Kurs UIMLA na szlaku Twierdzy Kraków (Fort 45 Zielonki)

Dodano 13 listopada 2017 przez Garmin

• Data: 29 października 2017
  • Lokalizacja: Kraków
P_0-Start
Tutaj rozpoczęły się nasze zajęcia. Gdyby pójść tą drogą do końca, doszlibyśmy do głównych fortyfikacji Fortu Marszowiec
Pierwszy odcinek trasy
Przyjemna szutrowa droga, otoczona aleją drzew. Niestety nie posiadamy swoich zdjęć z tej trasy, gdyż warunki pogodowe nie były sprzyjające - silny wiatr, deszcz i zimno. Wiatr był ta silny, że połamał nam nie tylko parasole, ale łamał także gałęzie drzew i jedną z nich oberwał Mirek, gdy szukaliśmy punktu pierwszego. W tym momencie stwierdziliśmy, że chowamy się przed żywiołem w sklepie.
P_1
Namęczyliśmy się, szukając tego punktu. Po pierwsze na mapie był zaznaczony zaraz przy drodze i kilka metrów wcześniej. Weszliśmy nawet do baterii fortu (zdjęcie)
pod murowaną osłoną (przelotem chroniącym wejście do schronu),
ale tam nic nie znaleźliśmy. Okazało się, że oznakowanie punktu pierwszego jest na wale,
na drzewie, złośliwie po jego drugiej stronie nie widocznej z drogi. Gdy w końcu udało się znaleźć
punkt pierwszy, wykonaliśmy przydzielone tam zadanie (wyznaczyliśmy azymut 60 st. na punkt 5)
sklep
Tutaj schroniliśmy się przed spadającymi ułamanymi konarami drzew. Panie w sklepie, popatrzyły na nas ja na kosmitów :)
P_2
Oznakowanie tego punktu było zupełnie niewłaściwe. Na mapie po drugiej (lewej) stronie drogi, w rzeczywistości po jej prawej stronię kilka metrów bliżej. Tym razem w miarę szybko znaleźliśmy ten punkt, bo wiedzieliśmy, że poszukiwania danych punktów powinny się odbywać w promieniu kilku a nawet kilkudziesięciu metrów ;)
Wykonaliśmy kolejne zadanie, mianowicie sprawdziliśmy ile satelitów widzi nasz odbiornik w systemie GPS+GLONASS. Widział 20.
P_3
Bez trudu odnaleźliśmy punkt. Wykonaliśmy zadanie:wyznaczyliśmy azymut 190 st na komin. Z tego miejsca widać już było rejon punktu końcowego naszej trasy (lasek na horyzoncie)
P_4
Odbicie z drogi do punktu, niemal z dokładnością do 2 m. Tutaj kolejne zadanie: sprawdzić moc odbiornika (full) i dokładność (4 m)
spacer drogą
Tu już na zupełnym luzie, spacerkiem wzdłuż pól kukurydzy do punktu 5 (przy cmentarzu). Pogoda się poprawiła. Słonecznie, kawałkami niebieskie niebo...
P_5
Zaraz przy ogrodzeniu cmentranym, z dokładnością do metra natrafiliśmy na punkt. Atrakcją było przedzieranie się przez haszcze krzewów rosnących przy głównej drodze, ale lepsze to niż pola kukurydzy :)
Baterie fortu znajdują się na terenie cmentarza, nie wchodziliśmy już tam, ale zamieszczamy zdjęcie.

Tutaj wykonaliśmy przedostatnie zadanie, tj. sprawdziliśmy przebyty dystans (6 km do tego miejsca) i dystans pozostały do punktu startu (310 m)
Haszcze
gęste zarośla krzewów i drzew
Pola kukurydzy
P_6 Meta
Tu szefostwo czekało na nas w swoim mobilnym biurze :)
zielonki120
mapa fortu
Teren wokół fortów w Zielonkach, to idealne miejsce na ćwiczenia terenowe z obsługi odbiorników GPS. Dużo otwartej przestrzeni, praktycznie płaski teren, toteż i wędrowanie nie jest męczące, a oprócz walorów przyrodniczych, ogrom zabytków w postaci zabudowań Twierdzy Kraków tj. Fort 45 Zielonki, zwany również "Marszowcem"

Rys historyczny:

Fort 45 Zielonki powstał w latach 1884 - 1886.

Znajduje się na grzbiecie obłego, szerokiego wzgórza, ciągnącego się równoleżnikowo od Witkowic ku północy, między dolinami Bibiczanki i Prądnika (Sudołu); grzbietem tym biegnie dawna droga forteczna (ul. Dożynkowa); doprowadza ona do drogi rokadowej, łączącej obecnie Bibice z Zielonkami, a dawniej forty V sektora obronnego między sobą; grzbietem tym biegł też dawny trakt w kierunku Miechowa, a leżący przy nim przyczółek zwano Marszowcem (stąd druga nazwa Fortu Zielonki).

Fort Zielonki ma typowy pięcioboczny kształt; składa się on z koszar szyjowych, schronu głównego i ośmiu schronów pogotowia na wale artyleryjskim, całość otoczona jest suchą fosą; fosy strzegły jedna czołowa, podwójna, i dwie barkowe, pojedyncze kaponiery.

Fort 44 Zielonki wspomagały 3 baterie artyleryjskie: dwie po zachodniej stronie, jedna po wschodniej; patrząc ze skrzyżowania w kierunku zachodnim dobrze widać nieodległe, dobrze zachowane wały.

- W nowszej baterii, z ok. 1902 r. zachowały się, w poprzecznicach, betonowe schrony pogotowia, z murowanymi osłonami - przelotniami chroniącymi wejścia do schronu, widać dobrze zarys porośniętej krzewami fosy.

- Drugą baterię artylerii ciężkiej (FB V - 1) z 1884 r położoną niżej, po południowej stronie drogi, widać za ogrodzeniem prywatnej posiadłości; czas rozmył już nieco jej zarysy.

- Bateria wschodnia położona była na terenie dzisiejszego cmentarza; śladem po niej są trzy murowane schrony pogotowia, ziemne wały zniwelowano.

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Jura Krakowsko-Częstochowska to wyjątkowy i niepowtarzalny region w naszym kraju. Może poszczycić się ogromną liczbą różnorodnych skał i ostańców, oplecionych siecią dróg wspinaczkowych. Jej podziemny świat tworzą tysiące jaskiń oraz grot....

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

Mapa Okolice Krakowa
Okolice Krakowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na...