Z Muszyny po beskidzkim pograniczu. Trasa 49 narowery

Dodano 14 października 2020 przez plik GPX

191229

Trasa w większości prowadzi wzdłuż Karpackiego Szlaku Rowerowego (kolor czerwony), najpierw doliną Popradu, dalej przez urokliwe, położone na uboczu miejscowości z pięknymi łemkowskimi cerkwiami. Wycieczka rozpoczyna się w Muszynie, nowoczesnym uzdrowisku (1) i mieście o bogatej tradycji, posiadającym kilka wartych obejrzenia zabytków (2) (3) (4). Z rynku udajemy się na południe ul. Piłsudskiego, mijamy przejazd kolejowy i jedziemy ponad 8 km doliną Popradu za czerwonym szlakiem rowerowym w kierunku Leluchowa. Na skrzyżowaniu przed dawnym przejściem granicznym opuszczamy dolinę Popradu i skręcamy w lewo. Przed nami kilka kilometrów jazdy górskimi dolinami przez miejscowości, w których podziwiać możemy pozostałości po dawnych mieszkańcach tych ziem – drewniane cerkwie łemkowskie. Pierwszą mijamy w Leluchowie (5), kolejną w Dubnem (6), którą mijamy zaraz za zakrętem po prawej stronie. Za Dubnem kończy się asfalt. My trzymając się czerwonego szlaku rowerowego, stromym podjazdem wspinamy się na niewielką przełączkę, a następnie opadamy do Wojkowej, gdzie znajduje się kolejna cerkiew (7), nieco wyżej po lewej. Za Wojkową dojeżdżamy do głównej drogi, skręcamy w lewo i po niespełna 3 km, jadąc wzdłuż potoku Muszynka, docieramy do cerkwi w Powroźniku (8), wpisanej na listę UNESCO. Bocznymi uliczkami Powroźnika, wzdłuż niebieskiego szlaku rowerowego, dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej, skręcamy w lewo, a następnie po 1200 m przejeżdżamy na drugą stronę Muszynki. Skręcając w lewo, wzdłuż rzeki, możemy skrótem wrócić do Muszyny. Wybierając kierunek na wprost dojedziemy do Jastrzębika, gdzie możemy zwiedzić kolejną drewnianą cerkiew (9). Na rozwidleniu dróg kierujemy się w lewo do wsi Złockie. Aby zobaczyć ostatnią na tej trasie dawną drewnianą cerkiew (10) musimy zjechać z głównej drogi. Ostatnie kilometry do Muszyny to już przyjemny zjazd. Dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej, skręcamy w lewo i trzymając się czerwonego szlaku rowerowego, wjeżdżamy do centrum miasta.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Uzdrowisko w Muszynie (1) – powstałe w 1930 r. i ponownie reaktywowane w 1958 r. Do najkorzystniejszych czynników sprzyjających leczeniu sanatoryjnemu w tej miejscowości należą: zdrowy klimat górski, czyste powietrze, malowniczy krajobraz oraz przede wszystkim obfite źródła szczaw różnego typu, bogatych w śladowe pierwiastki litu i selenu.
Zespół parterowych drewnianych domów przy ul. Kościelnej w Muszynie (2) – z XIX i XX w., zwrócone szczytami do drogi, z ciekawymi półkolistymi bramami wjazdowymi.
Kościół w Muszynie (3) – wybudowany w latach 1676-79. Wnętrze świątyni utrzymane jest głównie w stylu barokowym. Warto zwrócić uwagę na gotyckie rzeźby trzech świętych z II poł. XV w.
Ruiny zamku biskupiego z 1300 r. w Muszynie (4) – dawna siedziba rozległych dóbr należących do biskupstwa krakowskiego, zwanych kluczem muszyńskim. Opuszczony w XVII w. popadł w ruinę. Proces ten dodatkowo przyspieszył najazd na Muszynę wojsk księcia siedmiogrodzkiego Rakoczego w 1657 r.
Drewniana cerkiew w Leluchowie (5) – pochodząca przypuszczalnie z 1861 r. Reprezentuje typ cerkwi zachodniołemkowskiej. Wewnątrz znajduje się ikonostas rokokowo-klasycystyczny z XIX w.
Drewniana cerkiew w Dubnem (6) – wzniesiona w 1863 r. w stylu zachodniołemkowskim. Wystrój wnętrza z XIX w. i młodszy.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa49 - przedruk /zdjęcia własne

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...

Mapa Beskid Niski
Beskid Niski - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Beskidu Niskiego wydawnictwa Compass to mapa offline na urządzenia mobilne w skali 1:50 000 prezentująca obszar Beskidu Niskiego. Zasięg mapy obejmuje tereny od Krynicy-Zdrój i Grybowa na zachodzie po Komańczę i Szczawne na wschodzie oraz...

Mapa Beskid Sądecki
Beskid Sądecki - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa offline wydawnictwa Compass, którą można otworzyć na telefonie w naszej aplikacji Traseo, obejmuje cały obszar Beskidu Sądeckiego, od doliny Dunajca na zachodzie i północnym zachodzie, po Krynicę, Tylicz i Muszynkę na południowym wschodzie....