Kanał Elbląski jest liniową budowlą hydrotechniczną o wybitnych rozwiązaniach z zakresu hydrotechniki, mechaniki, a także szczególnych wartościach poznawczych, przyrodniczych i krajobrazowych. Jego budowę rozpoczęto w 1844 r. z myślą o usprawnieniu śródlądowego transportu drewna z lasów Warmii oraz innych płodów rolnych do portu w Elblągu. Do dzisiaj kanał funkcjonuje w niezmienionej postaci, a wykorzystywany jest, niemal wyłącznie, dla ruchu turystycznego.
Wodujemy kajaki 1,5 km przed pierwszą pochylnią na prywatnym parkingu. Samochody można zaparkować, byle nie zastawiać przejazdu. Tam barki "Cyranka" i "Cyraneczka" rozpoczynają rejsy z turystami.
Ruszamy w trasę w kierunku pierwszej pochylni. Jest nią Buczyniec.
Po lewej stronie w maszynowni kupujemy bilety na skorzystanie z atrakcji. Tam również można za zgodą maszynisty zobaczyć cały mechanizm, który umożliwia przeprawę barek i kajaków po suchym lądzie.
Po prawej stronie zwiedzamy Muzeum Kanału Elbląskiego.
Podpływamy pod platformę i czekamy, aż maszynista uruchomi maszynownię, która wyniesie nas w dół i przeprawi przez różnicę w poziomie wód.
I tak przez cztery pochylnie.
Trasa przyjemna i łatwa. Jedyna czynna taka konstrukcja na świecie.
Odcinek 9,3 km pokonaliśmy w czasie 3 godziny.
Kończymy spływ po pochylni Całuny Nowe, na której jest wybetonowany parking.
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce
Skomentuj