Przez pola, łąki i leśny rezerwat. Trasa nr 3 narowery

191757

Bazylika Grobu Bożego i klasztor bożogrobców w Miechowie,
miechów
To w miarę łatwa trasa, bez wymagających podjazdów, a jedyną trudnością jest jej długość. Rozpoczynamy na rynku w Miechowie, w którym warto obejrzeć bazylikę Grobu Bożego (1) i drewniany dworek „Zacisze” (2). Jedziemy drogą 783 w kierunku Racławic i po ok. 5 km skręcamy w lewo na Kalinę Wielką. W Kalinie Wielkiej znajdują się dwór oraz nieco dalej z prawej zabytkowy kościół (3). Główną drogą obok remizy jedziemy w stronę Giebułtowa. Skręcamy w lewo i po 2 km zjeżdżamy z asfaltu w prawo obok przydrożnego krzyża w szutrową drogę i jedziemy przez łąki do Częstoszowic. Przejeżdżamy obok malowniczych stawów i skręcamy w lewo do Książa Wielkiego. Tutaj warto zobaczyć okazały „Zamek na Mirowie” (4) (kierują do niego drogowskazy) oraz stojący w centrum kościół z drewnianą dzwonnicą (5). Ostrożnie przejeżdżamy drogę krajową nr 7 i nieco dalej bocznymi uliczkami jedziemy w lewo do drogi w kierunku na Mianocice, gdzie możemy obejrzeć pałac Hallerów (6). Śledząc mapę przejeżdżamy przez Rzędowice a następnie Przybysławice mijając liczne skrzyżowania. Na końcu wsi, tuż przed kościołem, na rozwidleniu wybieramy prawą odnogę (skręcając w lewo na wcześniejszym skrzyżowaniu możemy sobie nieco skrócić trasę - jadąc przez Podleśną Wolę). Nieco dalej skrzyżowanie przejeżdżamy na wprost i dalej już drogą szutrową niewielkim przepustem pod torami przejeżdżamy na ich drugą stronę. Przez około 1 km jedziemy wzdłuż torów, po czym skręcamy w lewo i skrajem lasu udajemy się w kierunku zachodnim. Po wydostaniu się na niewielki grzbiet szutrówką skręcamy w lewo i zagłębiamy się w las. Mijając po prawej stronie rezerwat „Biała Góra” dojeżdżamy do drogi asfaltowej. Skręcamy w lewo, a następnie przed przejazdem kolejowym w Tunelu (7)w prawo. Jedziemy ok. 2 km przez las i po przejeździe przez tory skręcamy w lewo. W Pstroszycach przejeżdżamy pod wiaduktem kolejowym i skręcamy w prawo. Przed zakończeniem wycieczki w Miechowie warto przystanąć w Siedliskach przy drewnianym kościółku (8).

ATRAKCJE NA TRASIE:

Bazylika w Miechowie (1) – bogata historia miasta – sięgająca XII wieku – jest silnie związana z zakonem bożogrobowców, dla których Miechów stanowił siedzibę przez niemal siedem wieków. Sprowadzeni do Polski w 1163 r. wybudowali i poświęcili w 1170 r. kościół i zabudowania klasztorne. Znaczącą rolę odegrała replika świętego Grobu Jerozolimskiego, stając się miejscem kultu licznych pielgrzymów. Unikalny obiekt sakralny z zachowanymi romańskimi fragmentami, przebudowany po pożarach w XVIII w., z bogatym rokokowym wnętrzem i późnobarokową plebanią, stanowi do dziś chlubę miasta.

Bazylika w Miechowie
Dworek „Zacisze” w Miechowie (2) – jest klasycznym przykładem budownictwa II poł. XVIII w. Ściany mają konstrukcję zrębową, a parterowy budynek kryje polski łamany dach z gontów. W sieni na belce wyryta jest data: 1784. Cała konstrukcja dworku wykonana została z drewna modrzewiowego.

Dworek „Zacisze” w Miechowie
Kościół w Kalinie Wielkiej (3) – wybudowany w stylu pseudogotyckim w latach 1903-1908. W ołtarzu głównym znajduje się słynący łaskami obraz Matki Bożej Kalińskiej.
„Zamek na Mirowie” w Książu Wielkim (4) – późnorenesansowy zamek wzniesiono w latach 1585-99 jako rezydencję Piotra Myszkowskiego, biskupa krakowskiego. Przebudowany w stylu późnobarokowym i neogotyckim, wznosi się wśród pięknego parku założonego pod koniec XVI w. Po obu stronach pałacu wzniesiono, dwa równe mu wiekiem, pawilony z frontowymi, szerokimi portykami, mieszczące pierwotnie kaplicę i bibliotekę. U stóp wzgórza zamkowego rozciągają się stawy rybne o powierzchni ok. 80 ha.

„Zamek na Mirowie” w Książu Wielkim
Kościół św. Wojciecha w Książu Wielkim (5) –wzniesiony w stylu gotyckim w 1325 r. Przebudowany w XVII i XVIII w. posiada wyposażenie renesansowe i barokowe. W ołtarzu głównym z 1682 r. znajduje się słynący cudami obraz Matki Bożej Pocieszenia z XVI w.
Pałac Hallerów w Mianocicach (6) – pochodzi z XVIII w., w kolejnym stuleciu został rozbudowany. Obecnie mieści się tu Dom Pomocy Społecznej. W otoczeniu zabytkowy park.
Stacja kolejowa Tunel (7) – pod wzniesieniem „Biała Góra” w latach 1882-85 przekopano dwuwylotowy, najdłuższy w Polsce tunel kolejowy o dł. 810 m.
Kościół w Siedliskach (8) – wzniesiony przez bożogrobowców na przeł. XV i XVI w. jako cel wielkopiątkowych procesji.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa3 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...