Testowa trasa z Tomaszowa przez Horyniec, Józefów, Zwierzyniec, Krasnobród

Horyniec
Borowe Młyny
Górecko Stare
Cerkiew greckokatolicka w Werchracie. Obecnie kościół rzymskokatolicki, parafialny
Wola Wielka, Cerkiew greckokatolicka pw. Opieki NMP
Cerkiew znajduje się w centralnej części wsi, tuż przy drodze głównej. Do Woli Wielkiej dojedziemy dobrej jakości drogą od strony Narola lub Horyńca-Zdroju.
Prusie, Cerkiew pw. Narodzenia Matki Bożej
Cerkiew greckokatolicka pw. Narodzenia Najświętszej Maryji Panny z 1887r. Oddalona od Horyńca-Zdroju o ok. 15km. Prosty dojazd asfaltem, choć w samej wsi droga jest już tylko dobrze utwardzona.
Obecnie cerkiew spełnia funkcje sakralne jako kaplica parafii w Werchracie. Sporadycznie odbywają się tu nabożeństwa w obrządku greckokatolickim.

Na głównym skrzyżowaniu w miejscowości Werchrata, jadąc od Horyńca skręcamy w prawo (z kierunku Narola, na krzyżówce w Werchracie jedziemy prosto) i po ok 3 km docieramy do wsi Prusie. Cerkiew stoi przy pierwszych zabudowaniach wsi, po lewej stronie drogi.
Cerkiew greckokatolicka pw. św. Paraskewy
Zespół cerkiewny w Radrużu, do którego należy greckokatolicka cerkiew pw. św. Paraskewy jest jednym z najstarszych, najokazalszych i dobrze zachowanych zespołów cerkiewnych w Polsce i na świecie.
Znana nam historia obiektu sięga początku wieku XVI. W roku 1531 cerkiew była zniszczona, co odnotowują źródła. Obecną cerkiew wzniesiono pod koniec XVI w. Inicjatorem odbudowy był Jan Płaza - starosta lubaczowski.
Na przestrzeni wieków cerkiew przeszła kilka gruntownych remontów. Pierwszy, wg podań w 1699 r. Odnowić ją miała Maria Dubniewiczowa, radruska wójtowa, w podzięce za uratowanie z jasyru. Kolejny remont odbył się w roku 1832 i 1926.
Po II Wojnie Światowej cerkiew przejął Skarb Państwa. W 1960 r. wpisano ją do rejestru zabytków, a nastepnie w latach 1964-1966 przeprowadzono gruntowny remont.
Obecnie (2011), zespół cerkiewny w Radrużu przeszedł kolejny remont - w tym wymianę gontu cerkwi.

Od Horyńca-Zdroju należy kierować się drogą lokalną w kierunku na Radruż. Po ok. 3 km dojeżdżamy do zakrętu-skrzyżowania w Radrużu. Należy skręcić w lewo (zjechać z drogi głównej). Stąd do cerkwi już tylko ok. 100 m.
Radruż, Cerkiew greckokatolicka pw. św. Mikołaja Cudotwórcy
Pierwotnie cerkiew greckokatolicka, wzniesiona w okresie międzywojennym, oddana do użytku w 1931 roku. Obecnie pełni rolę kaplicy rzymskokatolickiej parafii w Horyńcu-Zdroju.
Cerkiew charakteryzuje się budową trójdzielną. Nad nawą spoczywa ośmioboczna kopuła.

Do obiektu dotrzemy kierując się z Horyńca Zdroju w kierunku wsi Radruż. W centrum miejscowości, na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i po ok 100 metrach zjeżdzamy w lewo na nieutwardzoną drogę polną. Po przejechaniu jeszcze kilkudziesięciu metrów droga wspina się na skarpę płaskowyżu na którego szczycie stoi cerkiew.
Nowe Brusno, Cerkiew pw. św. Paraskewy
Drewniana cerkiew greckokatolicka p.w. św. Paraskewy jest jedną z najstarszych w okolicy. Zbudowana została na początku XVIII. W 1873 r. do świątyni dobudowano zakrystię, a w 1906 r. a w 1903 r. wzniesiono nowy babiniec, zlikwidowano zadaszenie i zmieniono profile kopuł. Cerkiew jest budowlą trójdzielną, a każda z części jest nakryta dużą kopułą z latarnią. Obiekt obecnie jest zdewastowany, prowizorycznie zabezpieczony przed zniszczeniem drewnianymi żerdziami. Wymaga jak najszybszego remontu.

Cerkew położona jest w centrum miejsowości Brusno Nowe. Jadąc od strony Horyńca -Zdroju skręcamy na głównym skrzyżowaniu w prawo (od strony Cieszanowa na skrzyżowaniu jedziemy prosto) i wypatrujemy obiektu pomiędzy zabudowaniami, po prawej stronie drogi.
Widok z okolic przedwojennej wsi Dahany I i II
Dahany są miejscem, z którego roztacza się jeden z najpiękniejszych panoram widokowych na Roztoczu Południowym. Z punktu u podnóża Wielkiego Działu, w miejscu powyżej dawnej wioski Dahany II zobaczymy pasmo najwyższych wzgórz z Długim Gorajem i Monasterzem na czele. Przy odpowiedniej pogodzie, patrząc bardziej na wschód dostrzeżemy na horyzoncie pagór zwany Wołkowicą. Leży on na Ukrainie w okolicy Rawy Ruskiej ok 17 kilometrów od Dahanów. Natomiast obserwując krajobraz ze wschodniego krańca polany, w miejscu nieistniejącej wioski Dahany I, patrząc w zachodnim kierunku dojrzymy masyw Wielkiego Działu.

Dojazd na Dahany jest utrudniony ponieważ wszyskie drogi prowadzące do tego miejsca są leśne a więc obowiązuje na nich zakaz ruchu pojazdów mechanicznych a w okresie letnim często zakaz wstępu ze względu na zagrożenie przeciwpożarowe. Najłatwiej dotrzeć tam z drogą prowadzącą przez miejscowość Stara Huta poruszając się w kierunku wschodnim.
Widok z wału Werchrackiego
Esencja krajobrazu roztoczańskiego i jednocześnie łatwy dostęp do punktów widokowych. Tak krótko można by określić miejsca położone na tzw wałach werchrackich - wzgórzach po obu stronach miejscowości Werchrata leżącej w dolinie rzeki Raty. Z najciekawszego punktu pod względem dojazdowym i widokowym, położonym przy szosie po południowo zachodniej stronie wsi zobaczymy panoramę najwyższych wzgórz Roztocza Południowego; Wielki Dział, Goraje, Monastyrz. Jest to również jedno z nielicznych miejsc na Roztoczu Południowym, z którego można podziwiać obraz najbardziej charakteryzujący całe Roztocze - róznobarwną szachownicę pól uprawnych na stokach wzgórz. Z kolei z punktów po drugiej stronie wsi doskonale prezentuje się Wielki Dział oraz pas wzniesień z Józkową Górą leżących po południowej stronie Werchraty.

Najłatwiej dostępny a zarazem najbardziej atrakcyjny widokowo jest punkt przy drodze 867, na wzgórzu przed stromym zjazdem do Werchraty. Dojazd z Horyńca - ok 12 km, z Narola ok 17 km. Do punktów po drugiej stronie wsi docieramy skręcając z szosy przecinającej Werchratę w pierwszą polną drogę w prawo za kościołem, kierując się na miejscowość Łozy. Drugi punkt jest położony na wale powyżej osiedla PGR Werchrata. Dotrzeć tam można jadąc w kierunku wsi Prusie, skręcając w pierwszą drogę w lewo za zabudowaniami PGR.
Widok z Nowin Horynieckich
Miejsca widokowe znajdują się na wzniesieniu na północ od miejscowości Nowiny Horynieckie. Najłatwiej dojechac tam od strony Horyńca-Zdroju, na początku wsi jadąc prosto w kierunku lasu a następnie skręcić przed leśnym szlabanem w prawo do tzw. drugiej strony wsi, za wąwozem. Dobrym miejscem do obserwacji są również okolice kapliczki Jana Nepomucena położonej przy głównej części zabudowań Nowin. Jadąc od Horyńca Zdroju, na początku wsi skręcamy w prawo a następnie jedziemy prosto ok kilometra w kierunku jej wschodniego krańca.
Widok z Góry Hałańskiej
Jedeno z nielicznych miejsc na Roztoczu, z którego przy odpowiednich warunkach dojrzymy Magurę Łomiańską w Karpatach Ukraińskich odległą o 110 km (zdjęcie powyżej). Patrząc nieco na zachód przy dobrej pogodzie dostrzeżemy kilka wzgórz na Pogórzu Dynowskim odległych o ok 70 km. Z tego miejsca rozciąga się też najciekawszy widok na Horyniec Zdrój leżący w kotlince odległej o ok 5 km od miejsca widokowego na Górze Hałańskiej.

Przez miejsce obserwacji na Górze Hałańskiej prowadzi droga wojewódzka nr 867, najłatwiej dojechac więc z Horyńca (5km na wschód) kierując się do mejscowości Werchrata, Narol.

Mapa Roztocze
Roztocze - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa turystyczna Roztocza prezentuje uroki wschodniego zakątka Polski. Roztocze jest terenem wyżynnym, o silnym zalesieniu, poprzecinanym malowniczymi rzekami. Na obszarze tym położony jest Roztoczański Park Krajobrazowy oraz wiele miast o wysokiej...