W Ciężkowicach ciężko nie będzie Trasa 32 narowery

Dodano 18 października 2020 przez plik GPX

191528

W czasie tej wycieczki Ciężkowicko-Rożnowski Park Krajobrazowy obdarzy nas swoimi urokami przyrody i zabytkami. Pojedziemy głównie drogami asfaltowymi i utwardzonymi, a podjazdów nie będzie dużo, więc wycieczka nie należy do trudnych. Zaczynamy na rynku w Ciężkowicach, podziwiając zabytkową zabudowę (1) i Muzeum Przyrodnicze (2). Ulicą Św. Andrzeja obok kościoła (3) zjeżdżamy do drogi 977. Skręcamy w lewo, a następnie w prawo na most na Białej. Przecinamy tory kolejowe, i kierujemy się w lewo do Kąśnej Dolnej. Za łukiem drogi skręcamy w lewo, by zwiedzić dwór I. J. Paderewskiego (4). Wracamy na drogę główną, i po 700 m skręcamy w prawo. Żeby skrócić trasę jedziemy na wprost. Podjeżdżamy stromo, przy drewnianej szopie skręcamy w lewo i wjeżdżamy do lasu. Już na grzbiecie kierujemy się w lewo na zielony szlak rowerowy i czerwony pieszy. Jedziemy do skrzyżowania, na którym skręcamy w lewo, a następnie za zielonym szlakiem na wprost. W Budzyniu wjeżdżamy w lewo na grzbietową drogę, by po 900 m zjechać z niej w lewo. Opadamy do Jastrzębiej i skręcamy w lewo. Mijamy drewniany kościół i znajdującą się za nim izbę regionalną (opis – patrz trasa 31). W Kąśnej Górnej skręcamy w boczny asfalt w prawo, i pniemy się na niewielki grzbiet. Spotkanym asfaltem jedziemy w prawo, następnie na rozjeździe w lewo. Pół km dalej ponownie w lewo. Spotykamy zielony szlak, który w lewo prowadzi do ciekawej skały „Diable Boisko” (5). Zjeżdżamy do Zborowic. Skręcamy w lewo, po chwili w prawo drogą 977. Za kościołem w Zborowicach (6) odbijamy w lewo i jedziemy prawie 4 km doliną. W przysiółku Zalesie skręcamy ostro w lewo pod górę, na rozjeździe ponownie w lewo. Za cmentarzem wojskowym nr 118 skręcamy w lewo do Staszkówki. Przy kościele kierujemy się ponownie w lewo do Ciężkowic. Jedziemy 5,5 km prosto i koło Góry Skała możemy skręcić do Rez. Skamieniałe Miasto (7). Ul. Tysiąclecia wjeżdżamy na rynek w Ciężkowicach.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Zabytkowa zabudowa w Ciężkowicach (1) – charakteryzująca się drewniano-murowanymi domami z XVIII-XIX w., usytuowanymi wokół Rynku i wzdłuż odchodzących od niego ulic. Budynki te wyróżniają wysunięte przed ściany frontowe podcienia wsparte na zdobionych, drewnianych kolumnach.
Muzeum Przyrodnicze w Ciężkowicach (2) – prywatna, pokaźna kolekcja owadów, ptaków i innych zwierząt z podkarpackich lasów. Podziwiać tu można również trofea myśliwskie oraz oryginalną jaskinię nietoperzową.
Kościół w Ciężkowicach (3) – zbudowany w stylu neogotyckim w 1903 r. wg projektu inżyniera architekta Jana Sas-Zubrzyckiego.
Dwór I. Paderewskiego w Kąśnej Dolnej (4) – klasycystyczny dworek otoczony rozległym parkiem angielskim, wybudowany na początku XIX wieku. W latach 1897-1903 należał do światowej sławy kompozytora Ignacego Paderewskiego. Obecnie w dworze mieści się niewielkie muzeum poświęcone wielkiemu pianiście oraz organizowane są tam koncerty muzyki poważnej.
Skała „Diable Boisko” (5) – zbudowana z piaskowca skała w kształcie bramy, uznana za pomnik przyrody.
Kościół w Zborowicach (6) – późnogotycki, wybudowany w latach 1530-41. Wielokrotnie odnawiany, m.in. na początku XIX w., kiedy nadbudowano wyższą kondygnację wieży.
Rezerwat przyrody „Skamieniałe Miasto” (7) - utworzony w 1931 r. w celu ochrony malowniczej grupy skałek piaskowcowych i zlepieńcowych. Wiele z nich kształtem przypomina postaci ludzkie i zwierzęce, co zostało uwiecznione w nazwach skał, takich jak: Czarownica, Ratusz, Grunwald, Borsuk, Grzybek, Cyganka, Baszta. W pobliżu rezerwatu znajduje się wodospad o wysokości ok. 10 m., jeden z największych w polskich Karpatach.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa32 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...