Z Pcimia na Kudłacze przez Krzywicką Górę i Działek

• Data: 25 lutego 2017
  • Lokalizacja: Pcim
Pcim-Krzywica
Za kilkadziesiąt metrów szlak żółty skręca w lewo między budynki. Zachowujemy czujność ;)
Podejście zaczyna się wąwozem wspinając się w kierunku lasu
Strome zejście z Bani
Odcinek stromego zejścia czarnym szlakiem
Pod Krzywicką Górę
Podejście żółtym szlakiem pod Krzywicką Górę (584 m n.p.m.).
U szczytu Krzywickiej Góry (584 m n.p.m.)
Grzbietem Krzywickiej Góry prowadzi żółty szlak turystyczny którym podążamy. Odchodzi od niego krótka, znakowana na czarno ścieżka do Wielkiego Kamienia. Tuż na północ od wierzchołka znajduje się osuwisko, a w nim wymieniony wcześniej Wielki Kamień (Diabli Kamień) znajduje się w grupie skał piaskowcowych, z których najwyższa ma wysokość 8 metrów. Na południowych stokach Krzywickiej Góry istnieje jeszcze drugie osuwisko. Według legend podobno była w nim jaskinia zwana Zbójnicką ze skarbami ukrytymi przez zbójników :-)
Mały Szlak Beskidzki-czerwony
Podążamy odcinkiem czerwonego Małego Szlaku Beskidzkiego biegnącego od Lubonia Wielkiego przez Myślenice, Leskowiec po Bielsko Białą.
Pcim-Szarkówki
Zejście czarnego szlaku w Pcimiu. Koniec odcinka biegnącego lasem z grzbietu Bani.
Tuż za Działkiem
Widok na zbocze Kamiennika.
Z Kudłaczy do Pcimia czarnym szlakiem
Działek (600 m n.p.m.)
Góra znajduje się w głównym grzbiecie Pasma Lubomira i Łysiny, pomiędzy Śliwnikiem (620 m) a Łysiną (891 m), od której oddziela go przełęcz Granice. Jest zwornikiem: na południowy zachód odbiega z wierzchołka grzbiet Krzywickiej Góry (591 m) ciągnący się po dolinę Raby. Działek ma trzy grzbiety, wznosi się więc nad dolinami trzech potoków: Porębianka, Ziębówka i Krzywianka. Zbocza Działka są dosyć łagodne, toteż znajdują się tu liczne zabudowania przysiółków okolicznych miejscowości, jak na przykład Wielkie Ulmany, Cupiny i Trupuły.
Przez samą kulminację prowadzi nasz żółty szlak turystyczny z Pcimia, natomiast nieco na wschód jest jego węzeł z czerwonym Małym Szlakiem Beskidzkim, a także zielonym szlakiem z Myślenic-Zarabia przez Chełm i Kamiennik Południowy do schroniska PTTK na Kudłaczach.
Schronisko PTTK na Kudłaczach
Górskie schronisko turystyczne Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Paśmie Lubomira i Łysiny. Schronisko znajduje się na wysokości 730 m n.p.m. na polanie Nad Nowinami, pomiędzy szczytami Łysiny (891 m) i Działka (622 m).
Dzisiaj podjęliśmy wyzwanie z moją 7-letnią córką....ruszamy w góry. Prognoza pogody na dzisiejszą sobotę była optymistyczna. Wyjechaliśmy z Krakowa w kierunku Pcimia bo tam planujemy początek trasy. Podróż Zakopianką nieciekawa ,chmura goni chmurę z mokrym śniegiem. Jesteśmy na miejscu a tutaj jeszcze bardziej pada i biało, chwila zawahania i myśli o powrocie... jednak postanowiliśmy wstąpić do sklepu i poprawić humor czymś słodkim ;) Nagle przestało padać a zza chmur błysnęło słoneczko i szybko nas zmotywowało. Pogoda zgodnie z prognozami zaczęła się poprawiać więc auto zostało na parkingu a my wybraliśmy żółty szlak biegnący przez Pcim kierując się na Krzywicką Górę potem Działek i dalej czerwonym do schroniska PTTK na Kudłaczach. Przechodząc obok tartaku po chwili szlak skręca w prawo i biegnie przez pola za którymi wybiega ponownie na asfaltową drogę. Znajdujemy się w rejonie Pcim-Krzywica. Maszerując kilkaset metrów asfaltem czujnie obserwujemy szlak gdyż skręca w lewo między domy snując się wąską uliczką ku górze. Mijamy zabudowania,kończy się asfalt i szlak przechodzi w polną drogę wspinającą się wąwozem pośród pól, docierając do lasu. Oglądając się za siebie, poniżej lasu podziwiamy dość rozległe widoki na dolinę Raby. Po chwili odpoczynku i łyku gorącej herbatki z miodem idziemy z córą dalej, wspinając się lasem na grzbiet Krzywickiej Góry (584 m n.p.m.). Od żółtego szlaku odchodzi krótka, znakowana na czarno ścieżka do Wielkiego Kamienia (Diabli Kamień). Niedaleko tego rozgałęzienia szlaków znajduje się nieduża, obecnie już zarastająca polana Na Granicach. Dawniej był na niej dom, w którym mieszkał chłop przez okoliczną ludność uznany za czarownika. Idziemy dalej przyjemną łagodną ścieżką, mijamy kolejne przysiółki Górniakowo i Ciupiny aż docieramy do skrzyżowania szlaków Działek (622m n.p.m.): żółtego,zielonego i czerwonego. Tutaj nasz żółty szlak się kończy biegnąc od Makowa Podhalańskiego przez Parszywkę,Przełęcz Dział,Groń i Pcim. Skręcamy w prawo i trzymając się czerwonego Małego Szlaku Beskidzkiego podążamy do schroniska na Kudłaczach mijając po drodze Przełęcz Granice i Polanę Kolesne. Po ok 40 min. pokonując ostatnie kamieniste podejście docieramy do schroniska. Uśmiech i rumieńce córki po zdobyciu celu były bezcenne jak również pośpiech z jakim pobiegła podbić pieczątkę w swojej książeczce GOT ;-) Zasłużony odpoczynek i pyszny obiadek dał nam dawkę energii na powrót. Na drogę powrotną wybraliśmy szlak czarny biegnący z Łysiny przez schronisko gdzie stacjonujemy do Pcimia. Górna część tego szlaku od schroniska w dół prowadzi asfaltową drogą dojazdową do schroniska jak i do zabudowań mieszkańców poniżej. Można podziwiać piękne widoki na Kiczorę,Szczebel,Luboń Wielki oraz na prawo , Beskid Makowski. Po drodze mijamy Ranczo Pcim(stadnina koni) i krętą drogą schodzimy w dół. Po około 2 km szlak biegnie przez las odbijając z drogi asfaltowej w prawo. Dalej leśną dróżką przez grzbiet Bani (611m n.p.m.) schodzi coraz bardziej stromym zejściem do Pcimia. Las kończy się w tym miejscu dużym placem wykorzystywanym do gromadzenia drzew po wycince. Z tego miejsca mamy już 10min drogi do parkingu i koniec naszej dzisiejszej wędrówki. Mając u boku 7 latkę polecam trasę na wycieczkę rodzinną. Dzieci w nosidełkach muszą być zdane na kondycję rodziców. Trasa jest technicznie łatwa ale trzeba brać pod uwagę różnicę wzniesień. Nam zajęła tempem spacerowym z postojami około 6 godzin. Pozdrawiamy wszystkich chętnych i życzymy przyjemnej wędrówki ;-)

Mapa Beskid Wyspowy
Beskid Wyspowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa w wersji elektronicznej, którą można otworzyć jako jeden z podkłądów offline w aplikacji mobilnej Traseo. Mapa wydawnictwa compass obejmuje zasięgiem Beskid Wyspowy oraz Pogórze Wiśnickie i wschodnią część Pogórza Wielickiego. Od północy...

Mapa Beskid Makowski (Średni)
Beskid Makowski (Średni) - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Makowskiego (zwanego także Średnim lub Myślenickim) swoim zasięgiem obejmuje także fragmenty Beskidów: Małego, Żywieckiego i Wyspowego. Najwyższym szczytem jest Mędralowa, pozostałe pasma osiągają wysokość do 700 – 800 m n.p.m. Beskid...