Rycerka Górna-Wielka Racza-Przegibek-Rycerka Górna

Dodano 9 listopada 2016 przez plik GPX

• Data: 28 września 2016
  • Lokalizacja: Rycerka Górna
Schronisko PTTK na Przegibku 1000m n.p.m.
Schronisko PTTK na Wielkiej Raczy1230m n.p.m.
Hala po Małą Raczą
Hala pod Małą Raczą
Wielka Racza 1230m n.p.m.- Widok na Schronisko PTTK
Wielka Racza jest całkowicie zalesiona, ale na jej wierzchołku jest trawiasta hala, z której rozciąga się szeroka panorama z charakterystyczną grupą Małej Fatry. Szczyt jest też największą górą Beskidów Kysuckich (słowackiej części Beskidu Żywieckiego) i jednym z najwyższych szczytów Beskidu Żywieckiego. Obserwację widoków ułatwia platforma widokowa wybudowana w 1997 r. wspólnie przez Polaków i Słowaków.
Podanie głosi, że nazwa szczytu pochodzi od słowa "raczyć się", gdyż ponoć po zakończeniu sporów granicznych, władający Żywiecczyzną Komorowscy wraz ze swymi węgierskimi adwersarzami urządzili na granicznym wierzchołku wielką ucztę, w czasie której obficie "raczono" się winem.
Widok na Przegibek
Przegibek
Widok na Będoszke Wielką
Kwietnik przed Schroniskiem PTTK na Przegibku
;-)...
Wędrówkę rozpoczynamy z parkingu pod Raczą w Rycerce Górnej- Kolonia. Idziemy żółtym szlakiem wzdłuż potoku Racza. Po kilku minutach docieramy do skrzyżowania. Droga prosto prowadzi w kierunku Przełęczy Śrubita. Skręcamy w prawo, wchodząc do lasu i rozpoczynając wędrówkę w kierunku szczytu Wielkiej Raczy. Idziemy cały czas lasem. Po około 1 godzinie i 50 minutach dochodzimy do skrzyżowania z czerwonym szlakiem prowadzącym z Wielkiej Raczy na Rycerzową przez Przegibek. Stąd pozostaje nam 5-10 minut do schroniska. Wspinamy się na szczyt, na którym obok wspomnianego schroniska PTTK znajduje się przejście turystyczne oraz platforma widokowa z przepiękną panoramą górską.
Regenerujemy siły w schronisku kwaśnicą oraz tradycyjną parzonką w szklance z koszyczkiem ;)
Ze schroniska schodzimy przez chwilę razem z żółtymi znakami. Po ich odgałęzieniu w lewo idziemy leśną drogą, mijamy dojście do źródła (z lewej strony) i w okolicy garbu terenowego osiągamy granicę państwa, którą schodzimy na halę Mała Racza, położoną w rejonie szczytu o tej samej nazwie (1178 m, 1 km, 15 min). Przed nami widok na Małą Fatrę, zaś po lewej stronie w oddali widać Lipowską i Pilsko, bliższe - Rycerzowa z Wielką Rycerzową oraz Praszywka i Bendoszka z Jubileuszowym Krzyżem Ziemi Żywieckiej. Szlak schodzi dalej i prowadzi częściowo halą, a częściowo poprzez pasy lasu, po czym trawersuje północne stoki Orła, zmieniając kierunek na wschodni. Podchodzimy na ramię Orła, mijamy dwa wzniesienia i schodzimy na przełęcz między Orłem a Bugajem, nazywaną Przełęczą Śrubita, gdzie znajduje się Przejście Małego Ruchu Granicznego pomiędzy Polską a Słowacją (Rycerka Górna Przełęcz Śrubita - Nová Bystrica - 996 m, 3,5 km, 1.15 godz.).
Z przełęczy podchodzimy w lewo przez mieszany las na halę Śrubita i wkraczamy w rejon rezerwatu "Śrubita", obejmującego stary, bo prawie dwustuletni, jodłowo-bukowy las dolnego regla. Pokonujemy północne stoki Bugaja, przekraczając ramię Kołyski (4,5 km, 1.40 godz.). Szlak zakręca tutaj w prawo pod ostrym kątem i wiedzie poprzez północne, zalesione stoki Jaworzyny (1173 m.). Po ok. 30 min wychodzimy na zarastające hale i mijamy odgałęziający się z lewej Abramów (1084 m). Zakręcamy w prawo i mieszanymi lasami podchodzimy w stronę Kikuli (1119 m). Dochodzimy do granicy państwa, opuszczamy ją na chwilę skracając zakręt przed Kikulą, po czym znów wracamy na przecinkę graniczną (7 km, 2.25 godz.). Idziemy nią dalej aż do stóp Bani (1124 m). Znajdujemy się przy Przejściu Małego Ruchu Granicznego pomiędzy Polską a Słowacją (Przegibek - Vychylovka). Znaki skręcają w lewo i doprowadzają do węzła szlaków w rejonie Przełęczy Przegibek (8 km, 2.45 godz.). Stąd już tylko 15 minut czarnym szlakiem do schroniska PTTK Przegibek.
Postój w schronisku....tym razem parzonka i sernik z jagodami :)
Ze schroniska udajemy się zielonym szlakiem biegnącym przez chwilę wraz z czarnym w kierunku Rycerki Górnej. Ze schroniska maszerujemy około 1 godzinę po czym docieramy do skrzyżowania z drogą asfaltową gdzie skręcamy w prawo,idziemy do kolejnego skrzyżowania przy mostku opuszczamy zielony szlak skręcając w lewo w żółty i po 10 min docieramy do naszego parkingu.

Mapa Beskid Śląski
Beskid Śląski - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Śląskiego obejmuje tereny od Skoczowa i Bielska-Białej na północy po Worek Raczański na południu oraz Żywiec na wschodzie i Jabłonków (Czechy) na zachodzie. Beskid Śląski to góry o dużych wysokościach względnych, jednak dobrze poznane...

Mapa Beskid Żywiecki
Beskid Żywiecki - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Żywieckiego, z Babiogórskim Parkiem Narodowym i najwyższym szczytem - Babią Górą (1725 m n.p.m.). Na mapie znajduje się część Beskidu Śląskiego - sięgając na zachodzie po miejscowości Istebna i Jaworzynka, czyli miejsce styku granic...

g.mirko
10 czerwca 2019 g.mirko napisał:
Witaj zbigofm. Wszystko możliwe że suma przewyższeń nie jest precyzyjna. To wynik podany przez aplikację endomondo która w tamtym czasie jeszcze kulała. Planując trasę z pomocą innych aplikacji też wynik sięga ponad 1100m. Postaram się przejść trasę jeszcze raz z pomocą bardziej precyzyjnego urządzenia i naniosę poprawki. Dziękuję za uwagi i pozdrawiam.
zbigofm
19 maja 2019 zbigofm napisał:
Cześć. Jedna z moich ulubionych tras w Beskidzie Żywieckim przede wszystkim ze względu na przepiękne widoki. Łącze ja także z i nnymi odcinkami. Jedna uwaga. Suma podejść nie przekracza na tej trasie 900 metrów. Skąd te liczby? Ponad 1400m to absurd.
JJSZ
8 lutego 2018 JJSZ napisał:
W pierwszy weekend lutego zrobiliśmy tą trasę z dziewczyną. Jednak musieliśmy iść w odwrotnym kierunku -pierw na Przegibek, potem na Raczę z racji na brak miejsc noclegowych w schronisku na Przegibku. W śniegu przeszliśmy ją w 8,5h. Straciliśmy ok. 40 min przypadkiem schodząc ze szlaku na ostrym zakręcie przy rezerwacie Śrubita. Szlak omija w pewnych momentach ostre podejścia utorowane przez narciarzy na biegówkach, także warto rozglądać się za znacznikami. Parking pod Wielką Raczą, przy żółtym szlaku jest darmowy.
januszek_44
21 grudnia 2016 januszek_44 napisał:
Zimą to wszystko wygląda inaczej , udało mi się dojść tylko do Wielkiej Raczy , ale widoki miałem przecudne .Mam nadzieję ,że jeszcze tam wrócę . Pozdrawiam , fajna trasa i opis .