Pod Kopiec Kościuszki

Widok na Jezioro Tarnobrzeskie z tarasu widokowego
Fragment płyty rynku
Obelisk
z napisem "Wieczna chwała Bohaterom poległym w walce o wolność, demokrację i lud."
Widok na "Mały Wawel"
Przeprawa promowa
Elektrownia Połaniec
Kościół św. Marcina
wybudowany w latach 1897-1899 w stylu neoromańskim
Mostek na Czarnej
Fragment rynku
jeszcze przed rewitalizacją
Droga w stronę Kopca i przeprawy promowej
Kopiec Kościuszki
usypany w 1917r. w setną rocznicę śmierci Tadeusza Kościuszki. W tym miejscu ogłoszono w dniu 7 maja 1794r. słynny "Uniwersał połaniecki" nadający chłopom wolność.
Kamień upamietniający "Uniwersał Połaniecki"
Kolejna przeprawa promowa
Stąd przyjechaliśmy
Most na Wisłoce
Wisłoka
Centralny plac w Gawłuszowicach
Kosciół św. Wojciecha
Modrzewiowy kościół zbudowano w 1667r. Jest drugim co do wielkości drewnianym obiektem sakralnym w Polsce (po synagodze białostockiej). Na fotografii widać charakterystyczne daszki okapowe - tzw. soboty.
Kościół pw. Niepokalanego Poczęcia NMP
wybudowany w 1904r. w stylu neogotyckim
Kościół pw. NMP Królowej Polski
wybudowany w latach 1982-1985.
Szeroki tor
Połaniec u boku Sandomierza, Baranowa Sandomierskiego, Stalowej Woli, Klimontowa i Staszowa to jedno z najczęściej odwiedzanych przeze mnie miast w czasie rowerowych eskapad. Tym razem wybrałem się tam z Justysią i była to nasza pierwsza, wspólna setka (licznik rowerowy wskazał po powrocie dystans 102 km.) Jeszcze dobrze się nie rozpędziwszy, zjechaliśmy z Wisłostrady na taras widokowy, aby móc podziwiać rozległą taflę wody wypełniającą wyrobisko po kopalni "Machów" (obecne Jezioro Tarnobrzeskie). Kolejnym bliskim celem był przebudowany ryneczek w Baranowie Sandomierskim. Tam skorzystaliśmy z promu do Otoki, wybierając wariant jazdy wzdłuż koryta Wisły. W efekcie tylko pomiędzy Tarnobrzegiem, a Suchorzowem oraz w mniejszym stopniu Chmielowem, a Tarnobrzegiem mieliśmy do czynienia z odcinkami o większym natężeniu ruchu samochodowego. Prawie cała trasa wycieczki prowadziła nawierzchniami asfaltowymi z wyjątkiem krótkiego, gruntowego odcinka pomiędzy Glinami Małymi, a Ostrówkiem (stan na rok 2009). Najprzyjemniejszy był fragment trasy od Lipnika po Matiaszów. Droga prowadziła tam wąską nitką asfaltu w cieniu wiślanego wału. Momentami wspinając się na jego koronę, pozwalała rozkoszować się widokiem szerokiego koryta rzeki. Innego rodzaju atrakcją była możliwość podziwiania z dużej odległości, z obu stron królowej polskich rzek potężnego gmachu połanieckiej elektrowni, obok którego zresztą przemknęliśmy. W samym Połańcu nie zadowoliliśmy się jedynie wypoczynkiem na płycie rynku, pałaszując pyszne i orzeźwiające lody, Pomknęliśmy, jak temat wycieczki wskazuje, pod Kopiec Kościuszki, związany z ogłoszeniem "Uniwersału Połanieckiego". Po ponownym przeprawieniu się przez Wisłę obowiązkowo zajechaliśmy do centrum Gawłuszowic z pięknym drewnianym kościołem. Mimo, że widziałem świątynię przynajmniej parę razy, zawsze będąc tutaj pozostaję pod wrażeniem jej piękna i rozmachu, jak na budowlę z tego rodzaju surowca. Potem to pozostało już tylko przekręcanie kolejnych kilometrów w powrotnej drodze do domu i oczekiwanie na wskazanie setki na liczniku.

Mapa Ponidzie
Ponidzie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Ponidzia przedstawia region położony w województwie świętokrzyskim nad dolną i środkową Nidą. Zasięg mapy wyznaczają: od północy - Chęciny; od południa - Proszowice; od zachodu - Jędrzejów i od wschodu - Staszów. Wzdłuż Nidy leżą najstarsze...

Mapa Okolice Rzeszowa. Część północna
Okolice Rzeszowa. Część północna - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Rzeszowa i okolic przedstawia środkową część województwa podkarpackiego na północ od miasta, w tym okolice Mielca. Zasięg mapy wyznaczają: Szwagrów i Nowa Dęba na północy, Czermin na zachodzie, Dębica i Rzeszów na południu, Białobrzegi i...