Pasmem Łososińskim w Beskidzie Wyspowym.

Dodano 19 czerwca 2022 przez plik GPX

• Suma podejść: 676 m
  • Suma zejść: 675 m
  • Data: 7 maja 2022
  • Lokalizacja: Skrzętla-Rojówka,
Skrzętla-Rojówka
Miejscowość z którą nadal mam wiele wątpliwości. Kiedyś były to dwie odrębne miejscowości, Rojówka była częścią niżej położoną a Skrzętla u stóp Babiej Góry, nie mylić z królową Beskidów bo ta w Beskidzie Wyspowym ma 728 mnpm. W zapiskach historii obie miejscowości przez pewien czas tworzyły jedną żeby później ponownie istnieć osobno. Na stronie Gminy Łososina Dolna do której te ziemie należą, w spisie miejscowości też widnieją osobno ale tworzą jedno sołectwo. Cóż...może kiedyś znajdę więcej czasu żeby dotrzeć do obszerniejszych informacji na ten temat. Ja osobiście póki co kojarzę te dwa człony z jedną urokliwą miejscowością nieco rozciągniętą na północnych zboczach Chełmu. Bardziej przypadła mi do gustu ta górna część, po staremu Skrzętla. Przez całą miejscowość przebiega szlak niebieski Tarnów-Wielki Rogacz oraz żółty od kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej w dół do Męciny. Idąc właśnie tym szlakiem lub jadąc samochodem, bo część szlaku przebiega wzdłuż głównej drogi napotkamy stary drewniany budynek szkoły. Idąc lub jadąc dalej wąską, krętą, asfaltową drogą dojedziemy do Kaplicy M.B.Częstochowskiej. W tym miejscu odbija żółty szlak w kierunku Męciny i nieznakowana (a szkoda) droga w kierunku szczytu Chełm.
Droga na Chełm.
Idąc nieznakowaną drogą na Chełm, mijamy łąki, z których rozciąga się widok na południową część Pasma Łososińskiego i położone tam miejscowości.
Chełm 793 mnpm.
Ten szczyt Beskidu Wyspowego nie posiada żadnych znakowanych szlaków turystycznych. Jest położony we wschodniej części Pasma Łososińkiego. Najszybsza i najprostsza droga prowadzi od kaplicy w Skrzętli-Rojówce. Można również dojść leśnymi drogami z Zawadki, Chomranic czy z miejscowości Kłodne. Na szczycie nie ma przekaźnika telekomunikacyjnego, jak pisze Wikipedia. Przekaźnik owszem istnieje, ale niżej w kierunku Chomranic. Sam wierzchołek jest zalesiony. Słupek z tabliczką stoi tuż przy leśnej drodze więc trudno go pominąć. Szczyt zalicza się do Korony Beskidu Wyspowego.
Babia Góra 728 mnpm.
Szczyt położony na zachód od miejscowości Skrzętla-Rojówka. Tak samo nazywa się przysiółek tej miejscowości położony po wschodniej stronie szczytu. Tak naprawdę Babia Góra ma dwa szczyty, wyższy ma 728 a niższy 697 mnpm. Na niektórych mapach podana jest wysokość 727 mnpm. Przez szczyt przebiega niebieski szlak w kierunku Jaworza. Na grzbiecie znajduje się rozległa polana, na której znajduje się oficjalne i często używane startowisko paralotniarzy.
Na niebieskim szlaku...
Na zejściu z Babiej Góry przez przysiółek Stolarzówka, należący do miejscowości Kłodne rozlega się widok na Jaworz. Na zboczu, pod linią lasu można dostrzec wieżę widokową.
Wieża widokowa pod Jaworzem.
Budowla usytuowana jest na wschodnim zboczu szczytu Jaworz tuż pod linią lasu, na wysokości około 800 mnpm. To, że nie stoi na szczycie nie znaczy że widoki z niej są ubogie. Będąc w wielu miejscach Beskidu Wyspowego śmię twierdzić, że rozlega się z niej jeden z ładniejszych widoków w tych Beskidach. Sama wieża ma 20 metrów wysokości. Piękna panorama na Zalew Rożnowski, Beskid Sądecki, Beskid Niski a przy dobrej pogodzie Pieniny i Tatry Bielskie. Wyjście na wieżę jest dość strome, więc trzeba zachować szczególną ostrożność przy wychodzeniu jak i schodzeniu.
Widok z wieży.
Panorama w kierunku wschodnim. Widać trasę niebieskiego szlaku, którym przyszliśmy od Skrzętli-Rojówki. Na wprost Babia Góra i tuż za nią po prawej Chełm.
Jaworz 921 mnpm.
Jaworz jest najwyższym szczytem Pasma Łososińskiego. W wielu mapach ma wysokość 918 mnpm. Ja podałem wysokość z tabliczki istniejącej na jego szczycie. Skąd taka różnica ? Tego nie wiem, ale spróbuję się dowiedzieć. Idąc od wieży widokowej, musimy pokonać dość ostre podejście. Sam szczyt jest zalesiony. Znajdziemy na nim stolik z ławeczkami oraz tablicę z opisem i mapką ścieżki przyrodniczej Limanowa-Jaworz. Dawniej stała tu drewniana wieża triangulacyjna z platformą widokową i szczyt nosił wtedy nazwę Patria. Na północno-wschodnim zboczu góry znajduje się Jaskinia Zbójecka, legenda głosi, że dawno temu była to kryjówka zbójców.
Niebieskim szlakiem na Sałasz.
O tej porze roku las wokół szlaku tonie w zawilcach.
Przed Sałaszem.
Około 100 metrów przed szczytem znajdują się dwie wiaty i miejsce na ognisko. Trochę wcześniej mijamy śródleśną polanę. Całkiem fajne miejsce na biwak w trakcie dłuższej wędrówki.
Sałasz 905 mnpm.
Sałasz czy Sałasz Wschodni, znajdziemy różne określenia tego szczytu. Ten jest wyższy od swojego zachodniego imiennika, który znajduje się jakieś 1,5 km dalej, również przy niebieskim szlaku. Szczyt jest całkowicie zalesiony i próżno szukać widoków. Trochę wcześniej znajduje się polana o której wspominałem pod innym zdjęciem. Kiedyś z tej polany rozlegał się widok na północ i południe, stały tam również domy. Niestety polana sukcesywnie zarasta a po nieistniejących domostwach pozostały tylko zdziczałe drzewa owocowe. Tuż za szczytem znajduje się odbicie zielonego szlaku w kierunku Pisarzowej, a około 500 metrów dalej odbija szlak czarny przez Korab, Laskową do Przełęczy Widoma.
Majowa wycieczka na Pasmo Łososińskie. Naszym dzisiejszym celem są trzy szczyty zaliczane do Korony Beskidu Wyspowego. Chełm, Jaworz i Sałasz (Wschodni). Przy okazji zdobywamy po drodze Babią Górę, ale to nie ta słynna królowa a jej dużo niższa siostra :) Na początek wyprawy wybraliśmy trochę leniwie miejscowość Skrzętla-Rojówka, która leży dość wysoko, bo 690 mnpm. Prognoza pogody była niepewna, dlatego nie rozciągaliśmy zbytnio trasy. Dojazd pod Kaplicę Matki Bożej Częstochowskiej i tam parkujemy auto. Naprzeciwko kaplicy mamy szlakowskaz na Chełm. Odbija też w tym kierunku żółty szlak do Męciny, ale szliśmy nim krótko, przy przydrożnej kapliczce tuż za główną kaplicą szlak odbija w prawo, a my nieznakowaną drogą gruntową odbijamy w lewo i zataczając łuk pomiędzy zabudowaniami i łąkami Skrzętli wchodzimy do lasu. Po drodze okazja na całkiem ładne widoczki. W lesie trzeba być czujnym, żeby skręcić w odpowiednią drogę w lewo. Tu nie znajdziemy żadnych podpowiedzi, tylko dobra umiejętność nawigacji nas uratuje. Od zakrętu do szczytu mamy jakieś 400 metrów, które sprawnie pokonujemy. Słupek z tabliczką znajdujemy tuż przy drodze, kilka fotek, krótki odpoczynek i wracamy tą samą drogą, zaczepiając stado pasących się kóz. Będąc w punkcie wyjścia kierujemy się za niebieskim szlakiem w kierunku Jaworza. Idziemy wąską drogą asfaltową, mijając po lewej łąki przysiółka Babia Góra należącego do Skrzętli-Rojówki. Tuż za nim po lewej na brzegu pośród drzew stoi słupek z tabliczką szczytu Babia Góra. Sam szczyt nie wydaje się po tej stronie jakoś wybitny i łatwo go pominąć. Zachodnia strona i zejście szlaku jest bardziej strome. Widok na Jaworz ze zbocza Babiej Góry też zacny. Na zachodnim zboczu aż do siodła leży przysiółek Stolarzówka. Za siodłem znowu wchodzimy w las, żeby co jakiś czas mijać łąki i pola uprawne. W pewnym momencie asfalt przechodzi w gruntową drogę, przy której co jakiś czas mijamy istniejące i nowo powstające domy letniskowe. Przed Jaworzem otwiera się szeroka przestrzeń. Znajdują się tu przysiółki Męciny, Miczaki Górne oraz Pod Jaworzem, jak również po północnej stronie grzbietu przysiółek Stańkowej, Na Kretówce. Przy szlaku stoi kapliczka z kilkoma rzędami ławek przed frontem. Przed linią lasu i stromym podejściem na Jaworz góruje wieża widokowa. Obok wieży świetne miejsce biwakowe z obszerną wiatą, pod którą można znaleźć schronienie i miejsce na ognisko. Z wieży widokowej piękna panorama w kierunku Zalewu Rożnowskiego, Nowego Sącza, Beskidu Sądeckiego, Niskiego, Pienin, Tatr Bielskich i Gorców. Z góry świetnie widać wijący się szlak niebieski, którym tu szliśmy. Po krótkim odpoczynku i posiłku ruszyliśmy stawić czoło podejściu na szczyt Jaworza. Kamienisty, stromy szlak nie był przyjemny. Trochę potu z nas wycisnął. Na szczycie można odpocząć w wiacie po mozolnym podejściu. Jest tu słupek z tabliczką informującą o szczycie oraz tablica z mapą i opisem ścieżki przyrodniczej Limanowa-Jaworz. Na północne zbocze odbija ścieżka w kierunku Jaskini Zbójeckiej. My grzbietem podążamy dalej na Sałasz. Szlak od Jaworza biegnie cały czas lasem w większości po równym terenie. Do pokonania mamy około 2,5 km, które ubywało bardzo szybko, a to za sprawą pomrukującej burzy zbliżającej się od zachodu. Szybko zdobywamy Sałasz, który też nie oferuje widoków, jest całkowicie zalesiony. Gdyby nie nadchodząca burza, mieliśmy ochotę zaliczyć jeszcze Korab, ale postanowiliśmy wracać i nie kusić losu. Pod szczytem Sałasza obok zarastającej polany znajdują się dwie wiatki z miejscem na ognisko. Chwilę odpoczęliśmy i ruszyliśmy w drogę powrotną tą samą trasą. Mając burzę za plecami szybko znaleźliśmy się pod wieżą widokową. Chwila na złapanie oddechu i dalej w drogę. Zostało nam jakieś 3 km do parkingu, pokonaliśmy ten odcinek szybko i sprawnie.

Cała trasa nie jest technicznie trudna. Prócz jednego ostrzejszego podejścia na Jaworz jest bardzo przyjemna i obfituje w widoki. Dystans przebyty to prawie 16km a czas poświęcony na leniwe dreptanie razem z postojami to niecałe 6 godzin. Na trasie 4 zaliczone szczyty z czego 3 zaliczane do Korony Beskidu Wyspowego. Polecamy szlak przez Pasmo Łososińskie z czystym sumieniem:)

Mapa Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń
Główny Szlak Beskidzki - Wołosate-Ustroń - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa zawiera praktyczne informacje o Głównym Szlaku Beskidzkim (GSB) – najdłuższym szlaku górskim w Polsce, prowadzącym przez niemal wszystkie pasma beskidzkie (Bieszczady, Beskid Niski, Beskid Sądecki, Gorce, Beskid Żywiecki, Beskid Śląski). Przy...