobliwego.
Kalwaria Tokarska.
Jeziorko a na jego środku łódź z Chrystusem przekazującym klucze św. Piotrowi.
Przed zboczem Golca.
Szlak biegnie tu przez łąki, skręca w prawo i zaczyna się wspinać na Golec (763mnpm).
Łąki u podnóża Golca.
W oddali pasmo Lubomira i Łysiny.
Golec 763 mnpm.
Zębolowa 859 mnpm.
Zębolowa, Zembolowa czy Zębalowa, można spotkać różne formy nazwy tego szczytu. Mapy różnie wskazują położenie tego szczytu. W mapie turystycznej została wprowadzona korekta, dlatego znajdziemy w niej dwa szczyty o tej nazwie, ale o różnych wysokościach. Właściwy ponoć jest ten wyższy. To na nim stoi słupek z tabliczką informującą o nazwie szczytu.
W miejscu gdzie czarny szlak dobiega do żółtego (tu ma swoją kropkę), skręcamy w prawo za żółtym kolorem i schodzimy w kierunku Krzczonowa, jakieś 200 m, aż natrafimy na tabliczkę z odbiciem w prawo do szczytu. Z tego miejsca krótkim podejściem w górę znajdziemy się przy słupku. Sam szczyt jest całkowicie zalesiony więc z widoków nici. Zębolowa i okolica jak na Beskid Wyspowy przystało kryje trochę tajemnic i legend. Kiedyś Lubień był dość popularnym ośrodkiem turystycznym. Letnicy spacerujący na Zębolową napotykali kamienie z wykutymi krzyżami, symbolami, gwiazdami, cyframi i inicjałami. Mówiono, że to pozostałości po poszukiwaczach skarbów z XVII-XVIII wieku. Wyjaśnił to w połowie lat 30 XX wieku geograf Stanisław Leszczycki. Okazało się, że są to kamienie graniczne pomiędzy gruntami wsi, lasów „pańskich” i „chłopskich” i gruntami zamożnych gospodarzy. Co do samej nazwy szczytu można by napisać obszerny materiał. Ja podałem formę nazwy i wysokość z tabliczki która tam się znajduje. Jednak wcale nie jestem przekonany że to poprawna forma. Wiele materiałów źródłowych podaje iż ten sam szczyt ma kilka nazw. Mieszkańcy Łętowni nazywają ją Zębolową, mieszkańcy Tokarni – Golcem, zaś mieszkańcy Krzczonowa, Lubnia, Krzeczowa i Tenczyna – Klimasem. Jest również podawana forma Zembolowa od roli Zembolowej czyli nazwiska Zembol pochodzącego z Łętowni, przez urzędników ponoć przekręcane na Zębol. Wszystkie te nazwy możemy znaleźć na mapach jako oddzielne szczyty. Podobno nie jest to prawdą, bo nazwy tyczą się jednego i tego samego wzniesienia a za sprawą kartografów zostały rozsiane po sąsiednich wierzchołkach.
Zakręcone drzewo...
Na trasie pozytywnie zakręcona sosna :)
Urbania Góra 671 mnpm.
W poszukiwaniu szczytu Urbaniej Góry musieliśmy zboczyć ze znakowanego czarnego szlaku w leśną drogę. Mapa turystyczna oraz mapa wydawnictwa Compass wskazuje szczyt zupełnie w innej lokalizacji od tej gdzie znajduje się słupek z tabliczką. Ów słupek stoi obok krzyża z figurą Chrystusa ukrzyżowanego. To ostatnia rzeźba Kalwarii Tokarskiej. Według map szczyt znajduje się dużo wyżej i według ukształtowania terenu jest to bardziej prawdobodobne. Trudno mi oceniać dlaczego słupek stoi na zboczu a nie jego wierzchołku. Być może sugerowano się najwyższym punktem Kalwarii Tokarskiej.
Kalwaria Tokarska.
Schodząc z Urbaniej Góry nieznakowaną ścieżką mijamy kolejne rzeźby Kalwarii Tokarskiej
Masyw Kotonia.
Przy zejściu z Urbaniej Góry i najwyższego punktu Kalwarii Tokarskiej możemy podziwiać masyw Kotonia w Beskidzie Makowskim. Kotoń, Kotuń czy Solnisko, kolejna żonglerka nazw tego samego szczytu. W większości map używa się nazwy Kotoń.
Wycieczka na pogranicze Beskidu Makowskiego i Wyspowego. Naszym celem dwa szczyty Beskidu Wyspowego, Zębolowa i Urbania Góra. Na początek wyprawy wybraliśmy miejscowość Tokarnia leżącą nad potokiem Krzczonówka, który uważa się w tym rejonie za granicę pomiędzy Beskidem Makowskim a Wyspowym. Parkujemy na parkingu obok boiska sportowego i hyc przez mostek nad potokiem szybko znajdujemy czarny szlak w kierunku Zębolowej. To również odcinek Głównego Szlaku Beskidu Wyspowego. Nasze dzisiejsze szczyty nie są okazałych wysokości, ale ogarnąć ich lokalizację i historię nazewnictwa przysporzyło nam trochę zamieszania. Tak naprawdę lepiej nie wgłębiać się w temat, tylko skupić się na przyrodzie i tym, co jest obecnie. Trasa szlaku za linią zabudowań przebiega przez pewien odcinek równolegle z Kalwarią Tokarską. To szereg rzeźb plenerowych o tematyce religijnej wykonanych przez tutejszego ludowego artystę pana Józefa Wronę, znajdują się tu również stacje drogi krzyżowej. Kilka z nich uchwycone na fotkach. Za jeziorkiem gdzie na jego środku znajduje się rzeźba Chrystusa wręczającego klucze św. Piotrowi, Kalwaria Tokarska skręca w lewo, my prosto wspinamy się za czarnym szlakiem. Tak sobie maszerując, zasugerowaliśmy się mapą turystyczną i zaznaczonym wierzchołkiem Urbaniej Góry. Nie prowadzi tam żaden znakowany szlak, więc skręciliśmy leśną drogą w lewo, kierując się na szczyt. Miejsce do którego dotarliśmy, swoim ukształtowaniem wskazuje na wierzchołek wzniesienia, jednak próżno szukać tabliczki z nazwą, którą gdzieś wcześniej w przeglądanych materiałach widzieliśmy. Postanawiamy zawrócić do szlaku i kierować się dalej na Zębolową. Po drodze mijamy łąki, z których widoki celują w masyw Lubomira i Łysiny. Szlak skręca w prawo i lasem wspina się dość ostro w górę. Dochodzimy na wypłaszczenie terenu i zakręt w lewo. Tuż za zakrętem na drzewie drukowana kartka z opisem szczytu Golec (763mnpm). Tak właśnie opisany jest ten wierzchołek na wielu mapach, ale w starszych źródłach czytamy, że to jedna z nazw Zębolowej, jak: Klimas, Cymbałowa, Zembalowa czy Zębalowa. Te wszyskie nazwy dotyczyły jednego szczytu, który mieszkańcy okolicznych miejscowości nazywali po swojemu. Dzisiaj na mapach znajdziemy kilka wierzchołków opisanych tymi nazwami. Być może kartografowie poszli na kompromis. Przed skrzyżowaniem z żółtym szlakiem kolejny raz sugerujemy się mapą i oznaczonym szczytem Zębalowa (854mnpm). Miejsce wydeptane przez innych turystów którzy pewnie jak my szukali słupka z tabliczką na próżno. Walczymy dalej i wracamy do szlaku, a zarazem końca lub początku czarnego, bo w miejscu gdzie styka się z żółtym jest jego kropka. Odbijamy w prawo żółtym szlakiem i tak za 200 metrów trafiamy na tabliczkę na drzewie „Do szczytu“, kieruje nas ścieżką w prawo. Po krótkim podejściu znajdujemy słupek dumni i szczęśliwi. Szczyt ten w mapie turystycznej miał podaną tylko wysokość zgadzającą się z wysokością Zębolowej i był bez nazwy, dlatego postanowiliśmy go odszukać. Podejrzewam że nie byliśmy pierwsi w błądzeniu, ale już naniesiono na mapie korektę. Szczyt zalesiony więc zebraliśmy się po chwili w drogę powrotną, żeby ponownie odbić w kierunku Urbaniej Góry skoro tu nam się udało trafić. Tą samą trasą wróciliśmy do miejsca odbicia leśnej drogi i ponownie pokonaliśmy ten sam odcinek, ale tym razem schodząc w dół. W pewnym momencie jedna ze ścieżek odbija w prawo, pasowało nam na dojście do najwyższego punktu Kalwarii Tokarskiej. Więc po zmianie kierunku i zejściu zboczem trafiliśmy na wysoki krzyż z figurą Chrystusa ukrzyżowanego, obok na drzewie przymocowany dzwon a poniżej krzyża ku naszemu zdziwieniu słupek z tabliczką szczytu Urbania Góra. Przyznam, że byliśmy trochę skołowani tą lokalizacją słupka ale przynajmniej byliśmy pewni że taki istnieje. W dół schodzimy już trasą Kalwarii Tokarskiej, aż do skrzyżowania nad jeziorkiem gdzie ponownie wbijamy na czarny szlak. Po drodze jeszcze widoki na dolinę i masyw Kotonia. Trasa nie była szczególnie wymagająca poza ostrzejszym podejściem na Golec. Trochę zamieszania z nawigowaniem na szczyty gdzie znajdują się słupki z nazwą, ale zawsze to jakieś urozmaicenie. Cele zaliczone, przemierzając z błądzeniem około 12,5 km. Z postojami i spacerowym tempem zajęło nam 6 godzin. Mieliśmy dużo czasu na przystanki i błądzenie :) Pozdrawiamy i powodzenia na szlakach....

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...

Mapa Wokół Babiej Góry
Wokół Babiej Góry - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa prezentuje okolice Babiej Góry, zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej. Zasięg mapy wyznaczają: Sucha Beskidzka i Zembrzyce na północy, Tvrdosin (Twardoszyn) na południu, Jeleśnia na zachodzie, Jordanów i Czarny Dunajec na...

Mapa Beskid Żywiecki
Beskid Żywiecki - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Żywieckiego, z Babiogórskim Parkiem Narodowym i najwyższym szczytem - Babią Górą (1725 m n.p.m.). Na mapie znajduje się część Beskidu Śląskiego - sięgając na zachodzie po miejscowości Istebna i Jaworzynka, czyli miejsce styku granic...