Malowniczy Radziszów

Dodano 18 sierpnia 2022 przez Planer

Dwór Dzieduszyckich
Początek trasy to dwór powstały w pierwszym ćwierćwieczu XIX wieku.
Szkoła Podstawowa w Radziszowie
Widok z ul. Wspólnej
Skrzyżowanie
Na skrzyżowaniu z ul. Zadworze Górne idziemy na wprost.
Skręt
Skręcamy w drugą uliczkę od skrzyżowania po lewej stronie.
Droga na Wytrzyszczek
Widok na okolicę z Wytrzyszczka
Przy dobrej widoczności znakomicie widać klasztor w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Droga na Wytrzyszczek
Polana
ul. Kęciki
Skręt na ul. Podlesie
Uwaga! Trzeba przejść około 200 metrów poboczem ruchliwej jezdni. Zachowaj szczególną ostrożność!
Przystanek autobusowy
Zatrzymuje się tu na żądanie autobus linii 253 na trasie Wola Radziszowska - Czerwone Maki P+R
ul. Zadworze
Kapliczka
Kościół św. Wawrzyńca
Koniec trasy
OPIS TRASY:

Wyruszamy spod jedynego w Gminie Skawina udostępnionego do zwiedzania szlacheckiego dworu. W środku znajdują się wystawy prezentujące sylwetki wybitych Radziszowian. Następnie ul. Szkolną podążamy pod górę w stronę ul. Wspólnej. Po przejściu skrzyżowania z ulicą Zadworze Górne należy skręcić w pierwszą drogę po lewej stronie. Tą utwardzoną trasą będziemy się wspinać na wzgórze Wytrzyszczek. Nie zapominajcie oglądać się za siebie – widoki na okolicę są przepiękne. Ze wzniesienia w pogodne dni doskonale widać chociażby Kalwarię Zebrzydowską. Kiedy droga się skończy skręcamy w prawo. Podążamy do doliny rzeczki Włosanka, mijając po drodze malownicze pola uprawne. Na skrzyżowaniu z ulicą Jagodową skręcamy w lewo. Po przejściu przez most wchodzimy na teren Lasu Bronaczowa – ostatniej w regionie ostoi Puszczy Karpackiej. Przed wejściem do lasu, miniemy jeszcze kilka plantacji słoneczników. W samym lesie podążamy głównym traktem aż do wąskiej ścieżki po prawej stronie, która prowadzi do Rezerwatu ,,Kozie Kąty”. Jeśli nie jesteście pewni czy skręcić we właściwą ścieżkę to możecie dojść aż do końca traktu czerwonego. Na jego końcu jest duża polana i skrzyżowanie szlaków. Teraz wystarczy że cofniecie się ok. 50 metrów i skręcicie w pierwszą ścieżkę jaka wyłoni się Wam po lewej stronie. Niewielkim wydeptanym traktem dotrzemy po chwili do samego serca Rezerwatu ,,Kozie Kąty” – miejsce to jest oznaczone tablicą informacyjną. Kiedy będziemy zbliżać się do krańców Lasu Bronaczowa naszym oczom ukaże się wąwóz, który prowadzi w stronę ul. Leśnej. My polecamy nie skręcać do wąwozu, tylko pójść dalej aby skręcić dopiero w kolejną dróżkę odbijającą w lewo. Prowadzi ona do ul. Kęciki. Po drodze miniemy jeszcze dwie polany z pięknym widokiem na okolicę. Na skrzyżowaniu ul. Kęciki i Podedworze trzeba skręcić w prawo – w stronę przystanku autobusowego. Uwaga! Pierwsze 200 metrów należy przejść poboczem ruchliwej drogi. Zachowajcie szczególną ostrożność! Od potoku Włosanka do centrum sołectwa prowadzi już komfortowy chodnik. Koniecznie zatrzymajcie się przy uroczej kapliczce. Na koniec zajrzyjcie do jednej z trzech najstarszych parafii w Gminie Skawina.

Co zobaczysz?

- Kościół pw. św. Wawrzyńca – parafia licząca co najmniej 700 lat. Przeczytaj o trudnej historii świątyni i poznaj jej niezwykłe wnętrze w naszym artykule: https://ckis.pl/kosciol-w-radziszowie/

- Dwór Dzieduszyckich – jedyny udostępniony dla zwiedzających dwór szlachecki w Gminie Skawina. Powstał w XIX wieku z fundacji rodu Dzieduszyckich. Więcej informacji: https://ckis.pl/o-nas/obiekty/dwor-dzieduszyckich-w-radziszowie/

- Las Bronaczowa - jest pozostałością po dawnej Puszczy Karpackiej. Teren jest bardzo zróżnicowany pod względem ukształtowania. Występują tu liczne jary i wąwozy biegnące w różnych kierunkach, których dnem na stałe bądź okresowo płyną strumienie. Rosną tutaj chociażby np.: wawrzynek wilczełyko, lilia złotogłowa, ciemiężyca, bluszcz pospolity, konwalia majowa, różne gatunki storczyków czy słynny skrzyp olbrzymi. Bogactwu gatunkowemu roślin w niczym nie ustępuje świat zwierząt. W lesie możemy spotkać różnobarwne motyle, chrząszcze, jaszczurki zwinki, padalce, czy zaskrońce. Z ptaków: dzięcioła czarnego, dudka, kruki myszołowy, kukułki, czarnego bociana, wilgi, puszczyka czy sowę uszatkę.

- Rezerwat ,,Kozie Kąty” – obszar chroniony o powierzchni 24,21 ha. Pod względem roślinnym dominuje tu gatunki charakterystyczne dla tzw. buczyny karpackiej czyli jodła i buk. Ścisła ochrona obejmuje także 43 gatunki zwierząt (głównie ptactwo).

- wzgórze Wytrzyszczek – wzniesienie z którego rozpościera się przepiękny widok na okolicę. Przy dobrej widoczności nie ma problemu ze zlokalizowaniem chociażby Sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej. Nazwa pochodzi prawdopodobnie od wytrzeszczania oczu – nic dziwnego skoro tak fantastyczny widok można obserwować z tego miejsca.

- kapliczka słupowa z 1861 roku – wysoka dwukondygnacyjna kapliczka położona w centrum wiejskiej osady. Na zwieńczeniu figura św. Floriana przykryta baldachimem. Miał on chronić mieszkańców przed pożarami, czyli największym wówczas zagrożeniem dla ich dobytku. W wnęce drugiej kondygnacji figura Matki Bożej z Jezusem, który trzyma w rączkach kulę ziemską. U stóp Maryi znajduje się jej matka św. Anna Samotrzeć oraz ponownie Syn Boży. Poniżej płaskorzeźba św. Franciszka – orędownika ubogich. W ramach ciekawostki na tylnej ścianie kapliczki zaznaczono poziom wody jaki osiągnęła Skawinka odpowiednio w 1934 roku oraz w 2001 roku.

INFORMACJE PRAKTYCZNE:

Do punktu początkowego/końcowego trasy można dotrzeć:

– samochodem (ze Skawiny ok. 4,5 km. – 6 min.)

– autobusem linii 253 (relacja Czerwone Maki P+R – Wola Radziszowska Petla; przejeżdża przez przystanki Skawina Centrum Sportowe, Skawina Ajka, Skawina Cmentarz). Rozkład: https://bit.ly/3waG5nN

– pociągiem na stację Radziszów Centrum (połączenia m.in. ze Skawiną, Krakowem, Bielsko-Białą, Suchą Beskidzką)

Mapa Okolice Krakowa
Okolice Krakowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na...