category-icon

Pętla rowerowa „Ku Niepodległości”

28 km
453 m
Kraków
no photo

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2015-12-11
Kraków
category-icon
28 km
453 m
456 m
2.7/6
Fort pancerny 51 1/2 w Swoszowicach oraz Muzeum Spraw Wojskowych - po odwiedzeniu muzeum kierujemy się drogą forteczną do ul.Sawiczewskich na której skręcamy w prawo (P), następnie na skrzyżowaniu w lewo (L) i zaraz w prawo (P) w Drogę Rokadową.

Fort artyleryjski w Rajsku - Droga Rokadowa biegnie wzdłuż fortu i obiekt można oglądać nie schodząc z roweru. Na końcu drogi skręcamy w (P) ul.Tuchowską i zaraz w (L) ul.Osterwy.

Fort pancerny 50 1/2 W w Kosocicach - jadąc ul.Osterwy mijamy po prawej cmentarz parafialny za którym usytuowany jest fort, niestety nie jest udostępniony do zwiedzania

Fort pancerny 50 1/2 O i działobitnia w Kosocicach - droga wyprowadza nas na placyk z którego wyjeżdżamy na wprost, a następnie w (L) ul.Hallera. Na łuku drogi zobaczymy budynek fortu (niestety też bez możliwości zwiedzania), a zaraz po lewej na wzgórku pozostałości działobitni.

Schron amunicyjny, centrala telefoniczna i tablica pamiątkowa w Piaskach - z ul.Hallera skręcamy w (L) ul.Harcerzy Krakowskich, a następnie w (P) ul.Niebieską, którą przejeżdżamy nad A-4 i dojeżdżamy na placyk przed kościołem. Po prawej zobaczymy schron amunicyjny, przed nim budynek centrali telefonicznej zaadoptowany na domek mieszkalny, a po prawej na ścianie kościoła tablicę upamiętniającą Piaszczan poległych w I wojnie.

Fort artyleryjski 50 w Prokocimiu - z placyku przed kościołem wjeżdżamy w (P) ul.Rżącką, następnie w (L) ul.Obronną z której skręcamy w (P) ul.Kostaneckiego. Na łuku drogi w lasku po lewej w wykopie znajduje się fort Prokocim, którego wielkość budzi respekt nawet dziś!

Pomnik Pod Orłem w Bieżanowie - zjeżdżamy w dół przejeżdżając skrzyżowanie z ul.Wielicką na wprost i wjeżdżamy w ul.Teligi, dalej na wprost ul.Ćwiklińskiej z której w (L) ul.Mała Góra, a następnie w (P) ul.Bieżanowską, która doprowadza nas do skrzyżowania przy którym znajduje się pomnik ku czci poległych Bieżanowian.

Pomnik Obrońców Twierdzy Kraków na wzg.Kaim - od skrzyżowania kierujemy się w (P) ul.ks.Popiełuszki z której skręcamy w (P) ul.Lipowskiego. Po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym skręcamy w (L) ul.Rakuś, z niej pod następnym wiaduktem kolejowym w (L) ul.Zolla, przejeżdżamy pod A-4 i wspinamy się pod górę przed której szczytem skręcamy w (P) drogę bez nazwy na której końcu zobaczymy obelisk.

Cmentarz wojenny nr.381 w Wieliczce - wracamy na (L) ul.Zolla, z niej skręcamy w (P) ul.Pod Pomnikiem i nią jedziemy do ul.Bogucickiej. Z ul.Bogucickiej na wprost w ul.Topolową, z niej w (L) ul.Długą, a następnie w (P) ul.Wygoda która doprowadzi nas do ul.Czarnochowskiej i nią w (P) do skrzyżowania z ul.Krakowską. Przez skrzyżowanie prosto i dalej ul.Czarnochowską aż do cmentarza komunalnego w Wieliczce na którym znajduje się kwatera żołnierska z 93 grobami.

Pomnik Odrodzenia Polski w Wieliczce - ul.Czarnochowską przejeżdżamy pod wiaduktem w ul.ks.Goliana, nią do skrzyżowania i na skrzyżowaniu w (P) ul.Powstania Warszawskiego od której po lewo rozciągają się wielickie planty. Przy ich skraju przed siedzibą UMiG dostrzeżemy cokół z pomnikiem.

Krzyż Niepodległości w Krzyszkowicach - za UMiG skręcamy w (L) ul.Dembowskiego, przed parkiem w (L) ul.Matejki i zaraz w (P) Aleję Solidarności, i aleją do skrzyżowania na którym w (P) ul.Kościuszki. Na górce na skrzyżowaniu w (L) ul.Sadową z której następnie skręcamy za mostkiem w (P) ul.Krzyszkowicką i przy skrzyżowaniu z ul.Jaśminową po prawej zobaczymy Krzyż Niepodległości.

Szaniec IS-VII-4 w Rajsku - wjeżdżamy w ul.Jaśminową i z nie za kościołem w (P) znów na ul.Sadową, nią do skrzyżowania i dalej na wprost ul.Krzemieniecką i znów na skrzyżowaniu na wprost w ul.Kuryłowicza. Po minięciu skrzyżowania z ul.Gdowską po lewej stronie szosy znajduje się wykop szańca.

Cmentarz wojenny nr.383 w Wróblowicach - z ul.Kuryłowicza skręcamy w (L) ul.Landaua, następnie w (L) ul.Niewodniczańskiego, z niej w (P) ul.Bogdanowskiego i przy kościele w (P) ul.Wróblowicką z której przy lasku w (L) ul.Bochniaka. Na skraju lasku stoi figurka z 1723r. przeniesiona z Rajska (prawdopodobnie) z powodu prac przy modernizacji infrastruktury fortu, a poniżej w zaroślach po prawej znajduje się grób nr.383 w którym spoczywa dwóch CK żołnierzy.

Powrót do Fortu 51 1/2 w Swoszowicach - ul.Bochniaka dojeżdżamy do (P) ul.Myślenickiej z której skręcamy w (P) ul.Sawiczewskich i na wzgórzu w (P) drogę forteczną.


Trasa ma długość 29 km i jest średniego stopnia trudności, czas przejazdu ok. 3,5 godziny.
Skróty użyte w tekście: (P) - skręcić w prawo, (L) - skręcić w lewo
Trasę poleca:

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Kraków - plan miasta
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Kraków - plan miasta

Najnowszy Plan Krakowa, obejmuje cały Kraków w granicach administracyjnych wraz z obrzeżami oraz część Wieliczki, Skawiny, Zabierzowa. Aktualny, uzupełniony plan miasta Krakowa przedstawiono w skali 1:20 000.
Plan prezentuje aktualną sieć komunikacji publicznej oraz spis wszystkich ulic. Na mapie zaznaczono sieć tras rowerowych. Rok wydania 2022

Okolice Krakowa
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Okolice Krakowa

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na zachodzie, Sułoszową na północy oraz Myślenice na południu. Rok wydania: 2022

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024

Miejscowości na trasie