Narty biegowe - Pętla Bialska

Bialska pętla
Parking dla narciarzy biegowych
Fot. januszk_44
(Bielice - Bialski Dukt tzn. Kozia Droga - Wielkie Rozdroże - Przełęcz Sucha - Dukt nad Spławami - Czarny Dukt - Bielice)

- szlak rozpoczyna się w Bielicach górnych na parkingu, przed stawem p-poż należy skręcić w prawo (idąc od strony Bielic) w kierunku Czarnego Duktu. Trasa początkowo prowadzi łagodnie wznoszącą się leśną drogą. Po przejściu około 450 metrów po prawej stronie drogi docieramy do stawów p-poż, jest to jedno z bardziej urokliwych miejsc na Czarnym Dukcie. Po przejechaniu 1,1 kilometra, na skrzyżowaniu dróg skręcamy w prawo w stronę głębokiej doliny, która początkowo łagodnie się wznosi by po przejechaniu około 1 kilometra, za ostrym zakrętem, piąć się bardzo stromym podejściem w kierunku Bialskiego Duktu (strome miejsce jest bardzo niebezpieczne przy zjazdach), gdzie Pętla Bialska na odcinku do Wielkiego Rozdroża łączy się z Pętlą pod Czernicą. Po dotarciu do Bialskiego Duktu, Pętla Bialska skręca w lewo w kierunku Wielkiego Rozdroża, do którego docieramy po przebiegnięciu około 1 kilometra. Na Wielkim Rozdrożu skręcając w prawo można dotrzeć Pętlą pod Czernicą do Przełęczy Dział. Pętla Bialska prowadzi dalej prosto, po przebiegnięciu 1,4 km doprowadza do Przełęczy Suchej (1002 mnpm).

Z Przełęczy Suchej należy skręcić w lewo, w kierunku Duktu nad Spławami. Po pokonaniu dalszych 2 kilometrów Pętla Bialska łączy się z Pętlą Rezerwatową na skrzyżowaniu przed Czarnym Duktem. Należy skręcić w lewo w Czarny Dukt i ostrym początkowo zjazdem, który po około 1 kilometrze robi się bardziej łagodny, dojeżdżamy do parkingu w Bielicach. Długość zjazdu Czarnym Duktem od Drogi nad Spławami do parkingu w Bielicach wynosi ponad 4 kilometry.

- na Pętli Bialskiej znajdują się dwa trudne technicznie miejsca, jest to podejście/zjazd drogą pomiędzy Czarnym Duktem a Bialskim Duktem na odcinku około 300 metrów oraz zjazd Czarnym Duktem do Bielic (początek zjazdu jest bardzo stromy) ponad 4 kilometry. Najłatwiejszym odcinkiem na Pętli jest droga pomiędzy Bialskim Duktem a Wielkim Rozdrożem oraz pomiędzy Przełęczą Suchą a Czarnym Duktem na Drodze nad Spławami.

- na Czarnym Dukcie z Pętlą Bialską łączy się Pętla Rezerwatowa, którą możemy kontynuować wycieczkę w kierunku Drogi Rezerwatowej, Długiego Spławu, Doliny Białej Lądeckiej czy czeskich Pętli Malý Šengen i Velký Šengen. Pętla Bialska jest jedną z najbardziej wymagających tras w górach Bialskich. Miejsca ze stromymi zjazdami są opisane w terenie tabliczkami UWAGA STROMY ZJAZD.