MAŁOPOLSKA ZACHODNIA: Śladami dawnej kolei Północnej Cesarza Ferdynanda

Dodano 23 stycznia 2021 przez plik GPX
MAŁOPOLSKA ZACHODNIA: Śladami dawnej kolei Północnej Cesarza Ferdynanda
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

199549
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Piesza wycieczka
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  3.6
  • Dystans: 11,9 km
  • Przewyższenie: 44,8 m
  • Suma podejść: 11,78 m
  • Suma zejść: 52,5 m
1129261
Dworzec PKP w Libiążu
Libiąż ul. Piłsudzkiego
1129262
Kopalnia Dolomitu "Libiąż"
http://dolomitlibiaz.pl/
1129263
Kopalnia Dolomitu"Libiąż"
http://dolomitlibiaz.pl/
1129264
Leśna droga do kamieniołomu
1129265
Droga wzdłóż torów w kierunku Chełmka
1129266
Kolejowa kapliczka
Kapliczka upamiętniająca miejsce katastrofy kolejowej z 1964 roku.
Drewniana kapliczka upamiętnia ofiary i miejsce katastrofy kolejowej. Tragedia wydarzyła się w sobotę 9 maja 1964 roku o godz. 23.50 w pobliżu Chełmka. Na łuku linii kolejowej Trzebinia – Oświęcim, wykoleił się pociąg osobowy w wyniku czego śmierć poniosło trzynaście osób, a piętnaście osób odniosło rany. Zapomniana kapliczka została odnaleziona na wyciętym drzewie przy torach i odnowiona przez MOKSiR w Chełmku.
1129267
Dworzec "Chełmek Fabryka"
Budynek dworca kolejowego w Chełmku powstał w połowie XIX i był składnikiem ogromnego przedsięwzięcia inżynieryjnego podjętego przez towarzystwo akcyjne C.K. Uprzywilejowanej Kolei Północnej Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn, w skrócie KFNB). Twórcą towarzystwa i inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Niestety pierwotny styl budynku, właściwy dla prowincjonalnych stacji
na tym szlaku, nie przetrwał do naszych czasów. Budynek został pod koniec lat czterdziestych XX wieku gruntownie przebudowany, tracąc pierwotne charakterystyczne cechy - proporcje, detale, układ pomieszczeń. Prawdopodobnie z uwagi na radykalną przebudowę nie uzyskał miana zabytku i nie został otoczony stosowną ochroną. Obecna bryła budynku nosi znamiona nawiązań do architektury modernistycznej pierwszej połowy XX wieku. Te cechy zostały, naszym zdaniem, świetnie podkreślone i wydobyte przez architekta sporządzającego "Plan Funkcjonalno - Użytkowy. Stacja zachowa sylwetkę oraz klimat nadany jej w trakcie przebudowy w latach czterdziestych XX, zyskując nowe funkcje i współczesne rozwiązania techniczne. Zachowanie odpowiedniej proporcji przemian przestrzeni ma ogromne znaczenie dla mieszkańców. Prowadzone wcześniej badania ankietowe i wywiady, jednoznacznie wskazują, jakim ważnym elementem miejskiego krajobrazu i zbiorowej pamięci mieszkańców jest dworzec kolejowy.
1129268
Nieczynny dworzec "Chełmek"
1129269
Willa prezesa Gabesama.
1129270
Park Rodzinny w Chełmku.
Park leśny o pow ok 8 ha.
1129271
Most kolejowy na Wiśle.
1129272
Most drogowy Benedykta XVI.
1129273
Słup kilometrażowy
Betonowy słup kilometrażowy dawnej kolei. Obiekt został odnaleziony i ustawiony w parku w pobliżu w pobliżu torów w 2012 roku. Wskazuje, że do Wiednia pozostało 356 km.
1131144
Libiąż, kopalnia dolomitu. Fot. W. Rudyk
Wycieczkę rozpoczynamy od wizyty na odnowionym dworcu PKP
w Libiążu. Przechodzimy na drugą stronę torów i kierujemy się w stronę lasu. Po kilku minutach docieramy do miejsca z którego roztacza się widok na skalne urwiska kopalni dolomitu. Kamień z wyrobisk używany był do budowy kolei cesarza Ferdynanda.

C.K. Uprzywilejowana Kolei Północna Cesarza Ferdynanda (k.k. Privilegirte Kaiser-Ferdinands-Nordbahn – KFNB)
Inicjatorem budowy kolei był baron Salomon Rothschild. Zgodnie z ówczesną procedurą, by uzyskać koncesję cesarz musiał udzielić przywileju. Tak oto patronem biegnącej przez Chełmek, stał się cesarz Ferdynand. Trasa z Wiednia do Krakowa powstawała etapami. Docelowo miała połączyć stolicę cesarstwa z kopalniami soli w Wieliczce. Pierwszą linię, z Wiednia do Deutsch-Wagram, otwarto w roku 1837. Odcinek z Oświęcimia do Trzebini budowano siedem lat, a pierwszy pociąg dotarł w te strony w 1856 r.

Wracamy do torów, skręcamy w prawo i wzdłuż linii kolejowej wyruszamy w stronę Chełmka. W minionych czasach ścieżka była alternatywnym szlakiem wędrówki osób niezamożnych i oszczędnych. Między stacjami Libiąż – Chełmek – Gorzów linia przebiega przez podmokłe lasy, a okoliczne bagna i rozlewiska uświadamiają nam, jak trudne zadanie stało przed jej budowniczymi. Wszystkie prace ziemne wykonywane były ręcznie, a transport materiałów odbywał się konnymi zaprzęgami. W sąsiedztwie nasypu spotkać można dawne, betonowe lub kamienne słupy kilometrażowe i graniczne. Jeden z takich obiektów został odnaleziony na obrzeżu Parku Rodzinnego w Chełmku. Odrestaurowany i osadzony przy spacerowej ścieżce, informuje przechodniów, że do wiedeńskiego Nordbanhof pozostało jedynie 356 km. Na końcu łuku, który zatacza trasa, spotkamy zawieszoną na dębie czarną, drewnianą kapliczkę upamiętniającą ofiary i miejsce katastrofy kolejowej z 9 maja 1964 r. Zapomniana kapliczka została odnaleziona na wyciętym drzewie przy torach i odnowiona przez MOKSiR w Chełmku.
Docieramy do Chełmka i pod mostem kolejowym przedostajemy się na drugą stronę torów. Kierujemy się do starego dworca. Obiekt zachował niezmieniony wygląd i cechy charakterystyczne dla budynków C.K. kolei. Przechodząc przez park spotykamy wspomniany kamień kilometrażowy. Kolejny, równie stary dworzec, został przebudowany w 1946 r.,
po trwającej obecnie kolejnej modernizacji, będzie pełnił funkcje kulturalne i muzealne. Dalej przemieszczamy się prawą stroną torów, docierając do mostu i wydatnej piaszczystej skarpy. Jedynie tyle pozostało po dróżniczej osadzie. W kolejnym miejscu po domku dróżnika do dziś zachowała się jedynie nazwa "Wronka" oraz gruzowisko cegieł i dachówek.

Na przylegającym do torów pagórku spotkamy przyrodnicze ciekawostki – kolonię lisich jam i bujną w okresie wegetacji kolonię rdestowca japońskiego (Reynoutria japonica). Okazuje się, że transport kolejowy służy również przemieszczaniu się roślin. Docieramy do stacji Gorzów Chrzanowski i tu możemy zakończyć trasę, jeśli przemierzamy ją pieszo.

AUTOR TRASY: WALDEMAR RUDYK
Trasę poleca

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot....

Mapa Małopolska na rowerze
Małopolska na rowerze - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych: - z projektu VeloMałopolska; - Szlak wokół Tatr (część polska); - inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki).  ...

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Rowerem po Roztoczu
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.