MAŁOPOLSKA ZACHODNIA: Śladami dawnej kolei Północnej Cesarza Ferdynanda

Dodano 23 stycznia 2021 przez plik GPX
MAŁOPOLSKA ZACHODNIA: Śladami dawnej kolei Północnej Cesarza Ferdynanda
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

199546
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower górski
  • Stopień trudności: Średni
  • Gwiazdki:  3.6
  • Dystans: 19,5 km
  • Przewyższenie: 50,05 m
  • Suma podejść: 23,02 m
  • Suma zejść: 63,12 m
1129229
Dworzec PKP w Libiążu
Libiąż ul. Piłsudzkiego
1129230
Kopalnia Dolomitu "Libiąż"
http://dolomitlibiaz.pl/
1129231
Kopalnia Dolomitu"Libiąż"
http://dolomitlibiaz.pl/
1129232
Leśna droga do kamieniołomu
1129233
Droga wzdłóż torów w kierunku Chełmka
1129234
Kolejowa kapliczka
Kapliczka upamiętniająca miejsce katastrofy kolejowej z 1964 roku.
Drewniana kapliczka upamiętnia ofiary i miejsce katastrofy kolejowej. Tragedia wydarzyła się w sobotę 9 maja 1964 roku o godz. 23.50 w pobliżu Chełmka. Na łuku linii kolejowej Trzebinia – Oświęcim, wykoleił się pociąg osobowy w wyniku czego śmierć poniosło trzynaście osób, a piętnaście osób odniosło rany. Zapomniana kapliczka została odnaleziona na wyciętym drzewie przy torach i odnowiona przez MOKSiR w Chełmku.
1129235
Dworzec "Chełmek Fabryka"
Budynek dworca kolejowego w Chełmku powstał w połowie XIX i był składnikiem ogromnego przedsięwzięcia inżynieryjnego podjętego przez towarzystwo akcyjne C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Niestety pierwotny styl budynku, właściwy dla prowincjonalnych stacji
na tym szlaku, nie przetrwał do naszych czasów. Budynek został pod koniec lat czterdziestych XX wieku gruntownie przebudowany, tracąc pierwotne charakterystyczne cechy - proporcje, detale, układ pomieszczeń. Prawdopodobnie z uwagi na radykalną przebudowę nie uzyskał miana zabytku i nie został otoczony stosowną ochroną. Obecna bryła budynku nosi znamiona nawiązań do architektury modernistycznej pierwszej połowy XX wieku. Te cechy zostały, naszym zdaniem, świetnie podkreślone i wydobyte przez architekta sporządzającego "Plan Funkcjonalno - Użytkowy. Stacja zachowa sylwetkę oraz klimat nadany jej w trakcie przebudowy w latach czterdziestych XX, zyskując nowe funkcje i współczesne rozwiązania techniczne. Zachowanie odpowiedniej proporcji przemian przestrzeni ma ogromne znaczenie dla mieszkańców. Prowadzone wcześniej badania ankietowe i wywiady, jednoznacznie wskazują, jakim ważnym elementem miejskiego krajobrazu i zbiorowej pamięci mieszkańców jest dworzec kolejowy.
1129236
Nieczynny dworzec "Chełmek"
1129237
Willa prezesa Gabesama
1129238
Park Rodzinny w Chełmku.
Park leśny o pow ok 8 ha.
1129239
Most kolejowy na Wiśle
1129240
Most drogowy Benedykta XVI
1129241
Słup kilometrażowy
Betonowy słup kilometrażowy dawnej kolei. Obiekt został odnaleziony i ustawiony w parku w pobliżu w pobliżu torów w 2012 roku. Wskazuje, że do Wiednia pozostało 356 km.
1129283
Miejsce Pamięci i Muzeum Auschwitz- Birkenau
1131146
Libiąż, dworzec PKP. Fot. W. Rudyk
Śladami dawnej kolei Północnej Cesarza Ferdynanda.

Libiąż, dworzec PKP - kapliczka kolejowa – Chełmek, stary dworzec – kolejowy słup kilometrażowy - dworzec PKP – Gorzów, Wronka - dworzec PKP - most na Wiśle - Oświęcim Babice, ul. Soleniec, Różana, Grunwaldzka, Śląska, Klonowa, Kresowa - Oświęcim Brzezinka ul. Szkolna, Górnicza - Dworzec PKP Oświęcim.

Trasa nie należy do łatwych, ale powinna zadowolić eksploratorów oraz miłośników kolei i wędrówek po bezdrożach. Wycieczkę rozpoczynamy od wizyty na odnowionym dworcu w Libiążu. Przechodzimy na drugą stronę torów i kierujemy się w stronę lasu.
Po kilku minutach docieramy do miejsca z którego roztacza się widok na skalne urwiska kopalni dolomitu. Kamień z wyrobisk używany był do budowy C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda. Trasa z Wiednia do Krakowa powstawała etapami, odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat, a pierwszy pociąg dotarł w te strony w 1856 roku. Wracamy do torów, skręcamy w prawo i wzdłuż linii kolejowej wyruszamy w stronę Chełmka. W minionych czasach ścieżka była alternatywnym szlakiem wędrówki osób niezamożnych i oszczędnych. Między stacjami Libiąż – Chełmek – Gorzów linia przebiega przez podmokłe lasy, a okoliczne bagna i rozlewiska uświadamiają nam, jak trudne zadanie stało przed jej budowniczymi. Wszystkie prace ziemne wykonywane były ręcznie, a transport materiałów odbywał się konnymi zaprzęgami. W sąsiedztwie nasypu spotkać można dawne, betonowe lub kamienne słupy kilometrażowe i graniczne. Jeden z takich obiektów został odnaleziony na obrzeżu Parku Rodzinnego w Chełmku. Odrestaurowany i osadzony przy spacerowej ścieżce, informuje przechodniów, że do wiedeńskiego Nordbanhof pozostało jedynie 356 km. Na końcu łuku, który zatacza trasa, spotkamy zawieszoną na dębie czarną, drewnianą kapliczkę. Upamiętnia ofiary i miejsce katastrofy kolejowej z 9 maja 1964 roku. Docieramy do Chełmka i pod mostem kolejowym przedostajemy się na drugą stronę torów. Kierujemy się do starego dworca PKP. Obiekt zachował niezmieniony wygląd i cechy charakterystyczne dla budynków C.K. kolei. Przechodząc przez park spotykamy wspomniany kamień kilometrażowy. Kolejny, równie stary dworzec, został przebudowany w 1946 roku, po trwającej obecnie kolejnej modernizacji, będzie pełnił funkcje kulturalne i muzealne . Dalej przemieszczamy się prawą strona torów, docierając do mostu i wydatnej piaszczystej skarpy. Jedynie tyle pozostało po dróżniczej osadzie. W kolejnym miejscu po domku dróżnika do dziś zachowała się jedynie nazwa "Wronka" oraz gruzowisko cegieł i dachówek.
Na przylegającym do torów pagórku spotkamy przyrodnicze ciekawostki - kolonię lisich jam i bujną w okresie wegetacji kolonię rdestowca japońskiego (Reynoutria japonica). Okazuje się, że transport kolejowy służy również przemieszczaniu się roślin. Docieramy do stacji Gorzów Chrzanowski i tu możemy zakończyć trasę. Wytrwałym polecam dalszy odcinek w stronę dworca w Oświęcimiu. Nadal poruszamy się wzdłuż nasypu, aż do rzeki Wisły.
Po prawej stronie obserwujemy ujście Przemszy oraz wyraźnie widoczną tablicę "0". To punkt wyznaczający początek żeglugi oraz zerowy kilometr rzeki Wisły. Aby przeprawić
się na drugi brzeg, przechodzimy pod kolejowym mostem w stronę drogowego mostu Benedykta XVI. Tuż za przeprawą skręcamy w prawo w polną drogę. Mijamy wiadukt kolejowy i podążamy malowniczą ścieżką w stronę Babic, Brzezinki i Oświęcimia. Skręcamy w lewo w uliczkę Soleniec, następnie w prawo w Różaną, znów w prawo w Grunwaldzką, w lewo Śląską, w prawo Klonową, Kresową, w prawo Szkolną i w lewo Górniczą. Uliczka kończy się pieszą kładką kolejową, prowadzącą na dworzec PKP Oświęcim. Z kładki dobrze widoczna jest bryła współczesnego dworca, a po prawej stronie niepozorny budynek dawnej stacji. Austriacki pisarz i dziennikarz Martin Pollack, w "Cesarzu Ameryki" ukazuje znaczenie tego miejsca w wielkiej fali emigracji mieszkańców Galicji na przełomie XIX i XX wieku. Zwieńczeniem wyprawy będzie pamiątkowe selfie przed zachowaną na frontonie dworca, szklaną mozaiką.

Przed wyruszeniem na szlak warto zapoznać się http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne/277-dzieje-kolei-w-chelmku

AUTOR TRASY: WALDEMAR RUDYK
 
Trasę poleca

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot....

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.