category-icon

W stronę miasta ogrodów- rowerowa pętla po Ziemi Chełmeckiej

23 km
46 m
46 m
Bobrek-Chełmek

Charakterystyka trasy

2021-01-15
Bobrek-Chełmek
category-icon
23 km
46 m
46 m
3.8/6
Bogata w relikty natury i historyczne pamiątki okolica, należy do mało eksplorowanych turystycznie zakątków Małopolski Zachodniej. Zwiedzanie rozpoczynamy, Bobrku Dolnym. Zatrzymujemy się przy kapliczce usytuowanej w pobliżu brzegu Wisły. Wzniesiona w 1911 roku, była miejscem modlitwy wyruszających w rejs flisaków. Docieramy do zachowanego zespołu parkowo - pałacowo - folwarcznego. W świat dawnego ziemskiego majątku, zwanego kiedyś "kluczem bobreckim", wprowadza nas piękna aleja pomnikowych dębów. Zwiedzanie "klucza" rozpoczynamy od wizyty w Czworakach. Zabytkowy kompleks zabudowań mieszkalnych i gospodarczych z XXVIII wieku jest obecnie własnością prywatną. Rodzina Klimowiczów od dwóch dekad gromadzi w nim unikalną kolekcję maszyn, urządzeń i przedmiotów związanych z życiem dawnej wsi. Czworaki sąsiadują z zespołem pałacowo- parkowym w przeszłości stanowiącym wraz z gruntami uprawnymi, lasami i miejscowościami, ogromny klucz ziemski. 24 hektarowy park o naturalnym, angielskim charakterze, został już w 1925 roku uznany za zabytek przyrody. Wzniesiony w XVIII wieku na fundamentach średniowiecznego zamku, tworzy z otoczeniem harmonijną jedność. Neoklasycystyczna architektura, położenie i otoczenie sprawiały, że w czasach świetności był wyjątkową rezydencją. W parku odnajdziemy unikalny pomnik konia. Dolomitowa oraz płytę z inskrypcją ,,Tu leży koń wierny towarzysz wojny światowej i bolszewickiej” wyraża miłości i szacunku człowieka do zwierzęcia. Po przeciwnej stronie pałacu widoczny jest kompleks okazałych budynków w których w 1884 roku Maria z Potulickich, Ogińska założyła ochronkę dla sierot. Dziś szczytna idea, zasłużonej dla Bobrka i okolic, księżnej kontynuowana jest przez Dom Pomocy Społecznej. Na obrzeżach parku, przy dawnym trakcie, obecnie drodze wojewódzkiej 933, dominuje w krajobrazie szlachetna bryła kościoła pw. Przenajświętszej Trójcy. Świetnie zachowana i utrzymana świątynia, wraz plebanią, gospodarstwem i cmentarzem stanowi wyjątkowy w Małopolsce przykład architektury sakralnej z przełomu XVIII/XIX wieku. Tutaj miała początek batowska era Chełmka i okolic. W 1931 roku na polanie bobreckiego parku wylądował samolot pilotowany przez światowej sławy przemysłowca, Tomasza Batę. Król obuwia, w tak efektowny sposób odwiedził księcia Sapiehę, w celu zawarcia transakcji zakupu ziemi pod budowę fabryki w Chełmku. W dalszą drogę Kierujemy się na północ, szutrowa droga przez las nazywany w przeszłości "Płachtą". Na pierwszym rozwidleniu dróg skręcamy w lewo i docieramy do zawieszonej na wiekowym dębie kapliczki. To miejsce nosi nazwę "Pod Obrazkiem", a okoliczni mieszkańcy starają się omijać je wieczorową porą. Przejeżdżamy pod mostem kolejowym i po kilku minutach opuszczamy las. Nad zabudowaniami miejscowości Chełmek wznosi się masywna sylwetka wzgórza Skała. Z jej wierzchołka można obserwować rozległy widok na kilkanaście krain geograficznych. Skała jest bardzo cennym miejscem dla dziedzictwa Ziemi. Położone w północno-zachodniej części wzgórza, nieczynne kamieniołomy, można przyrównać do księgi w której zapisano geologiczne dzieje minionych kilkunastu milionów lat. Dolomitowe urwiska, bogata szata roślinna, walory krajobrazowe i kulturowe, czynią je wyjątkowym. By odnaleźć i doświadczyć ślady batowskiej idei i dziedzictwa, odwiedzamy dawną kolonię pracowniczą. Osiedle jest dobrze zachowanym zespołem urbanistycznym budynków mieszkalnych i terenów rekreacyjnych. Całościowa koncepcja budowy miasta dla około piętnastu tysięcy mieszkańców oraz strefy przemysłowej powstała w biurze projektowym koncernu w Zlinie. Z planowanej budowy ok. półtora tysiąca obiektów, do 1939 roku zrealizowano zaledwie siedemnaście. Osiedle zostało zaprojektowane i wzniesione w duchu idealnego miasta ogrodu. Gdy odwiedzamy je na przełomie maja i czerwca, zachwyt wzbudzają kwitnące pomnikowe różaneczniki katawbijskie. W drogę powrotną do WTR udajemy się przez dzielnicę Nowopole. Tuż za osiedlem domów jednorodzinnych i ogrodami działkowymi, na około dwustu metrowym wzgórzu wznosi się okazały murowany budynek dawnej leśniczówki Bobrek. Powstał na miejscu folwarku Nowopole, należącym do klucza państwa bobreckiego. Z Nowopolem wiążą się również niecodzienne tradycje górnicze miejscowości. W XIX wieku odkryto i opisano geologiczną rzadkość na ziemiach polskich – złoża gipsu. Księżna Ogińska na początku XX wieku założyła kopalnię i przetwórnię gipsu. W sąsiedztwie leśniczówki, staraniem chełmeckiego ośrodka kultury, w 2005 roku powstała plenerowa ekspozycja zachowanych młyńskich kamieni. Opuszczamy osadę, stromym zjazdem szutrowej leśnej drogi, kierując się w stronę bobreckiego kościoła i rzeki Wisły.



Przed wyruszeniem na szlak warto zapoznać się http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Ziemia Oświęcimska. Dolina Karpia

Mapa obejmuje tereny od Pszczyny na zachodzie po Alwernię i Wadowice na wschodzie oraz od Chrzanowa na północy po Andrychów i Bielsko-Białą na południu.

Wydanie 1, 2017

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024

Miejscowości na trasie