REGION PODHALAŃSKI: Nad Reglami

190049

• Lokalizacja: Zakopane, Kuźnice
Nad Reglami - Dolina Białego
Centrum Edukacji Tatrzańskiego Parku Narodowego – Wielka Krokiew – Ścieżka Edukacyjna im. Stanisława Sokołowskiego – Ścieżka nad Reglami – Polana Kalatówki – Kuźnice

Wycieczkę rozpoczynamy od Centrum Edukacji Przyrodniczej Tatrzańskiego Parku Narodowego w Zakopanem (ul. Chałubińskiego 42). Można tutaj zwiedzić nowoczesną multimedialną wystawę, która jest dobrym wstępem do wyjścia w teren. Zwiedzanie wystawy jest bezpłatne. Należy dokonać wcześniejszej rezerwacji na stronie www.tpn.pl.

Ulicą Bronisława Czecha docieramy pod skocznię narciarską Wielką Krokiew, obok której dochodzimy do Drogi pod Reglami (szlak czarny), która łączy wyloty dolin i jest popularnym szlakiem spacerowym. Pod koniec XVIII w. i w pierwszej połowie XIX w. służyła do transportu rudy żelaza z kopalń w Dolinie Kościeliskiej do zakładu hutniczego w Kuźnicach. Jesteśmy na geologicznej granicy Tatr – po prawej stronie widok na Kotlinę Zakopiańską i Pogórze Gubałowskie.

1,7 km – wylot Doliny Białego. Obok punktu biletowego TPN skręcamy na szlak żółty. Rozpoczyna się tu Ścieżka Edukacyjna im. Stanisława Sokołowskiego. Wędrujemy dnem doliny tworzącej tutaj wąski wąwóz. W korycie potoku możemy zobaczyć ciąg progów, z których spływają kaskady, tworząc pod nimi kotły eworsyjne pogłębiane stopniowo przez wirującą wodę. Zbocza zbudowane z wapieni i dolomitów są siedliskiem dla roślinności naskalnej. Wyżej mijamy otwór sztolni z lat 50-tych XX w. – pozostałość po poszukiwaniu w Tatrach rud uranu. Wyżej możemy podziwiać pięknie zachowaną buczynę karpacką, która niegdyś była najliczniejszym zbiorowiskiem leśnym w piętrze regla dolnego. Las tworzą buki, jodły, świerki, jawory. Wiosną w runie kwitną geofity – żywce, zawilce, pierwiosnki, natomiast latem możemy tu podziwiać kilka gatunków storczyków.

4,3 km – dochodzimy do czarno znakowanej Ścieżki nad Reglami i idziemy nią w lewo. Przechodzimy przez fragment świerczyny, w której zachodzi przemiana pokoleń – starodrzew kilka lat temu zaatakował kornik drukarz, a teraz rośnie nowe pokolenie drzew. Dalej ścieżka trawersuje strome żleby, przechodząc przez kilka drewnianych mostków. Mamy tu obniżenie górnej granicy lasu spowodowane rzeźbą terenu i schodzącymi zimą lawinami. Skały porastają kosodrzewina i limby. Przez Przełęcz Białego przechodzimy do Doliny Bystrej.

7,1 km – Polana Kalatówki z widokiem na Kasprowy Wierch. Latem prowadzony jest tu kulturowy wypas owiec i krów, dzięki czemu na wiosnę możemy podziwiać dywan kilku milionów krokusów. Z Kalatówek schodzimy w kierunku Kuźnic. Po drodze mijamy zabudowania klasztorne Sióstr Albertynek. Możemy zwiedzić zabytkową kaplicę oraz pustelnię Brata Alberta. Miejsce to odwiedził w 1997 r. św. Jan Paweł II.

8,7 km – obok dolnej stacji kolei linowej na Kasprowy Wierch docieramy do Kuźnic. Możemy zakończyć tu wycieczkę i skorzystać z busów, które regularnie kursują do centrum Zakopanego lub pójść na piechotę Aleją Przewodników Tatrzańskich do miejsca, gdzie zaczynaliśmy trasę.

W Zakopanem pospacerujmy w poszukiwaniu śladów budownictwa w stylu zakopiańskim, który stworzył Stanisław Witkiewicz, wybitny malarz, architekt i pisarz (ojciec słynnego Witkacego). Najwięcej przykładów takiej architektury zachowało się przy ul. Kościeliskiej. Tutaj pod nr 18 w Willi Koliba powstało Muzeum Stylu Zakopiańskiego.