dawniej także "Brama Wysoka" – renesansowa brama miejska, Ukończona w 1588, przez 290 lat brama istniała w niezmienionej formie.
Katownia (dawniej siedziba kata), wygląda jak renesansowy pałacyk z bogato zdobionym dachem i wieżyczką: Znajdujący się za Bramą Wyżynną unikatowy w skali światowej zespół prostokątnego barbakanu, w postaci dwóch gotyckich budowli obronnych, Katowni i wieży Więziennej, połaczonych murem (szyją).
Nad wejściem do budynku - stary herb Gdańska z czasów Krzyżackich, przedstawiający dwa krzyże, jeszcze bez królewskiej korony.
W latach 1604-1858 znajdowało się tutaj jedno z najcięższych więzień europejskich. Kroniki nie notują żadnego przypadku udanej ucieczki skazańców.
Do zobaczenia: Muzeum Bursztynu i taras widokowy.
Przejście na widokowe poddasze prowadzi obecnie zabytkową klatką schodową, bezpośrednio z ekspozycji stałej ,,Bursztyn w biżuterii" na antresoli VI piętra Wieży Więziennej.
Widok na Gdańsk można podziwiać z trzech okien skierowanych: na wschód, zachód i północ.
Kierunek wschodni: na Główne Miasto, można przyjrzeć się posągom na Złotej Bramie, porównać wieże Kościoła Mariackiego i Ratusza Głównego Miasta oraz zabaczyć najcenniejsze zabytki Gdańska
Złota Brama - budowana była w latach 1612-1614
Dwupoziomowa fasada bramy, zaopatrzona w trzy przejścia oraz cztery ogromne okna, zyskała wspaniałą oprawę gzymsowo-kolumnową oraz bardzo bogaty wystrój plastyczny. Ciekawym elementem jest wieńcząca bramę kamienna balustrada, uwagę przyciągają również rzeźby dłuta artysty gdańskiego Piotra Ringeringa. Od zewnętrznej strony zobaczyć możemy figury wyobrażające najcenniejsze dla miasta wartości: 'Pokój', 'Wolność', 'Bogactwo', 'Sławę'. Od strony ulicy Długiej widnieją natomiast postacie symbolizujące: 'Roztropność', 'Sprawiedliwość' i 'Zgodę'.
Złota Brama jest śladem najświetniejszego okresu w dziejach sztuki gdańskiej. To również doskonały dowód otwartości miasta na zagraniczne kanony budownictwa - brama jest bowiem znakomitym przykładem wykorzystania wzorów niderlandzkich oraz włoskich.
Dom Uphagena jedna z kamienic mieszczańskich;
można w niej obejrzeć wystrój i wyposażenie domu końca XVIII wieku.
Kamienica należała do prominentnej gdańskiej kupieckiej rodziny lubującej się w przepychu. Zakupiona w 1775 roku przez Johanna Uphagena kamienica remotowana i przebudowywana była do 1787. Uphagen mieszkał w tym domu do swej śmierci w listopadzie 1802 roku.
Ratusz Głównego Miasta - obecnie główna siedziba Muzeum Gdańska.
Pierwotny budynek zniszczony i odbudowany przez Krzyżaków w XIVw, wielokrotnie przebudowywany. W 1561 r. na iglicy wieży umieszczono złocony posąg Zygmunta II Augusta.
Jest jednym z dziesięciu obiektów, które powstały nad Bałtykiem od początku XVI w. i jedynym zachowanym w tak oryginalnym stanie do końca XX w.
Do najważniejszych zabytków Dworu należy największy piec kaflowy Europy, wysokości 10, 64 metrów, składający się z 520 bogato zdobionych kafli.
W Dworze stworzono centrum życia towarzyskiego, ujętego w szczegółowe przepisy. Odbywały się tu spotkania, biesiady, wesela, a także grano sztuki teatralne. Od 1742 r. służył również jako giełda. Budynek dworu wzniesiono w latach 1476-1481. Odbudowę, po zniszczeniach drugiej wojny światowej, zakończono w 1997 r. Wielką, gotycką halę dworu wypełniono dziełami sztuki fundowanymi przez bractwa Dworu Artusa od XV do XIX w.
fasada została zaprojektowana i zrealizowana przez Abrahama van den Blocke; bogata i obficie złocona dekoracja plastyczna pochodzi dopiero z lat 1616-1618
Złota Kamienica powstała na miejscu starej, gotyckiej.
Właścicielem tej posesji w pocz. XV w. był Arnold Hecht, burmistrz Gdańska.
największa brama miejska zbudowana w II poł XVI wieku w miejscu bramy wodnej. Reprezentuje typowe formy manieryzmu niderlandzkiego.
Dwa główne pomieszczenia budynku pełnią funkcję sal ekspozycyjnych
Ta najokazalsza z gdańskich bram, z trzema przejazdami w przyziemiu, odwołuje się do symboliki bramy triumfalnej, a jej forma architektoniczna jest przykładem manieryzmu niderlandzkiego. Z zewnątrz ozdobiono ją niemal dwustoma rzeźbami i płaskorzeźbami Całą drugą kondygnację zajmowała wielka sala o powierzchni trzystu metrów kwadratowych, doświetlona z czterech stron dwudziestoma pięcioma dużymi oknami.
Zieloną Bramę wzniesiono jako siedzibę Trzeciego Ordynku, stuosobowej reprezentacji kupiectwa i cechów rzemieślniczych we władzach miasta, ale wkrótce przeznaczono ją na tymczasową siedzibę królewską i od strony południowej dobudowano skrzydło mieszkalne. Miała służyć koronowanym głowom podczas ich wizyt w Gdańsku, jednak nigdy żaden król w niej nie zamieszkał. W wielkiej sali początkowo znajdowała się zbrojownia, potem odbywały się tam biesiady, festyny, dawano pokazy, urządzano przyjęcia - także w czasie pobytów królewskich. W północnej części przyziemia aż do 1868 roku mieściła się Waga Miejska.
W miejscu dawnego pomieszczenia Wagi, przepruto czwarty przejazd.
dawny dźwig portowy, symbol Gdańska, jednocześnie brama miejska: dolne koła mechanizmu widoczne z zewnątrz (w miejscu, gdzie bramy zwykle mają sklepienia).
Wewnątrz: ekspozycje związane z miastem i portem oraz mechanizm Żurawia, największego dźwigu portowego średniowiecznej Europy. Tworzą go dwie pary drewnianych kół deptakowych.
dawny dźwig portowy, symbol Gdańska, jednocześnie brama miejska: dolne koła mechanizmu widoczne z zewnątrz (w miejscu, gdzie bramy zwykle mają sklepienia).
Wewnątrz:
-informacje na temat pracy ludzi związanych z portem
-wnętrza spichlerzy, makiety drewnianych nabrzeży, modele statków, pogłębiarek, dźwigów;
- wnętrza: kantoru kupca, komory palowej, pokoju w domu mieszczańskim;
- mechanizm Żurawia, największego dźwigu portowego średniowiecznej Europy. Tworzą go dwie pary drewnianych kół deptakowych.
Do kół wchodzili robotnicy i stąpając po przymocowanych od wewnątrz deskach, rozkręcali mechanizm ( "koła deptakowe"). Cztery osoby mogły "podnieść" ciężar o wadze nawet dwóch ton.
Najstarsza wzmianka: z 1367 r, XIX w. Żuraw utracił znaczenie jako dźwig portowy i był wykorzystywany przede wszystkim do stawiania masztów na statkach wiślanych.Sto lat później służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym, by umożliwić naprawę sterów i śrub.
Ostatni mistrz dźwigowy Żurawia zmarł w 1858 r.
Podczas II Wojny Światowej Żuraw został zniszczony, odbudowa zakończona w 1962 r.
Brama chlebnicka: Wybudowana została w XV w., jeszcze w okresie krzyżackiego zwierzchnictwa nad miastem. Wskazuje na to widniejący na ścianie od strony rzeki herb z dwoma krzyżami bez korony. Prawo umieszczania symbolu monarszego w herbie miejskim Gdańsk otrzymał dopiero od Kazimierza Jagiellończyka w przywileju nadanym 25 maja 1457r. Od strony miasta bramę przyozdobiono znakiem liliowym- dość popularnym w heraldyce gdańskich rodów.
Cegiełki:
Wieża z punktem widokowym: normalne 10 zł
ulgowe 5 zł
Dochód ze sprzedaży cegiełek jest przeznaczony na utrzymanie i konserwację Bazyliki Mariackiej.
Kościół Mariacki- największa ceglana, gotycka świątynia w Polsce i w Europie zachwyca ogromem.
Wznoszono ją w latach 1343-1502. Nawa ma 105 metrów długości. Dach pokryty jest ponad ośmioma tyś. m2 czerwonej dachówki ceramicznej. Sklepienie: sieciowe, gwiaździste i kryształowe, rozpięte prawie 30 m. nad posadzką, jest podtrzymywane przez 27 filarów. Kościół mający ponad pół hektara powierzchni może pomieścić ponad 25 tyś. osób.
We wnętrzu podziwiać możemy m.in.: dębowy, późnogotycki ołtarz główny pochodzący z lat 1510-1517, belkę tęczową z grupą Ukrzyżowania. Czterometrowe postaci Chrystusa, Marii i św. Jana oraz 10-metrowy krzyż zostały wykonane w 1517 roku.
Przy Zakrystii znajduje się rekonstrukcja słynnego zegara astronomicznego z lat 1464-1470, dzieło H. Duringera z Torunia. Dwunastometrowy zegar pokazuje godziny, fazy księżyca i znaki zodiaku.
Na lewo od głównego wejścia znajdują się schody prowadzące na szczyt 78-metrowej wieży, skąd za niewielką opłatą można obejrzeć panoramę Gdańska.
Fontanna podzielona jest na cztery części, ma symbolizować historyczne kwartały - Szeroki, Wysoki, Rybacki i Kogi. Każdy z nich składa się ze szklanych pól w innym kolorze. Najpiękniej wygląda po zmierzchu, gdy będą podświetlane.
Fontanna podzielona jest na cztery części,ma symbolizować historyczne kwartały - Szeroki,Wysoki,Rybacki i Kogi. Każdy z nich składa się ze szklanych pól w innym kolorze. Najpiękniej wygląda po zmierzchu,gdy będą podświetlane. W świetle dziennym warto zwrócić uwagę na granitową posadzkę, w której odbija się efektowna fasada Kaplicy Królewskiej.
Fontanna jest sterowana komputerowo, woda tryska dzięki 24 dyszom, które zapewniają niestandardowe rozprowadzenie strumieni wody. Całości strzegą cztery lwy z brązu - symbole Gdańska. Na razie w komputerze sterującym fontanną jest już 150 programów, a pamięć urządzenia pomieści drugie tyle. Pokazem można też sterować ręcznie z komory umieszczonej dwa metry pod ziemią.
Zobacz mistrzów płatnerskich w akcji!
Pokazy kucia tradycyjnego z udziałem mistrzów kowalstwa ze Stowarzyszenia Polskich Artystów Kowali.
Pokaz kucia artystycznego „Kuj żelazo, póki gorące”
– Wykonanie narzędzi gospodarstwa domowego
– Elementy technik kowalskich wykorzystywanych w „gdańskich” kratach zabytkowych
Skomentuj