Krakowski Szlak Techniki

Dodano 21 listopada 2013 przez plik GPX
Krakowski Szlak Techniki
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

32400
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

183118
Kraków – stacja kolejowa
Kraków – stacja kolejowa
183119
Kraków – browar rodziny Goetzów
Kraków – browar rodziny Goetzów
183120
Kraków – wiadukt kolejowy
Kraków – wiadukt kolejowy
183121
Kraków – elektrownia teatru miejskiego
Kraków – elektrownia teatru miejskiego
183122
Kraków – Kuźnia Zieleniewskich
Kraków – Kuźnia Zieleniewskich
183123
Kraków – straż pożarna
Kraków – straż pożarna
183124
Kraków – wiadukt kolejowy
Kraków – wiadukt kolejowy
183125
Kraków – przepust drogowy
Kraków – przepust drogowy
183126
Kraków – elektrownia krakowska
Kraków – elektrownia krakowska

Pierwsze krakowskie eksperymenty z oświetleniem elektrycznym przypadły na koniec XIX wieku. W 1880 roku miasto przywitało cesarza Franciszka Józefa iluminacją elektrycznych lamp łukowych, a w 1885 roku światło rozbłysło w budynku magistratu. Początkowe bardziej lub mniej udane doświadczenia z wprowadzaniem oświetlenia elektrycznego doprowadziły do ogromnego zainteresowania tematem. Niebawem niemal każdą ważniejszą restaurację, hotel, zamożne mieszkanie czy fabrykę i biuro wyposażano w małe wytwórnie prądu elektrycznego. Miały je m.in. Teatr Słowackiego, Grand Hotel, firma masarska przy Floriańskiej, Colegium Medicum UJ. W 1899 roku stanęła elektrownia podgórska, a w 1900 krakowska przy ulicy Dajwór. Za projekt i budowę krakowskiej elektrowni miejskiej odpowiadał architekt Jan Rzymkowski, natomiast instalacją maszyn kierował inżynier elektrotechnik Kazimierz Gayczak, pierwszy dyrektor elektrowni. Uruchomienie zakładu nastąpiło w 1905 roku. Kilkakrotnie go przebudowywano, bo potrzeby wytwarzania prądu były coraz większe. W 1939 roku w Krakowie działało 5 279 lamp elektrycznych, ważniejsze zabytki zaś starano się iluminować. W latach trzydziestych Kraków był uznawany za jedno z najlepiej oświetlonych miast europejskich.

Tekst: Joanna Nowostawska-Gyalókay, 2013
MATERIAŁ POCHODZI Z STRONY MAŁOPOLSKICH DNI DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (dnidziedzictwa.pl).
183127
Kraków – zabytkowa zajezdnia tramwajowa
Kraków – zabytkowa zajezdnia tramwajowa

Krakowska zajezdnia tramwajowa powstała na peryferiach miasta, na pustkach nadwiślańskich przy ulicy św. Wawrzyńca, w sąsiedztwie gazowni. W 1882 roku powstały pierwsze budynki: wozownia, stajnia i szpital koński – był to bowiem tramwaj konny. W 1900 roku według projektu Karola Knaussa zbudowano wielofunkcyjny kompleks wozowni tramwaju elektrycznego wąskotorowego, hali warsztatowej oraz zakładowej elektrowni prądu stałego. W 1912 roku wszczęto budowę zaplecza dla tramwaju Wielkiego Krakowa: elektrycznego normalnotorowego; dalsza rozbudowa, po drugiej stronie ulicy, nastąpiła w 1913 roku.

Funkcje zespołu zmieniały się: od głównych – obsługi taboru – do pomocniczych, warsztatowych, składowych, z czym łączyło się ekstensywne użytkowanie. W końcu XX wieku zespół został opuszczony. Wtedy to, w 1998 roku, uchwałą Rady Miasta Krakowa utworzono Muzeum Inżynierii Miejskiej w najstarszej części zespołu. Pierwsza krakowska zajezdnia komunikacji miejskiej jest zabytkiem wyjątkowym na tle polskim i europejskim.

Tekst: Waldemar Brzoskwinia (MIM), 2013
MATERIAŁ POCHODZI Z STRONY MAŁOPOLSKICH DNI DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (dnidziedzictwa.pl).
183128
Kraków – gazownia miejska
Kraków – gazownia miejska

Pierwsze oświetlenie uliczne w Krakowie pojawiło się dopiero w XIX wieku, najpierw były to lampy oliwne, później naftowe. W 1830 roku Kraków – jako pierwsze z polskich miast – rozświetliły lampy gazowe, jednak był to na razie jedynie eksperyment. Jego powodzenie spowodowało, że miasto zapragnęło wybudować własną gazownię, na Kazimierzu. Jednak z powodu braku odpowiedniego kapitału oraz lokalnych specjalistów zdecydowano o podpisaniu umowy z prywatnym niemieckim Towarzystwem Kontynentalnym z Dessau, co nastąpiło w 1856 roku. Nowo powstała gazownia należała do pierwszych istniejących gazowni na ziemiach polskich. Już w 1857 roku postawiono na Rynku Głównym pierwsze gazowe latarnie. Społeczeństwo Krakowa początkowo nie było jednak ufnie nastawione do korzystania z gazu, na co z pewnością miały też wpływ wysokie ceny kształtowane przez inwestora. Po wygaśnięciu kontraktu z Dessau, który zawarto na 25 lat, miasto wykupiło gazownię i stała się ona pierwszym miejskim przedsiębiorstwem przemysłowym. Do dziś zachowała się tylko część obiektów pierwotnej gazowni, m.in. budynek dyrekcji, budynki produkcyjne: kotłownia, aparatownia, fabryka amoniaku. Stanowią one ciekawe punkty do rozważań nad przemysłowym dziedzictwem Krakowa.

Tekst: Joanna Nowostawska-Gyalókay, 2013
MATERIAŁ POCHODZI Z STRONY MAŁOPOLSKICH DNI DZIEDZICTWA KULTUROWEGO (dnidziedzictwa.pl).
183129
Kraków – most Podgórski
Kraków – most Podgórski
183130
Kraków – bulwary wiślane
Kraków – bulwary wiślane
183131
Kraków – most Piłsudskiego
Kraków – most Piłsudskiego
183132
Kraków – elektrownia podgórska
Kraków – elektrownia podgórska
183133
Kraków – Fabryka O. Schindlera
Kraków – Fabryka O. Schindlera
183134
Szlaki_Małopolski
Szlaki Małopolski to serwis poświęcony turystyce kulturowej, prowadzony przez Małopolski Instytut Kultury. Informacje zamieszczone w serwisie opracowywane są na podstawie materiałów udostępnionych przez operatorów poszczególnych szlaków w Internecie.
(www.szlakimalopolski.pl)
419945
Centrum Szkła i Ceramiki
Krakowski Szlak Techniki to trasa spacerowa prezentująca zabytki industrialne w Krakowie. Szlak powstał w 2006 roku z inicjatywy Wydział Promocji i Turystyki Urzędu Miasta Krakowa oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie.

Na szlaku znajdują się obiekty związane z różnymi gałęziami przemysłu: koleją, browarnictwem, energetyką, transportem oraz infrastrukturą drogową i rzeczną.

Krakowski Szlak Techniki prowadzi od stacji kolejowej (budynek dworca PKP Kraków Główny) przez dzielnice Stare Miasto, Kazimierz aż do Fabryki Schindlera na Podgórzu. Na trasie znajdują się tylko niektóre zabytki przemysłowe, których w Krakowie jest wiele więcej.

Trasa składa się z 16 zabytków, z których większość jest dostępna przez cały czas, w kilku znajdują się placówki muzealne, a część obiektów, ze względu na obecnie pełnione funkcje, nie jest dostępna dla zwiedzających i można je oglądać tylko z zewnątrz.

Wybrane obiekty na Krakowskim Szlaku Techniki:
Dworzec Główny – stacja kolejowa (pl. Jana Nowaka-Jeziorańskiego 3),
Podkop Talowskiego i wiadukt kolejowy przy ul. Lubicz,
Elektrownia Teatru Miejskiego (pl. Św. Ducha 1) – obecnie Scena Miniatura Teatru im. J. Słowackiego,
Elektrownia Krakowska (ul. Dajwór 27),
Zajezdnia tramwajowa (ul. św. Wawrzyńca 15) – obecnie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie,
Gazownia Krakowska (ul. Gazowa 12-16),
Fabryka Emalia Oskara Schindlera (ul. Lipowa 4) – obecnie oddział Muzeum Historii Miasta Krakowa.
Zabytki zlokalizowane na szlaku są oznaczone tablicami – emblematami w kształcie zębatek. Na każdej z nich jest krótki opis danego obiektu w języku polskim oraz angielskim.

Dla zwiedzających szlak został opracowany również przewodnik w dwóch wersjach językowych – polskiej i angielskiej, który można bezpłatnie otrzymać w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie lub pobrać w formacie PDF ze strony Urzędu Miasta Krakowa.

W Muzeum Inżynierii Miejskiej, gdzie można otrzymać wszystkie potrzebne informacje o trasie oraz materiały promocyjne szlaku.
Trasę poleca
Szlaki_Małopolski

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Okolice Krakowa
Okolice Krakowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Krakowa i okolic przedstawia najważniejsze tereny rekreacyjne tego rejonu, m.in. Puszczę Niepołomicką, Dolinki Podkrakowskie i Ojcowski Park Narodowy. Obszar mapy "Okolice Krakowa" zamknięty jest przez Bochnię na wschodzie, Wadowice na...

Mapa Beskid Wyspowy i Gorce
Beskid Wyspowy i Gorce - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa turystyczna "Beskid Wyspowy i Gorce" swoim zasięgiem obejmuje Beskid Wyspowy, Pogórze Wiśnickie, wschodnią część Pogórza Wielickiego oraz całe Gorce wraz z Gorczańskim Parkiem Narodowym.

Mapa Jura Krakowsko-Częstochowska
Jura Krakowsko-Częstochowska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Jury Krakowsko-Częstochowskiej zaznaczone zastały szlaki piesze, konne i rowerowe, w tym najważniejsze: Jurajski Szlak „Orlich Gniazd”, Szlak twierdzy Kraków, Szlak Zamonitu, Szlak Żarecki i inne.

Szukasz noclegu w okolicy?

Dokonując rezerwacji, wspierasz Traseo

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Rowerem po Roztoczu
Moja mapa 0