Pagórkami i wąwozami Lasów Tynieckich

Wejście na trasę na ul. Juranda ze Spychowa za stadionem
Wejście na punt widokowy
Punkt widokowy
Jeśli widoczność jest dobra można zobaczyć stąd pasma Beskidów: Żywieckiego, Makowskiego, Małego i Śląskiego. Opis wraz z mapką na tablicy turystycznej.
Widok na nieczynny kamieniołom
Trasa wycieczki
Dróżka liczy ok. 700 metrów zanim wejdziemy w głąb Lasów Tynieckich
Wejście na zielony szlak
Za skrzyżowaniem (które pokonujemy idąc prosto) rozpoczyna się zielony szlak
Wzdłuż zabudowań
Trasa wiedzie ścieżka wzdłuż ogrodzenia posesji.
Wąwóz
Leśne ścieżki
Leśne ścieżki cz.2
Pomimo, że ścieżki są szerokie - uważnie śledźcie oznaczenia zielonego szlaku
Leśne ścieżki cz.3
Leśne ścieżki cz. 4
Leśne ścieżki cz. 5
Szlak zielony dochodzi do pojedynczych zabudowań w środku lasów
Zwężenie ścieżki
Nie przegapcie zejścia z drogi na wąską ścieżkę. Cały czas podążajmy zielonym szlakiem.
Ptasi budzik
Niezwykle ciekawa tablica informująca o tym, kiedy konkretne ptaki budzą się i gdzie zazwyczaj możemy usłyszeć ich śpiew.
Podejście pod Ostrą Górą
Zejście w kierunku ulicy
Schodzimy w dół obok tablicy turystycznej ,,Dary Lasu”
Przejście prze ulicę
Zachowaj szczególną ostrożność - po asfaltowej drodze często jest intensywny ruch samochodowy. Po przejściu ulicy kontynuujemy wędrówkę zielonym szlakiem.
Maryjna Kapliczka
Wejście do leśnej kapliczki z figurą Matki Bożej Pośredniczki Łask. Figurę ustawiono na wzgórzu 10 sierpnia 1950 roku. Pobliscy mieszkańcy uważają, że w latach 40 XX wieku doszło tu do maryjnego objawienia tynieckiemu proboszczowi. Sam proboszcz informację tę zdementował.
Zbiorowa mogiła
Pomnik upamiętniający zamordowanych tu w 1942 roku Żydów. Byli to mieszkańcy gmin po drugiej stronie Wisły. Latem niemieccy okupanci nakazali przesiedlić się Żydom do Skawiny - wielu z tych przymusowo przesiedlanych osób zostało rozstrzelanych w Tynieckim Lesie.
Droga przez Rezerwat
Zakręt w stronę ,,Strzelnicy”
Polana ,,Strzelnica”
Wejście na polanę ,,Strzelnica” - świetnie miejsce na mały piknik przed najbardziej wymagającym odcinkiem trasy.
Powrót na zielony szlak
Dojście do ul. Nad Czerną
Od razu po wejściu na drogę należy skręcić ostro w lewo - w niewielką leśną drużkę
Stroma ścieżka
Oznaczenie stromej ścieżki prowadzącej od ul. Nad Czerną w las.
Scieżka na Kowadzę
Odcinek od ul. Nad Czerną do Uroczyska Kowadza jest najbardziej wymagającym fragmentem szlaku.
Miejsca na regenerację sił
Wiata turystyczna
Za wiatą jest ostatni odcinek trasy do Uroczyska Kowadza.
Uroczysko Kowadza
Bardzo urokliwa polana z dużą ilością motyli.
Uroczysko Kowadza cz.2
Punkt widokowy na Tyniec
Strome zejście
Zejście kamiennymi półkami z Uroczyska Kowadza do Tyńca
Przejście pomiędzy posesjami
Ulica Toporczyków
Po około 100 metrach wędrówki ścieżką wchodzimy na asfaltową ulicę Toporczyków
Skręt w kierunku Uroczyska Wielkanoc
Ostry skręt w prawo w kierunku posesji Toporczyków 3
Droga na Uroczysko Wielkanoc
Przed wejściem na teren posiadłości należy skręcić w lewo - jest to dalej zielony szlak
Widok z Uroczyska Wielkanoc
Koniec trasy. Wracamy do ulicy Toporczyków. Powrót na autobus linii 203 w lewo ulicą Obrońców Tyńca. Natomiast jeśli idziemy na parking skręcamy w lewo i ulicami Obrońców Tyńca oraz Danusi Jurandówny dochodzimy do samochodu.
Przystanek ,,Tyniec”
Autobus linii 203 w kierunku Skawiny
Przystanek ,,Bogucianka”
Przystanek autobusowy linii 203 Skawina - Tyniec
ul. Danusi Jurandówny
Wracając na parking ulicą Danusi Jurandówny idziemy najpierw nawierzchnią asfaltową, kiedy asfalt się kończy idziemy dalej prosto drogą szutrową.
Widok na Tyniec
Parking
Bezpłatny, ogólnodostępny parking przy stadionie
OPIS TRASY:
Wyruszamy z parkingu przy stadionie Klubu Sportowego Tyniec. Ponad stadionem widać wzgórze Bogucianka (na skałę można się wdrapać ścieżką na lewo od piłkarskiej murawy). Za budynkiem stadionu wyruszamy w trasę. Po kilku metrach skręcamy w prawo na pierwszy punkt widokowy. Przy dobrej widoczności można zobaczyć stąd opisane na tablicy informacyjnej pasma Beskidów. U podnóża znajdują się pozostałości po kamieniołomach tynieckich. Wracamy na główną trasę wyprawy i ok. 700 metrów wędrujemy polną ścieżką, by później wejść do Tynieckich Lasów. Cała proponowana przez nas trasa wiedzie zielonym szlakiem. To bardzo ważne, gdyż nawigacja w lasach może płatać figle. Trzymajmy się oznaczeń zielonego szlaku – szczególnie bądźcie uważni przy licznych w Lasach Tynieckich rozwidleniach. W lesie już po kilku pierwszych metrach dojdziemy do wąwozu Guminek. Następnie szerokimi, leśnymi ścieżkami będziemy wędrować na wschód w stronę wzgórza Kozobica (282 m n.p.m.), by później odbić w stronę wzgórza Bukówka (267 m n.p.m). Kiedy miniemy pojedynczy dom, zwróćcie uwagę, że trasa gwałtownie skręci w prawo (w niezbyt szeroką ścieżkę). Tą trasą dotrzemy do podnóża Ostrej Góry (284 m n.p.m.). Po pokonaniu wzniesienia schodzimy w dół w stronę ulicy Obrońców Tyńca. Po przekroczeniu drogi znajdziemy się w Rezerwacje Przyrody ,,Skołczanka’’. Przejdziemy obok Maryjnej Kapliczki oraz zbiorowej mogiły Żydów. Następnie leśnymi drogami dotrzemy do niewielkiej polany ,,Strzelnica’’. Jest to świetne miejsce na piknik. Ścieżką docieramy do ul. Nad Czerną. Przed nami najbardziej wymagający odcinek trasy. Wąską dróżką będziemy wspinać się na Uroczysko Kowadza. Wszelkie niedogodności wynagrodzi nam przepiękny widok na Tyniec oraz urokliwa polana z wieloma fantastycznymi motylami. Zejście z Uroczyska odbywa się po skalnych półkach (jest stromo!). Przed nami jeszcze ostatnia atrakcja – aby do niej dotrzeć trzeba przejść do końca ulicy Toporczyków. Z Uroczyska Wielkanoc rozpościera się ostatnia już panorama tynieckich zabudowań.
Do parkingu wracamy ul. Obrońców Tyńca oraz ul. Danusi Jurandówny. Do najbliższego przystanku autobusowego idziemy z Uroczyska Wielkanoc ul. Obrońców Tyńca w kierunku ul. Bolesława Śmiałego.

Warto wiedzieć!

Z Lasami Tynieckimi wiąże się najstarsza skawińska legenda. Jej akcja toczy się aż 285 lat przed powstaniem miasta. Wówczas podobno przez tereny dzisiejszej @Gmina Skawina do Krakowa wracał znienawidzony przez Bolesława Śmiałego biskup krakowski Stanisław. Król nie chcąc dopuścić, aby dostojnik wjechał do stolicy, wypuścił naprzeciw niemu odział wojów. Kiedy jedna z przydrożnych handlarek chciała wskazać rycerzowi, którędy pojechał biskup, jej palce skrzywiły się tak, że wskazała drogę w kierunku Lasów Tynieckich zamiast do Tyńca. W gęstym lesie wojowie zgubili trop biskupa, który bez przeszkód dotarł do Krakowa. Do dziś podobno rodowici Skawiniacy mają lekko zakrzywione palce. Jak skończyła się ta opowieść wiemy doskonale z lekcji historii. Biskup Stanisław został zamordowany podczas odprawiania nabożeństwa w Kościele na Skałce. Lata później został ogłoszony świętym i głównym patronem Polski.

Dojazd ze Skawiny:
- samochodem ok. 10 min. (5,7 km) – polecamy ogólnodostępny parking przy stadionie Klubu Sportowego Tyniec – jest tu więcej miejsca niż na parkingu na ul. Obrońców Tyńca, gdzie w weekendy może być ciężko znaleźć wolne miejsce parkingowe.
- autobusem linii 203 z centrum Skawiny ok. 17 min. – polecamy wysiąść na przystanku ,,Bogucianka’’. Stamtąd ulicą Juranda ze Spychowa należy przejść ok. 220 metrów, by dojść pod stadion Klubu Sportowego Tyniec.

Powrót do Skawiny:
- samochodem – z Uroczyska Wielkanoc wracamy do ul. Toporczyków. Stamtąd ul. Obrońców Tyńca oraz ul. Danusi Jurandówny idziemy około 1,5 km do parkingu.
- autobusem linii 203 z przystanku Tyniec do centrum Skawiny ok. 19 min. Z punktu widokowego na Uroczysku Wielkanoc należy wrócić do ul. Toporczyków. Wówczas skręcamy w prawo w ul. Obrońców Tyńca. Idziemy ok. 450 metrów do ul. Bolesława Śmiałego, gdzie znajduję się przystanek.