Od źródła św. Stanisława do groty z Lourdes Trasa 27 narowery

Dodano 18 października 2020 przez plik GPX

191539

Pierwsza połowa trasy płaska i bardzo łatwa, w drugiej części męczące podjazdy i wymagający technicznie zjazd. Trud ten wynagrodzą nam piękne widoki i ciekawe zabytki. Z brzeskiego rynku (1) (2), wyjeżdżamy ul. Sobieskiego, przechodzącą w ul. Czarnowiejską. Po 900 m, obok cmentarza żydowskiego, skręcamy w prawo skos, na rondzie przecinamy ul. Solskiego i jedziemy prosto na wschód ul. Szczepanowską. Mijamy stadninę koni, tory kolejowe, autostradę A4 i dojeżdżamy do Szczepanowa. Oglądamy zabytkową zabudowę rynku (3), klasycystyczny kościół, kaplicę, źródło św. Stanisława oraz Sanktuarium św. Stanisława (4). Wieś opuszczamy drogą na Dębno. Przejeżdżamy ponownie nad autostradą, w Sterkowcu przecinamy tory, w Maszkienicach przy kapliczce skręcamy w lewo i mijamy kościół. W Dębnie przekraczamy drogę krajową nr 94 i udajemy się na południe. Mijamy zamek (5), a nieco dalej późnogotycki kościół (6), za którym skręcamy w lewo na niebieski szlak turystyczny i wspinamy się na widokowy grzbiet. Gruntową ścieżką, a od kapliczki asfaltową, podjeżdżamy pod Kamionkę. Na rozjeździe opuszczamy szlak, skręcając w prawo. Główną drogą jedziemy ponownie w prawo, a na jej łuku na wprost, za żółtym szlakiem rowerowym i stromym zjazdem zbliżamy się do Porąbki Uszewskiej. W centrum wsi - sanktuarium i grota NMP z Lourdes (7). Na skrzyżowaniu kierujemy się w lewo, a następnie w prawo, by długim podjazdem dotrzeć na grzbiet Bocheńca. Na szczycie skręcamy w lewo, w ul. św. Anny, mijamy kaplicę i wyraźne ślady grodziska z IX–X w. (8). Dalej aż do Brzeska jedziemy wzdłuż czerwonego szlaku. Najpierw czeka nas stromy zjazd polną ścieżką (lepiej sprowadzić rower!), a następnie podjazd drogą asfaltową. Skręcamy najpierw w prawo, potem w lewo i docieramy do Okocimia Górnego. Mijamy budynek starej szkoły z 1895 r., neogotycki kościół z 1891 r. i zjeżdżamy do Okocimia. Po lewej stronie mamy kompleks pałacowo-parkowy Goetz-Okocimskich (9), a nieco dalej z prawej - browar „Okocim”. Wjeżdżamy na drogę krajową 75, objeżdżamy rondo na wprost i wracamy do rynku.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Układ urbanistyczny Starego Miasta w Brzesku (1) – złożony z rynku, przyległych ulic oraz zespołu kamienic z przeł. XIX i XX w. z secesyjną ornamentyką.
Kościół w Brzesku (2) – wybudowany w XV w. Utrzymany jest w stylu gotyckim, z elementami neogotyckimi z przełomu XIX i XX w.
Drewniana zabudowa w Szczepanowie (3) – układ urbanistyczny wsi z XVIII w, w której jeszcze do poł. ubiegłego stulecia dominowała drewniana zabudowa.
Sanktuarium w Szczepanowie (4) – związane z kultem pochodzącego stąd św. Stanisława, biskupa krakowskiego i męczennika. Głównym ośrodkiem pielgrzymkowym jest gotycki kościół ufundowany przez Jana Długosza w XV w. i połączony z nowym z 1914 r. W miejscu urodzin legendarnego świętego znajduje się źródło oraz kapliczka z XIX w. Z innych zabytków Szczepanowa należy wymienić kościół pw. św. Stanisława z XVIII w
Zamek w Dębnie (5) – wzniesiony około 1470-1480 r. Po zniszczeniach z II woj. św. został gruntownie odnowiony. Jest to jedyny w Małopolsce przykład budowli o charakterze niewielkiego zamku średniowiecznego, o niemal wyłącznej funkcji rezydencjonalnej. Informacje: www.zamekdebno.pl
Kościół w Dębnie (6) – zbudowany w latach 1502-04 z cegły i z nieregularnych ciosów kamiennych. Jest znakomitym przykładem sakralnej architektury poźnogotyckiej. Warto zwrócić uwagę na portale w stylu tzw. długoszowskim oraz na cenne kamienne tabernakulum ścienne.
Sanktuarium w Porąbce Uszewskiej (7) – założone na początku XX wieku. Związane jest z kopią figury Matki Bożej z Lourdes, umieszczonej w kamiennej grocie.
Grodzisko na wzgórzu Bocheniec w Jadownikach (8) – pozostałości wczesnośredniowiecznego grodu z IX-X w. Był to jeden z ważniejszych obiektów obronnych doby plemiennej, związany z istniejącym w Małopolsce państwem Wiślan.
Zespół pałacowo-parkowy w Okocimiu (9) – wybudowany w stylu neobarokowym w latach 1898-1900 przez Jana II Albina Goetza – właściciela okocimskiego browaru. Zespół oprócz pałacu obejmuje również kordegardę, bramę wjazdową wraz z ogrodzeniem i oranżerię rozlokowane w rozległym parku utrzymanym w stylu angielskim.
Źródło narowery.visitmalopolska.pl/trasa27 - przedruk / zdjęcia własne/

Mapa Beskid Wyspowy
Beskid Wyspowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa w wersji elektronicznej, którą można otworzyć jako jeden z podkłądów offline w aplikacji mobilnej Traseo. Mapa wydawnictwa compass obejmuje zasięgiem Beskid Wyspowy oraz Pogórze Wiśnickie i wschodnią część Pogórza Wielickiego. Od północy...