category-icon

Bądźmy dobrze obuci - śladami przemysłowego dziedzictwa koncernu Bata.

21 km
33 m
45 m
Chełmek-Libiąż-Bobrek-Oświęcim

Charakterystyka trasy

2021-01-14
Chełmek-Libiąż-Bobrek-Oświęcim
category-icon
21 km
33 m
45 m
4.1/6
Dziś trudno uwierzyć, że pierwsza, wykonana maszynowo i seryjnie para obuwia, zeszła z taśmy produkcyjnej dopiero w 1932 roku. Wydarzenie miało miejsce w Chełmku, w fabryce Polskiej Spółki Obuwia Bata. Tomasz i Jan Bata, genialni czescy przemysłowcy i wizjonerzy stworzyli światowe imperium obuwnicze, a miasto nad Przemszą stało się jego częścią. Innowacyjność technologii, organizacji pracy, reklamy i zbytu, sprawiły, że marka koncernu Bata należy do światowej czołówki. Wizyta w Chełmku pozwoli dostrzec, że ich misja i dokonania daleko wyprzedziły epokę. Wędrówkę w poszukiwaniu śladów działalności czeskich wizjonerów rozpoczynamy od dworca Chełmek Fabryka. Sprawna kolej, spławna rzeka Przemsza, rozbudowana sieć dróg, były jednymi z decydujących czynników powstania fabryki. Zachowane z tego okresu pamiątki, zdjęcia, dokumenty, maszyny, urządzenia gromadzi i upowszechnia miejscowy ośrodek kultury. Kolekcję zbiorów oglądamy w należącym do ośrodka Domu Pamięci Baty przy ul. Staicha. Stąd kierujemy się na teren dawnej fabryki. Jedynym zachowanym obiektem w obecnej strefie przemysłowej, jest okazały, modernistyczny budynek kotłowni. Kolejnym miejscem gromadzenia świadectw przemysłowego dziedzictwa jest siedziba MOKSiR przy placu Kilińskiego. W zaadoptowanej na ośrodek kultury, dawnej fabrycznej kantynie, mieści się galeria sztuki, kino oraz unikalna kolekcja maszyn i urządzeń obuwniczych. Z przedpola fabryki kierujemy się na Starą Kolonię. Dawne osiedle pracownicze jest dobrze zachowanym zespołem ceglanych, modernistycznych budynków o niewielkich gabarytach, tworzących harmoniczną całość

z otaczającą zielenią i terenami rekreacyjnymi. Od strony zachodniej osiedle zamyka park oraz sportowy kompleks kortów tenisowych. Pas zieleni wyraźnie dzieli strefę produkcyjną od mieszkalnej. W okresie międzywojnia, osiedle było zalążkiem mającego powstać miasta – ogrodu. Zakładano, że nowy Chełmek będzie liczył około 15 tysięcy mieszkańców. Wydajnie pracujących, godnie mieszkających, szczęśliwych, uprawiających sport i regenerujących siły w otoczeniu zieleni i przyjaznej architektury. Był to jeden z elementó nowoczesnej utopi, konsekwentnie realizowany w Chełmku i na całym świecie przez Tomasza i przyrodniego brata Jana Batów. Kontynuator dzieła, Jan, uważał, że jedną z podstaw godnego życia jest bycie dobrze obutym. Jak widać, ambicje Batów sięgały o niebo dalej. Opuszczamy Chełmek, kierując się w stronę Paprotnika i pobliskiego Libiąża. Na rozległych łąkach w pobliżu dzisiejszej ulicy Kościuszki w 1938 roku batowskie związki zawodowe „Rodzina Szewska”,

z pracowniczych składek ufundowały samolot, doposażając polską armię. Na rozległych wzgórzach dzielnicy Libiąża Jazdówka, funkcjonował należący do fabryki kamieniołom a w pobliżu działała batowska szkoła szybowcowa. Pasją braci było lotnictwo, to ono gwarantowało szybką i skuteczną komunikację między fabrykami w różnych zakątkach świata. Udajemy się malowniczą trasą przez las w kierunku Bobrka. W parku należącym do okazalej posiadłości książąt Sapiehów, w 1931 roku wylądował pilotowanym przez siebie samolotem, Tomasz Bata, by dokonać transakcji terenów pod budowę fabryki w Chełmku. Warto poświęcić więcej czasu na zwiedzenie ciekawej miejscowości. Następnie udajemy się na gruntownie odnowiony rynek w Oświęcimiu. Tu w reprezentacyjnej części rynku stolicy powiatu, funkcjonował jeden z czterystu, eleganckich, nowoczesnych, a zarazem egalitarnych sklepów firmowych Bata w Polsce. Jedną z tajemnic sukcesu, był perfekcyjnie wymyślony i realizowany handel, którego „dźwignię” stanowiła nowatorska reklama. Jej retoryka w prosty, sugestywny sposób, przekonywała klienta, że jest panem, a pełnię życiowego szczęścia osiągamy, będąc dobrze obuci. Warto przypomnieć, że twórcy obuwniczego imperium, byli autorami ogromnej ilości reklamowych sloganów, haseł i sentencji. Wycieczkę śladami wizji i modernizacji kończymy na oświęcimskim dworcu PKP.



Przed wyruszeniem na szlak warto zapoznać się mailto:http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne/270-dziedzictwo-baty

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Tychy, Pszczyna i okolice
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Tychy, Pszczyna i okolice

Mapa Pszczyny, Tych i okolic ograniczony jest przez Oświęcim na wschodzie i Żory na zachodzie, południowa część mapy to Jezioro Goczałkowickie. Na mapie zaznaczono informacje przydatne turyście i podano przebiegi szlaków pieszych i rowerowych. Wyróżniono miejscowości godne zwiedzania i miejsca szczególnie interesujące aktywnych.

Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia

Mapa obejmuje tereny od Pszczyny na zachodzie po Alwernię i Wadowice na wschodzie oraz od Chrzanowa na północy po Andrychów i Bielsko-Białą na południu.

Wydanie 1, 2017

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024

Miejscowości na trasie