Pieszo na Rysy od strony słowackiej

Dodano 13 października 2010 przez Garmin

• Przewyższenie: 1 255,48 m
  • Data: 17 czerwca 2007
  • Lokalizacja: Słowacja, SK., Štrbské Pleso
PARKING - start i meta
Tu można zostawić samochód
Popradskie Pleso
sympatyczne jeziorko z niezwykłym widokiem
Velke Żabie Pleso
sympatyczne jeziorko, tylko "trochę" zimne... :)
Chata pod Rysami
Rysy 2499 m n.p.m.
Tatry
Velke Zabie Pleso
Rysy
stara tablica informacyjna dot. przejścia na Rysach
widok ze szczytu Rys
widok z Popradske Pleso
Velke Zabie Pleso
Tatry
Jak wiemy - Rysy składają się z 3 wierzchołków, najwyższy z nich leżący po stronie słowackiej ma 2503 metry n.p.m. Aby dostać się na szczyt mamy do wyboru dwa warianty: od strony polskiej i słowackiej. My wybraliśmy łatwiejszą drogę u naszych sąsiadów. Rozpoczęliśmy naszą wędrówkę od stacji kolejki elektrycznej Popradske Pleso, która znajduje się niedaleko Szczyrbskiego Jeziora. Dotarliśmy w to miejsce samochodem i zostawiliśmy go na parkingu (płatny), który się również tutaj znajduje. Pierwszy odcinek niebieskim szlakiem idziemy asfaltową drogą przez las.Docieramy do schroniska (Chata Popradskie Pleso) znajdującego się w malowniczej scenerii nad Popradzkim Stawem. Następnie dalej łagodnym traktem - doliną mięguszowiecką – dochodzimy do rozwidlenia szlaków. Wybieramy czerwony, który prowadzi do Schroniska pod Rysami. Ten odcinek nas zachwycił – około dwugodzinne podejście Żabią Doliną – pozwala na stwierdzenie, że to jedna z piękniejszych tatrzańskich tras. Mijamy Żabie Stawy (nazwa nie pochodzi od żab, tylko od koloru skał, które nas otaczają), za nimi napotykamy ”ułatwienia”. Miejsce to nie specjalnie trudne, ale łańcuchy i klamry przydają się, gdy jest ślisko. Kilkanaście minut i docieramy do Wolnego Królestwa Rysów – jak informuje nas tablica.

Jesteśmy w najwyżej położonym schronisku w Tatrach:). Schronisko wielokrotnie niszczone przez lawiny jest odbudowywane zawsze w tym samym miejscu. Klimatyczne miejsce – polecamy. Niezapomniana może być taż wizyta w górskiej toalecie wiszącej nad przepaścią. Ze schroniska dalej czerwonym szlakiem dochodzimy do przełęczy Waga, a pół godziny później na szczyt:). Panorama Tatr z wierzchołka jest naprawdę imponująca!

Wracamy tą samą drogą z wyjątkiem ostatniego odcinka: w okolicach Popradzkiego Stawu skręcamy w lewo, opuszczamy na chwilę niebieski szlak, by żółtym dojść do symbolicznego tatrzańskiego cmentarza. Znajdują się tutaj groby (symboliczne) osób mocno związanych z Tatrami, różnych narodowości - również Polaków. Po tym dniu wędrówki i pięknych widoków, zatrzymujemy się na chwile zadumy. Miejsce to w sposób szczególny uświadamia tragedie rozgrywające się od czasu do czasu w górach. Późna pora skłania nas do opuszczenia tego miejsca pamięci i dalszej drogi. Już tylko kilkanaście minut i jesteśmy z powrotem na parkingu.
Wasza ocena: 4.4 (7 głosów)

cendry3
9 lipca 2014 cendry3 napisał:
Jeszce nie tym razem 2499 od strony polskiej! Ale ja tu wrócę! Łachy śniegu mnie przestraszyły. Jeśli nie dzisiaj , to wkrótce, ale wejdę.Pięćdziesiąt plus nie podda się!Przełęcz pod Rysami w tych warunkach , to spory wyczyn.Jednak podziwiam tych , którzy poszli troszkę wyżej , bo deszcz, grzmoty i wcześniej wspomniany śnieg - to spore utrudnienia.
sserafin
30 listopada 2013 sserafin napisał:
Czy ta trasa jest faktycznie taka łatwa? Łańcuchy wogóle mnie nie bawią.....
boulinek11
17 sierpnia 2013 boulinek11 napisał:
Udalo sie 2499.
skuter
19 października 2012 skuter napisał:
Byliśmy pierwszy i zapewne nie ostatni raz. Polecam