Zielona Góra (Płoty) - Międzychód (jez. Winnogórskie) 2

• Średnia prędkość: 0 km/h
  • Data: 16 lipca 2015
Miejsce biwakowania
BRAWO!!! To już meta! Miejsce docelowe: pole namiotowe i najbardziej urokliwe miejsce w okolicy. Ps: pijcie piwo w umiarkowanych ilościach, przynajmniej na ten czas, wszak trzeba jeszcze rozbić namioty ;) i pozbierać z lasu drewno na nocne śpiewy przy ognisku! :)
START w komplecie
Skompletowanie drużyny rowerowej :)
Prom
Przeprawa promowa przez Odrę w miejscowości Brody.
Skręt w prawo
Droga polna utwardzona wiodąca do drogi asfaltowej nr 276 Świebodzin - Krosno Odrzańskie. Po drodze można odbić w prawo (droga miejscami trochę piaskowa) w kierunku rzeczki Ołobok. Jako ciekawostka w okolicach Radziszyna przy jeziorze w miejscu z którego wypływa rzeczka jest zapora. Okolice przy rzeczce i jeziorze są urokliwe.
Po drodze można też spotkać wędkarzy wyławiających swe rzeczne trofea.
Skręt w lewo
Odbijamy w lewo w kierunku miejscowości Łąkie
Droga rowerowa
Dojeżdżamy do oznaczonej drogi rowerowej. Kierujemy się w prawo początkowo wzdłuż linii brzegowej jeziora a następnie wzdłuż rzeczki Ołobok.
Postój nad jeziorem Goszcza
Wjeżdżając do Lubrzy ma się wrażenie, że jesteśmy na wakacjach, na jakiejś letniej koloni. Rzeczywiście Lubrza to miasteczko turystyczne. Warto udać się nad brzeg jeziora. Na pomoście są ławeczki na których można usiąść i nabrać sił na dalszy etap trasy :)
Zakupy w Międzyrzeczu
Szybkie zakupy w Lidlu jako uzupełnienie prowiantu na dalszą drogę :)
Postój w lesie
Odpoczynek i posiłek na ławeczkach w lesie. Super miejsce na chwilę wytchnienia w cieniu leśnych drzew oraz uzupełnienie kolorii i energii. Taki pierwszy zwiastun ławeczek nad Winnogórskim :)
Świetna asfaltówka na rower!
Dojazd do asfaltówki (skręt w lewo). To chyba najlepszy odcinek asfaltowy dla rowerów tej trasy. Wąska ale "fajowa" droga. Po wcześniejszym odcinku polnym tu śmiga się niczym Formuła 1 ;)
Dojazd do drogi Poznań - Gorzów Wielkopolski
Dojeżdżamy do drogi nr 24 i skręcamy w prawo. Wzdłuż drogi wiedzie chodnikowa ścieżka rowerowa, którą właśnie proponuję pedałować.
MRU
W ramach lekcji historii i ciekawostki można odwiedzić Międzyrzecki Rejon Umocniony - bunkry. Wejścia strzegą wyeksponowane czołgi z czasow drugiej wojny światowej. W pobliżu jest również muzeum.
Zejście z trasy rowerowej
W tym miejscu trzeba opuścić ścieżkę rowerową, zsiąść z dwukołowego pojazdu i pieszo odbić w lewo niewielką ścieżką pod górkę do drogi asfaltowej w Wilkowie. Dotrzemy do drogi głównej 92 wzdłuż której chodnikiem (niestety tylko na odcinku Wilkowo, ale na potrzeby naszej trasy dalej nie trzeba) biegnie oznaczona ścieżka chodnikowo-rowerowa.
Ps: wracając jeszcze do ścieżki rowerowej nad jeziorem jadąc kawałek dalej dotrzemy do tutejszej plaży (gdyby ktoś chciał się poopalać na piasku) mijając po drodze zabytkowy dworek usytuowany niemal przy samym jeziorze.
Koniec ścieżki rowerowej
Dojeżdżmy do drogi asfaltowej i skręcamy w lewo przez most kładkę. Najbliższy odcinek drogi asfaltowej wiodący przez Borów aż do zjazdu w prawo na ścieżkę rowerową nad jezioro Wilkowskie to droga iście z przeszkodami dla slalomistów. Tak załatanej drogi w okilcy trudno by szukać. Na szczęście jest to tylko kilkukilometrowy odcinek :)
Droga numer 276
Dojeżdżamy do drogi asfaltowej nr 276, którą udajemy się w prawo. Kilkukilometrowy prosty odcinek może wydawać się nudny, ale rekompensuje to w pełni świeżutko położony asfalt. Jedziemy aż do miejscowości Skąpe. Niedaleko strumyka po lewej stronie znajduje się stary Przetocznicki Młyn.
Droga alternatywna dla bardziej wymagających
Przed rzeczką skręcamy w lewo w kierunku zabudowań miejscowości Przetocznica. Dalej jedziemy lasem (będą piaski) wzdłuż rzeczki i nieopodal jeziora Skąpe. Objeżdżamy je lewą stroną.
Zmiana strony objazdu jeziora
Dojeżdżamy do drogi przeciwpożarowej, którą przecinamy jezioro i dalej odbijamy w lewo objeżdżając jezioro prawą stroną. Dojedziemy do drogi asfaltowej łączącej Skąpe z Rokitinicą. Skręcamy w lewo. Ponownie przecinamy jezioro i jedziemy w prawo w kierunku Rokitnicy.
Skręt na Drogę Rudawską
Odbijamy z drogi asfaltowej na drogę leśną (zwaną Drogą Rudawską) w kierunku miejscowości Łąkie.
Odbijamy w lewo leśną drogą na miejscowość Ołobok
Jeżeli przegapimy skręt znajdziemy się w miejscowości Łąkie skąd i tak dojedziemy asfaltówką do Ołoboku.
Pole golfowe 1
Pole golfowe 2
Skręcamy w lewo jadąc dalej przez Przełazy
W Przełazach jest plaża, można się wykąpać lub poopalać ;)
Skręt w prawo
W Niesulicach między smażalnią ryb a barem (tu m.in. odbywają się dyskoteki) zjeżdżamy z asfaltówki w prawo w kierunku jeziora Niesłysz. W smażalni można zjeść smakowitą rybkę. Polecam :) Otwarte tylko w sezonie. Po za sezonem zjeść można jedynie w "Dziupli" - jakieś 200-300 metrów jadąc dalej asfaltem (posiłki są zjadliwe).
Mostki na przecięciu drogi 92
Za torami skręt w prawo na polną drogę.
Traktem tym dojedziemy do drogi w kierunku Nowej Wioski i Lubrzy. Po drodze wcześniej przetniemy Kanał Niesulicki.
Zjazd w prawo na ścieżkę rowerową
W tym miejscu skręcamy w prawo na oznaczoną ścieżkę pieszo-rowerową, którą dojedziemy do jeziora Wilkowskiego. Następnie wzdłuż jego linii brzegowej kierujemy się w lewo mniej więcej do wysokości Wilkowa. Będą widoczne zabudowania.
Skręt w lewo
W miejscowości Kaława dojeżdżamy do głównej niegdyś (przed wybudowaniem S3) drogi łączącej Zieloną Górę z Gorzowem Wielkopolskim. Tą drogą jedziemy dalej do Międzyrzecza.
Rondo
Jedziemy pierwszym zjazdem na Międzyrzecz
Stacja benzynowa
Gdyby ktoś chciał zatankować swój rower ;)
Albo gdyby komuś przyszła ochota na orlenowskiego hot dog z duńskim sosem czyli coś dla podniebienia ;)
Koniec drogi asfaltowej
Odbijamy w lewo nieco pod górkę polną drogą wiodącą dalej między jeziorami w kierunku miejscowości Wierzbno.
Kilkukilometrowy odcinek nie należy do łatwych, ale też nie jest znowu specjalnie wymagający. Na pewno nie taki komfortowy jak asfaltówka ;) zwłaszcza dla "sztywniaków" (bez amorków)! Da się przeżyć. Tym bardziej, że meta tuż tuż!!! :)
Wierzbno
W Wierzbnie odbijamy w lewo początkowo brukiem a później asfaltem do miejscowości Strychy. Czuć już te klimaty ;)
Kościół
W niedzielny poranek latem pieszo do tego kościoła
zmierzają biwakowicze znad Winnogórskiego jeziora.

Nawet mi się zrymowało ;)
Strychy
To już ostatnia miejscowość na drodze do METY! Jeszcze tylko ok kilometra do miejsca biwakowania. Stali bywalcy już dawno czują klimat ;) Skręcamy w prawo początkowo asfaltem a poźniej drogą polną przez las aż do pola namiotowego.
W lewo
Główna droga wiedzie dalej prosto do drogi Międzychód Muchocin. My natomiast odbijamy po skosie w lewo zgodnie za znakiem pole namiotowe. To już prawie na miejscu. Do mety jeszcze tylko kilkaset metrów. W lesie będzie piach, ale co tam. Wszystko to nic gdy za chwilę upragniona meta i schłodzone piwo w nagrodę :)
Ścieżka rowerowa
Za przejazdem kolejowym dalej można jechać drogą asfaltową bądź teź chodnikową drogą rowerową która biegnie wzdłuż niej.
Bunkry na wale przeciwpowodziowym
Skansen fortyfikacyjny
Alternatywna droga do przeprawy promowej
W razie gdyby przeprawa promowa była nieczynna, np. z powodu zbyt wysokiego lub niskiego stanu wody, można stąd pojechać drogą na wale przeciwpowodziowym, którą dojedziemy do mostu kolejowego (lub jeszcze wcześniej z Czerwieńska drogą wzdłuż torów kolejowych). Wzdłuż mostu jest dosyć wąskie przejście, którym możemy się przeprawić na drugą stonę Odry a za mostem po prawej stronie jest droga którą dotrzemy do Nietkowic, a z Nietkowic dalej w kierunku Bródek.
Skręt w prawo
Po drodze przecinamy Kanał Niesulicki i dojeżdżamy do zabudowań miaejscowości Mostki a następnie do drogi numer 92.
Trasa turystycznm z lekkim zadatkiem wyczynowym ze względu na dystans ;)

Zróżnicowana trasa wiodąca przez malownicze tereny między jeziorami.
W przeważającej większości prowadzi drogami asfaltowymi o małym natężeniu ruchu. Meta przypada w przepięknym miejscu biwakowym na terenie Pojezierza Międzychodzko-Sierakowskiego (teren rynien polodowcowych) nad jeziorem Winnogórskim. Woda w jeziorze krystalicznie czysta.

Startujemy z Płotów w kierunku Czerwieńska do przeprawy promowej w Brodach. Droga asfaltowa. Po przeprawie kierujemy się w kierunku Bródek. Za Bródkami za rzeczką Ołobok opuszczamy drogę asfaltową i skręcamy do lasu w kierunku Przetocznicy na drogę utwardzoną polną dosyć dobrej jakości (jak na drogę leśną - nie ma piachu). Dojeżdżamy do drogi asfaltowej nr 276 i kierujemy się w prawo. Kilkukilometrowy prosty odcinek może wydawać się nudny, ale w pełni zrekompensuje to świeżutko położony równiutki asfalt aż do miejscowości Skąpe. Od Skąpe dalej jedziemy przez Łąkie do miejscowości Ołobok. Dla górali mających zapasy energii jest alternatywa dla tej prostej z pominięciem miejsowości Skąpe. Po przejechaniu drogą 276 około pół kilometra można skręcić w lewo na Przetocznicę (jeszcze przed rzeczką Ołobok). Dalej jedziemy polną drogą mniej więcej wzdłuż jeziora Skąpe-Ołobok po jego lewej stronie aż do wioski Cząbry. Tu zmieniamy stronę objazdu jeziora na prawą i polną drogą dojeżdżamy do drogi łączącej Skąpe z Ciborzem (Rokitnicą). Kierujemy się w lewo na Cibórz a zaraz za Ołobokiem odbijamy w lewo na Rokitnicę. Po przejechaniu około 1/3 drogi do Rokitnicy skręcamy w prawo na Drogę Rudawską, którą dojedziemy do miejscowości Ołobok ) po drodze trzeba jeszcze odbić w lewo, ponieważ jadąc prosto dotrzemy do miejscowości Łąkie).
Z Ołoboku kierujemy się prosto do Niesulic. Na wysokości smażalni ryb (można zrobić sobie przerwę na rybkę) i baru, w którym odbywają się dyskoteki (dokładnie pomiędzy tymi dwoma budynkami) skręcamy w prawo w kierunku jeziora dojeżdżając do oznaczonej drogi rowerowej (ścieżka jest super, szkoda tylko, że taka krótka), którą udajemy się w prawo początkowo wzdłuż jeziora a następnie rzeczki Ołobok. Dojedziemy nią do drogi asfaltowej Ołobok Borów Wilkowo. Asfaltowa droga do Wilkowa jest niestety bardzo wysłużona. Łata na łacie. Dlatego przynajmniej w jej końcowej części proponuję zajechać nad jezioro Wilkowskie, do którego prowadzi oznaczona droga rowerowa. Jazda tą drogą z całą pewnością będzię o wiele przyjemniejsza. Trzeba tylko zwrócić uwagę, żeby jadąc wzdłuż jeziora nie pojechać za daleko ponieważ przejedziemy miejscowość Wilkowo. Mniej więcej wtedy gdy do uszu zaczną docierać odgłosy przejeżdżających samochodów jadących powyżej drogą 92 (miejsce to oznaczyłem na mpace) przed takim budynkiem położonym nad jeziorem przypominającym coś na wzór dworku trzeba opuścić ścieżkę rowerową. Polecam zsiąść z roweru i przeprawić się w lewo niewielką ścieżką pod górkę do drogi asfaltowej (jakieś dwadzieścia metrów na oko), którą dojedziemy do drogi głównej 92. Z Wilkowa kierujemy się dalej początkowo wybrukowaną drogą w kierunku Lubrzy (wzdłuż drogi po lewej stronie jest wąski chodnik, który polecam dla górali, zwłaszcza tych bez amorków). Później jest już niewielka asfaltówka średniej jakości. Zaraz za przejazdem kolejowym odbijamy w lewo początkowo wzdłuż torów w kierunku miejscowości Nowa Wioska. Po drodze po lewej stronie miniemy jeziorko Pień oraz zabudowania wioski Wagieł. Tu z kolei po prawej stronie w oddali będzie widoczne jezioro Lubie. Z Nowej Wioski dojedziemy do drogi asfaltowej biegnącej ze Świebodzina. Skręcamy w lewo i dojeżdżamy do miejscowości Lubrza. Warto tu zajechać nad jezioro i zaczerpnąć powietrza na pomoście (dla najbardziej strudzonych są też ławeczki). Jeżeli chodzi o odcinek Niesulice Lubrza tu też jest alternatywa. Można objechać jezioro Niesłysz w kierunku Przełazów i Mostków skąd polną drogą dojedziemy do Lubrzy przecinając po drodze Kanał Niesulicki. Do Przełazów można dojechać polnymi ścieżkami nad jeziorem i w jego niedalekiej okolicy bądź pojechać asfaltówką przez miejscowość Kalinowo gdzie atrakcją na pewno będą tamtejsze pola golfowe.
Będąc już na miejscu warto wybrać się do Międzychodu (ok 5km). W samym środku miasta jest jezioro wokół którego prowadzi alejka spacerowa a tuż przy deptaku od strony kościoła pw Św. Jana Chrzciciela bije odwieczne źródełko bogate w wodę o zdrowotnych właściwościach. W sezonie letnim można też wsiąść do specjalnego turystyczneo pociągu i zafundować sobie osobliwą wycieczkę (http://wiadomosci.onet.pl/lubuskie/turystyczny-pociag-rybak-ozywi-torowiska-na-lubusko-wielkopolskim-pograniczu/q9603)

Mapa Ziemia Lubuska
Ziemia Lubuska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa krajoznawcza województwa lubuskiego z wyszczególnionymi atrakcjami turystycznymi. Na mapie umieszczono grafiki atrakcji turystycznych.

Mapa Międzyrzecki Rejon Umocniony. Pojezierze Łagowskie
Międzyrzecki Rejon Umocniony. Pojezierze Łagowskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Aktualizowana w terenie mapa Pojezierza Łagowskiego i Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego. Na mapie umieszczono aktualne szlaki piesze i rowerowe oraz rozrysowany schemat odcinka centralnego umocnień Międzyrzeckich.

Mapa Pojezierze Sławskie
Pojezierze Sławskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Turystyczna mapa Pojezierza Sławskiego z aktualnymi szlakami pieszymi, rowerowymi i kajakowymi. Obszar mapy zawiera się pomiędzy Zieloną Górą a Lesznem obejmując obszar m.in. Przemęckiego Parku Krajobrazowego.