Born To Ride -- Intro

Dodano 3 lutego 2024 przez plik GPX
Born To Ride -- Intro
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

336212
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower górski
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  5.4
  • Dystans: 54,8 km
  • Czas trwania: 4 h 16 min
  • Średnia prędkość: 12,83 km/h
  • Przewyższenie: 77,2 m
  • Suma podejść: 369,8 m
  • Suma zejść: 371,4 m
  • Data: 3 lutego 2024
  • Lokalizacja: Jaworzno
1773038
IMG_20240203_084221
1773039
IMG_20240203_083959
1773040
IMG_20240203_084103
1773041
IMG_20240203_093355
1773042
IMG_20240203_093826
1773043
IMG_20240203_094139
1773044
IMG_20240203_095227
1773045
IMG_20240203_095652
1773046
IMG_20240203_100330
1773047
IMG_20240203_100321
1773048
IMG_20240203_101636
1773049
IMG_20240203_101135
1773050
IMG_20240203_101054
1773051
IMG_20240203_104110
1773052
IMG_20240203_103306
1773053
IMG_20240203_103430
1773054
IMG_20240203_103908
1773055
IMG_20240203_105227
1773056
IMG_20240203_082028
1773057
IMG_20240202_164545
1773058
IMG_20240203_084103
1773059
IMG_20240203_084122
1773060
IMG_20240203_092629
Nio to zaczynamy nowy rok i nowy rozdział Born To Ride

Schron dowodzenia został wzniesiony najprawdopodobniej w roku 1938, na zboczu góry Wyzwolenia w Chorzowie (park Redena). Głównym celem budowy tego typu schronu było zapewnienie bezpiecznego zaplecza sztabowego, fortyfikacjom frontowym budowanym na terenie Górnego Śląska od 1933 roku. Dzieło to jest obiektem żelbetowym,
o konstrukcji dwukondygnacyjnej z wysuniętym skrzydłem ściany tylnej o charakterystycznie zaokrąglonych narożach ścian i stropu. Strop o grubości 150 cm został wsparty na stalowych szynach. Ściana "czołowa" dochodzi do 180 cm, a tylna wejściowa oraz główne ściany nośne posiadają grubość 100 cm. Dodatkowo wewnątrz ściany i strop dzielący kondygnacje wzmocniono siatką przeciwodpryskową (Ledóchowskiego).
Wejście do obiektu znacząco różni się od analogicznych konstrukcji fortecznych budowanych w 1938 na przykład na terenie Polesia. Zastosowane tu rozwiązania przedstawiają standardowe rozwiązania wykorzystywane w schronach bojowych z roku 1937, natomiast za śluzą gazową znajduje się indywidualne wydzielone pomieszczenie wartownicze. Schron posiada trzy wyjścia ewakuacyjne, dwa z nich prowadzą na zapole obiektu i mogły pełnić funkcje dodatkowych strzelnic, natomiast trzecie wyjście ewakuacyjne prowadzi z pomieszczenia sztabowego przez ścianę czołową i wiedzie na strop obiektu przez szyb z klamrami. Na uwagę zasługuje fakt, że dwa z wspomnianych wyjść posiadają niestandardową średnicę i zostały wyposażone od środka w typ drzwi spotykany w schronach bojowych do zamykania szybów pod kopułami bojowymi, w obiektach budowanych w 1936 roku. Pomieszczenia w środku można podzielić na strefę maszynowni i filtrowentylacji wraz z pomieszczeniami obsługi, strefę sztabową, oraz strefę mieszkalno-wypoczynkową zajmującą głównie dolną kondygnację obiektu. Oba piętra zostały skomunikowane za pomocą schodów, dodatkowo pomiędzy izbami wypoczynkowymi obsługi technicznej obiektu znajduje się zejście klamrowe.
Schron miał posiadać zasilanie składające się z dwóch silników diesla (sugerują to dwie rury odprowadzania spalin) napędzających prądnice oraz mechaniczne wentylatory. Czy w tym zakresie obiekt osiągnął autonomię w zakresie zasilania nie wiadomo, gdyż nie zachowały się, żadne elementy montażowe.

Należy zwrócić również uwagę na fakt, iż taki obiekt jak schron sztabu nie mógł funkcjonować samodzielnie, w związku
z tym w jego pobliżu zapewne znajdowały się inne budynki lub namioty tworzące całe zaplecze sztabu, łączności oraz bezpieczeństwa obiektu, Schron dowodzenia brał czynny udział w kierowaniu podległymi oddziałami w czasie walk
z Freikorps'em do momentu wydania rozkazu o odwrocie w nocy z 2 na 3 września 1939.
Brak informacji, czy władze niemieckie schron w jakiś sposób wykorzystały na swoje potrzeby w czasie trwania wojny.
Po wojnie w wyniku adaptacji na schron OPL, usunięto całość oryginalnego wyposażenia, a przed schronem dobudowano betonowa poterne. Po porzuceniu obiektu przez władze, dzieła zniszczenia dopełnili bezdomni zamieszkujący przez pewien czas w obiekcie. W grudniu 2012 r. po "remoncie" obiektu nastąpiło oficjalne otwarcie schronu dla zwiedzających przez Stowarzyszenie Na Rzecz Zabytków Fortyfikacji "Pro Fortalicium".

Współcześnie odwiedzając obiekt na szczególną uwagę zasługują zachowane jedyne wewnętrzne drzwi pancerne wyjścia ewakuacyjnego oraz spory fragment oryginalnego, doskonale zachowanego farbo-maskowania, składającego się
z 4 kolorów oddzielonych linią konturową. Mimo to farbo-maskowanie tego obiektu z niewiadomych przyczyn nie zostało odtworzone w zachowanej formie na elewacji obiektu, a jedynie w pseudo wojskowe ciapki.

Szyb Prezydent stanowi część kompleksu hotelowo-gastronomicznego o nazwie „Sztygarka”, który powstał na terenie dawnej kopalni, sięgającej swoimi korzeniami aż XVIII wieku. Wieżę wyciągową, stanowiącą niezwykle efektowny element kompleksu zbudowano w 1933 roku, a autorem projektu był inżynier Ryszard Heileman. Sposób w jaki iluminowana jest po zmierzchu, wywiera duże wrażenie na obserwatorach. Ciekawa jest także sama konstrukcja wieży, która wyróżnia się na tle innych, ponieważ jest ona żelbetowa, a jednak zachowuje szablonową formę wieży jednozastrzałowej, będącej niegdyś jedną z najnowocześniejszych w Europie. W 2008 roku wieża szybowa została wpisana do rejestru zabytków.

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot....

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta