Zamek położony jest na wzgórzu i jest pięknie usytuowany nad Jeziorem Dobczyckim. Jego powstanie sięga XIII a w XVI w. zamek został przebudowany w stylu renesansowym. Liczył wtedy 74 pomieszczenia. Właśnie w tym zamku Jan Długosz pisał swoje Kroniki będąc też nauczycielem dzieci Kazimierza Jagiellończyka. Fatalny dla zamku, ale też miasta był XVII wiek i Potop Szwedzki. Zarówno zamek i miasto zostały zniszczone. W naszych czasach, w latach 60, zamek doczekał się odrestaurowania i częściowego odbudowania. Powstało tu Muzeum Regionalne PTTK im. Władysława Kowalskiego.
Jezioro Dobczyckie (Zbiornik Dobczycki) zostało utworzone w 1986 roku poprzez spiętrzenie wód Raby przez zaporę, która ma 30 m wysokości i 617m długości. Zbiornik ma powierzchnię ok. 10,7 km2 i pojemność całkowitą 127 mln m3. Jezioro Dobczyckie dostarcza wodę pitną między innymi do pobliskiego Krakowa i dostęp do jeziora ze względów sanitarnych jest zablokowany.
Skansen drewnianego budownictwa ludowego w Dobczycach powstał u podnóża zamku w latach 1968-74. Składają się na niego zabudowania wiejskie z okolic Dobczyc i Myślenic. Do najciekawszych budowli należą: karczma „Na Zbóju” z 1830 r. przeniesiona z Krzyszkowic k/Myślenic; spichlerz zbożowy z 1863 r. z imitacją murowanego paleniska kowalskiego oraz ekspozycją narzędzi i wyrobów kowalskich; wozownia z 1868 r. odbudowana
Kościół na Wzgórzu Zamkowym powstał w latach 1828 - 1834 roku a do , jego budowy wykorzystano materiały uzyskane podczas rozbiórki murów sąsiadującego zamku, Pod koniec XIX wieku miasteczko zaczęło się rozrastać u podnóża wzgórza, co spowodowało przeniesienie obrządku religijnego do kaplicy w nowym centrum. Po II wojnie światowej wybudowano nowy kościół pw. MB Wspomożenia Wiernych, przez który stary przybytek prawie całkowicie odsunął się w cień. Kościół na Wzgórzu Zamkowym jest jednonawowym, zorientowanym na planie krzyża łacińskiego budynkiem z wieżą wbudowaną w korpus o cechach klasycystycznych. Do części prezbiterialnej kościoła przylega kapliczka.
Mury miejskie w Dobczycach powstawały jeszcze w średniowieczu, w XIV i XV wieku. Miały one kształt nieregularnego prostokąta o łącznej długości około 700 m, a ich grubość wynosiła 1,5 m. Skutecznie broniły miasta królewskiego aż do okresu potopu szwedzkiego, kiedy artyleria mocno je nadszarpnęła. Później zabudowa Dobczyc ze wzgórza Starego Miasta przeniosła się w dolinę, a resztki murów stały się materiałem budowlanym. Dopiero w XX wieku zachowane fragmenty zabytkowych fortyfikacji zabezpieczono, a na początku XXI stulecia przeprowadzono ich prace konserwatorskie i częściową rekonstrukcję. I tak od 2013 roku mieszkańcy i turyści mogą cieszyć się basztą węzła bramnego z platformą widokową, fragmentem wschodniego odcinka murów i reliktami bramy miejskiej.
Obecny wygląd dworu to efekt rozbudowy starszego budynku, przeprowadzonej w 1899 r. Jedyny na terenie gminy Raciechowice piętrowy dwór nakryty jest dachem naczółkowym. Składa się z dwóch części: starsza – wschodnia, posiada kamienny parter i drewniane piętro wybudowane w konstrukcji zrębowej, część zachodnia wykonana jest z cegły. Do czasu II wojny dwór był w rodzinie Bujwidów, po wojnie został przejęty przez Skarb Państwa. Obecnie jest w rękach prywatnych.
Obecny kościół zbudowano w 1720 na miejscu poprzedniej świątyni z XVII w. Prawdopodobnie zachowano z niej prezbiterium, do którego dołączono nową strukturę. W 1902 świątynię gruntownie przebudowano: przedłużono nawę, a zamiast wieży wzniesiono kruchtę z pięterkiem dzwonowym. W 1937 dach kościoła i dzwonnicy pokryto gontem.
Dwór w Raciechowicach został wybudowany w 1760 r. i należy do najstarszych dworów drewnianych w Polsce. Jest to budynek konstrukcji zrębowej, na planie wydłużonego prostokąta, otynkowany, posiada charakterystyczną późnobarokową bryłę z regularnymi elewacjami i polskim dachem łamanym z lukarnami. W środkowej części elewacji frontowej znajduje się niewielki ryzalit związany z facjatą w dachu. W trójkątnym szczycie facjaty umieszczone są herby dawnych właścicieli Raciechowic: Leliwa i Nowina.
W Glichowie zachował się zespół dworski z XVIII w.: skromny, drewniany dwór wraz z budynkiem gospodarczym, w otoczeniu parku krajobrazowego. Dwór stanowi własność prywatną i nie jest udostępniany do zwiedzania.
Kościół pochodzi z lat 1720-1730, w XIX wieku gruntownie wyremontowany i przebudowany. Bryła kościoła składa się z prezbiterium i szerszej, wyższej nawy, do której przylega kruchta. Świątynia zbudowana w konstrukcji zrębowej, nakrywa ją dwukalenicowy dach. Wnętrze ozdobione bogatą polichromią, głównie o motywach roślinnych, wykonaną w 1910 roku. W kościele znajduje się pięć ołtarzy, w głównym obraz Matki Boskiej Wiśniowskiej z XVII w. Inne elementy wyposażenia to barokowa ambona z końca XVII w., późnobarokowa kamienna chrzcielnica z 2 poł. XVIII w. oraz krucyfiks z XVII w.
Zabytkowa synagoga z początku XX w. w Wiśniowej to jedyna istniejąca drewniana bożnica w Małopolsce. Ponieważ z wyglądu przypomina skromną chałupę, wiele osób nie zdaje sobie nawet sprawy, że opuszczony budynek to ważny zabytek i jedyny ślad obecności społeczności żydowskiej na tym terenie.
Kościół pomocniczy św. Mikołaja Biskupa w Skrzydlnej zbudowano w XVI w. z fundacji Prokopa Pieniążka. Z tego okresu pochodzi murowane prezbiterium, natomiast drewnianą nawę zbudowano lub przebudowano w 1787 r. W 1838 r. dobudowano wieżę i kaplicę – również drewniane. Wnętrze kościoła pokryte jest sklepieniami pozornymi. Sklepienia i ściany ozdabia polichromia o motywach figuralnych i ornamentalnych wykonana w 1958 r. Barokowy ołtarz główny z przełomu XVII i XVIII w. posiada gotycki obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem z pocz. XVI w.
W parku krajobrazowym znajduje się murowany, piętrowy dwór szlachecki pochodzący z przełomu XVI/XVII w., przebudowany w XVIII w. Dwór jest obiektem murowanym z kamienia i cegły, piętrowym. Założony na planie prostokąta. Przy elewacji frontowej posiada wydatny ryzalit zwieńczony trójkątnym szczytem. Mury wzmacniają dwie przypory położone po przeciwległych stronach budynku. Dwór nakryty dachem czterospadowym. W zachodniej części parteru, zachowały się sklepienia kolebkowe i krzyżowe. W parku podworskim zachowały się cenne okazy starodrzewia. Dwór stanowi własność prywatną.
Zespół opactwa cysterskiego w Szczyrzycu jest jednym z najstarszych klasztorów w Polsce. Jego fundacji dokonał w 1234 r. wojewoda krakowski Teodor z Gryfitów, przekazując na rzecz zakonu swoje dobra w Ludźmierzu, Szczyrzycu i Mogilanach. Sprowadzonych z Jędrzejowa zakonników osadzono w Ludźmierzu, jednak wkrótce część z nich przeniosła się do Szczyrzyca, który miał łagodniejszy klimat. Wzniesiono tutaj kościół, klasztor i zabudowania gospodarcze.
Siedzibą muzeum jest od 1984 r. należący do kompleksu budynków klasztornych dawny XVII-wieczny spichlerz zwany "Opatówką", który wcześniej służył jako rezydencja opata.. Wystawa prezęntuje zgromadzone przez cystersów na przestrzeni wieków unikalne dzieła malarstwa i rzeźby, inkunabały i rękopisy, militaria i przedmioty z zakresu medalierstwa.
Diabli Kamień to potężny głaz (ławica piaskowca), która robi wrażenie swoimi wymiarami: 55 m długości, 12 m szerokości i 17 – 20 m wysokości! Według legendy kamieniem tym diabeł chciał zburzyć klasztor Cystersów w Szczyrzycu, kiedy jednak usłyszał dźwięk dzwonu z klasztornego kościoła upuścił go kilka kilometrów od celu. Na ścianie kamienia widocznych jest podobno 5 zagłębień, są to ślady diabelskich pazurów.
Pustelnia św. Benedykta w Krzesławicach-Podkamieniu powstała w 1886 r. Pustelnię tworzą kaplica, dom oraz kapliczka. Kaplica została wzniesiona w konstrukcji szkieletowej, na rzucie prostokąta, z trójbocznym zamknięciem od południa. Wyposażenie kaplicy stanowią dwie stacje Drogi Krzyżowej z 1886 r., ołtarz z 1886 r. oraz szafka z woskową figurą Matki Boskiej z Dzieciątkiem z XIX w.
jest to budynek drewniany, parterowy, z blaszanym dachem dwuspadowym. Ostatnim pustelnikiem był Zygmunt „Kamil” Młynek, który w 1995, po konflikcie z domagającą się opłat właścicielką gruntu, strzaskał trumnę, w której sypiał. I porzucił pustelnię.
Dwór w Dąbiu prawdopodobnie powstał pomiędzy rokiem 1850 a 1858, w późniejszym okresie był wielokrotnie przebudowywany. Budynek ma charakter klasycystyczny, z typowym dla polskiego dworu portykiem kolumnowym. Założony został na planie prostokąta z dwutraktowym rozkładem wnętrz.
Dwór wzniesiony został w pierwszej połowie XIX wieku z fundacji Finków, na miejscu starszego założenia dworskiego. Jest budowlą klasycystyczną, murowaną z kamienia i cegły, tynkowaną. Wzniesiony na planie prostokąta, parterowy. Od południa i północy posiada portyki wsparte na czterech kanelowanych kolumnach.
Dwór znajduje się po północnej stronie drogi, na obmurowanym tarasie. jest budynkiem klasycystycznym, parterowym, murowanym. Założony na rzucie prostokąta, z niewielkim ryzalitem od strony północno-zachodniej.
Kościół wzniesiono w 1. poł. XVI stulecia. Kaplica znajdująca się po północnej stronie nawy pochodzi z XVIII w. Kościół w Gruszowie jest późnogotycką świątynią”,” wzniesioną w konstrukcji zrębowej”,” pokrytą gontem i blachą (daszek wieży). Wieża o pochyłych ścianach posiada izbicę z ozdobną koronką wycinaną w deskach szalunku. Eklektyczny ołtarz główny pochodzi z wieku XIX – znajdują się w nim m.in. figury Matki Boskiej z Dzieciątkiem oraz świętych Filipa i Andrzeja Apostołów. Warto zwrócić uwagę na malowane stacje Drogi Krzyżowej z przełomu XVIII i XIX w. oraz neobarokową ambonę.
dwór w Zagórzanach istniał prawdopodobnie już w XVIII wieku lecz wiele o nim nie wiadomo. Na początku XX wieku budynek dworski został przebudowany i wzbogacony o elementy secesyjne. Od 2007 roku gospodarzem dworu w Zagórzanach jest Buddyjski Ośrodek Medytacyjny, który obecnie przebudowuje poszczególne obiekty zespołu, dostosowując je do potrzeb swojej działalności.. Dwór w Zagórzanach to budowla murowana z cegły na kamiennej podmurówce. Założony na planie prostokąta zbliżonego do kwadratu, parterowy, w części podpiwniczony. Dwutraktowy, z korytarzem międzytraktowym. Ściany gładko tynkowane pozbawione dekoracji architektonicznej. Od północy i wschodu do budynku przylegają dwie ryzalitowo wysunięte drewniane werandy.
Dwór został zbudowany w 1932 roku, na fundamentach starego obiektu, który spłonął w pożarze. Od poł. XIX wieku stary dwór, a później obecny, był siedzibą rodziny Feill. Parterowy budynek dworu jest częściowo podpiwniczony, posadowiony na kamiennych fundamentach. Ściany zewnętrzne i stropy zbudowano z bali drewnianych w konstrukcji zrębowej. Obiekt posiada dach łamany, pokryty dachówkami. Wejście prowadzi przez ganek po stopniach z piaskowca, a cztery kolumny znajdujące się na froncie budynku nawiązują charakterem do stylu doryckiego. Obecnie w obiekcie znajduje się Muzeum poświęcone historii dworu upamiętniające mieszkańców z rodziny Feill, galeria sztuki Stefanii Feill oraz gościniec muzealny ze stylowo urządzonymi pokojami gościnnymi.
Dwór wzniesiony na początku XX wieku, jest budynkiem murowanym, parterowym, podpiwniczonym, z użytkowym poddaszem. Założony na planie prostokąta, posiada od frontu portyk wejściowy, ujęty czterema kolumnami dźwigającymi balkon na wysokości drugiej kondygnacji. Od tyłu przez całą niemal długość fasady przebiega drewniany krużganek z ozdobną balustradą, przykryty przedłużonym okapem dachu, podtrzymywanym przez dekoracyjnie wyprofilowane drewniane słupy. Dwór znajduje się w rękach prywatnych.
Dwór powstał najprawdopodobniej na przełomie XVIII i XIX wieku i jest budynkiem murowanym, piętrowym, podpiwniczonym. Założony na planie prostokąta, o prostej bryle, nakrytej wysokim czterospadowym dachem. Elementem dekoracyjnym fasady frontowej jest dwukolumnowy portyk podtrzymujący balkon o ozdobnej żeliwnej balustradzie. Założenie dworskie w latach powojennych zostało znacznie przekształcone w związku z budową kompleksu kościelnego oraz przeprowadzeniem przez środek założenia drogi wojewódzkiej, Dwór jest do dziś zamieszkany przez potomków przedwojennych właścicieli Michalików.
dwór pochodzi z ok 1830 r. i został wzniesiony na miejscu znacznie starszego. Jest to budynek drewniany o konstrukcji zrębowej, parterowy oraz częściowo podpiwniczony. Ściany obiektu są tynkowane na glinie i bielone. Posiada dwuspadowy dach, pierwotnie gontowy, obecnie kryty blachodachówką. Symetryczna elewacja frontowa jest szerokofrontowa i siedmioosiowa. W środkowej części umieszczony jest drewniany ganek, wsparty na słupach i zwieńczony trójkątnym przyczółkiem z ażurowym detalem snycerskim.
Skomentuj