OKOLICE KRAKOWA: Szlakiem Dawnej Kolei Wąskotorowej w Miechowie

Dodano 28 listopada 2020 przez rysowanie

195086

Stacja Kolejki Wąskotorowej w Miechowie
Budynek pierwszej stacyjki kolejki wąskotorowej
Most nad Potokiem Cicha
Miejsce odpoczynku Wiata
Las Chodówki
Trasa rowerowa szlakiem wąskotorówki
Panorama Miechowa
fot. Kamil Sorocki
Miechów (początek – ul. Wspólna, dawna stacja kolejki wąskotorowej) – las Chodówki

Powędrujemy linią dawnej kolejki wąskotorowej w kierunku zachodnim z Miechowa do lasu Chodówki. Spod stacji Miechów Wąskotorowy udajemy się w kierunku zachodnim brukowaną drogą pamiętającą jeszcze zabór austriacki. Mijamy mały szary domek z ogródkiem pachnącym latem rozmaitym kwieciem – to pierwsza stacyjka kolejki. Przecinamy ul. Warszawską i ul. Kopernika spacerujemy w stronę lasu. Po lewej stronie wznosi się majestatyczna Bazylika Grobu Bożego wraz z budynkami poklasztornymi i Domem Generała. Po dotarciu do pierwszego rozwidlenia ul. Kopernika idziemy prosto, po lewej stronie mijając malowniczy ogród pani Elwiry. Dochodzimy do kolejnego rozwidlenia drogi. Prosto wiedzie nas trasa dawnej kolejki, w prawo skręca droga do tzw. „doliny dzikich kaczek”, jak nazywają to miejsce dzieci. Obydwie drogi znów się połączą na mostku nad potokiem Cicha. Po przejściu przez mostek wchodzimy na trasę pieszo-rowerową, która zaprowadzi nas do samego lasu. Po prawej stronie mijamy kwietną łąkę, która stanowi naturalne pastwisko dla małego stada krów. Na stoku Stawnej Góry, której zbocze kończy potok Cichej, można zobaczyć pasące się kozy i owce. Po lewej stronie na nasypie przebiega obecny tor kolejowy relacji Kraków–Warszawa. Tuż przy ścieżce rozciągają się poletka małych gospodarstw. Tu można zachwycić się widokiem upraw zbóż i warzyw. Na zakręcie ścieżki przywita nas malowniczy brzozowy zagajnik wraz z szuwarami. W tym miejscu pozostawimy widoki doliny Cichej i po przejściu pod wiaduktem kolejowym i przecięciu ul. Podmiejskiej wejdziemy w pagórkowaty krajobraz malowany „zbożem rozmaitem”, wsłuchując się w świergot polnych ptaków. W takiej scenerii dochodzimy do kolejnego wiaduktu obwodnicy. Po przejściu pod wiaduktem naszym oczom ukaże się piękny las Chodówki. Początkowo trasa rowerowa i piesza biegną razem. W punkcie widokowym na panoramę miasta ścieżki rozwidlają się. Trasa rowerowa prowadzi dawnym torem kolejki wąskotorowej, natomiast trasa piesza – drogą leśną. Podziwiamy leśne padoły, oczyszczamy płuca leśnym mikroklimatem, oglądamy bogaty drzewostan, nasłuchujemy odgłosów ptaków i zwierząt leśnych. Wracamy tą samą drogą do miejsca startu.