Jelenia Góra - Krzeszów - Walim S III

2011-05-01
Trudny
4.9/6
Chciałbym tym razem zaproponować trasę z Jeleniej Góry do Walimia. To już trzecia możliwość przejechania Sudetów, opisana przeze mnie, ale tym razem proponuję drogę chyba najciekawszą. To drugi dzień mojej wycieczki. Podróż rozpoczynam w Jeleniej Górze. Ruszyłem na południe, ścieżką rowerową biegnącą kilka metrów obok drogi biegnącej do Karpacza. Przed nami, po prawej stronie drogi ukazuje się piękny widok na Karkonosze. Panorama sięga od Śnieżki aż po Szrenicę. Po kilku kilometrach skręcamy w lewo z głównej drogi i wjeżdżamy do Mysłakowic. Mijamy stację kolejową nieczynnego szlaku Jelenia Góra, Karpacz, Kowary.

Następnie w Kostrzycy znowu skręcamy na wschód i po krótkim czasie ukazuje nam się pałac w Bukowcu. Kilka kilometrów dalej natrafiamy na następny pałac w Karpnikach. Kotlina Jeleniogórska słynie z kilkunastu zamków i pałaców, są w różnym stanie a kilka znalazły nowych właścicieli i doczekały się odrestaurowania. Jedziemy dalej i po pokonaniu przełęczy Karpnickiej 475 m.npm. ukazują się nam Góry Sokole, z charakterystycznymi, bliźniaczymi dwoma szczytami. Dla odpoczynku, można tu zjechać z głównej drogi w lewo i podjechać do schroniska turystycznego Szwajcarka. Po przerwie czas na następną atrakcję tej wycieczki, są to Kolorowe Jeziorka i przełęcz Rędzińska.

Jeziorka znajdują się w sercu Rudaw Janowickich, aby tam dotrzeć jedziemy przez Janowice Wielkie i Marciszów. Tu uwaga, tuż przed Marciszowem należy skręcić w prawo w kierunku Wieściszowic. Jadąc nie zauważyłem skrzyżowania i dojechałem aż do drogi nr. 5. A po analizie mapy musiałem zawrócić. Tuż za Marciszowem droga wspina się dość mocno. We wsi Wieściszowice należy skręcić zgodnie z oznaczeniami szlaku i ostrym podejściem docieramy do dwóch pierwszych jeziorek: Żółtego i Purpurowego. Rower którym ja się poruszam to klasyczny Track obciążony dodatkowo sakwami, to nie ułatwia wspinaczki.

Ten odcinek wycieczki, nie nadaje się na pokonaniu go na siodełku. Przy drugim jeziorku można zjeść gorący posiłek. Uprzejmy sprzedawca zaproponował, abym pozostawił rower pod jego opieką i bez dodatkowego obciążenia ruszył obejrzeć pozostałe jeziorka. Podziękowałem za propozycję. Mój plan nie przewidywał powrotu w to miejsce. Po wielkich trudach prowadzenia roweru kamienistym, stromym szlakiem, odnalazłem kolejne jeziorko. Miejsce urokliwe,warte trudu, ale ja miałem pecha. Woda na początku maja miała normalny, brunatny kolor, a czwarte jeziorko miało rozmiar kałuży, a o kolorze trudno coś powiedzieć.

Dalej już leśnym duktem i na siodełku docieram do przełęcze Rędzińskiej 723m npm. Tu należ skręcić w lewo i ostrożnie ścieżką z ostrymi kamieniami, docieramy do asfaltu we wsi Rędzinki. Teraz cały czas ostro w dół przez Pisarzowice dojeżdżamy do Kamiennej Góry. Z miasta proponuję wyjazd na południe przez Przedwojów. We wsi skręcamy na wschód i bardzo stromym duktem przekraczamy przełęcz (570 m.npm.)bez nazwy, w paśmie gór Kruczych. Po drugiej stronie przełęczy natrafiamy na wspaniały widok Kotliny Krzeszowskiej. Zjeżdżamy w dół do Krzeszowa.

W miasteczku znajduje się piękne barokowe opactwo cystersów. Po krótkiej przerwie na zwiedzanie ruszamy w dalszą drogę. Teraz jedziemy na południe. Po kilku kilometrach docieramy do kolejnej perełki na naszej trasie. Chełmsko Śl. to duża wieś, słynąca z Domków Tkaczy z 1707 r., tzw. Dwunastu Apostołów. Z miejscowości tej w dalszą drogą, kierujemy się na wschód i przez przełęcz Strażnicze Naroże 649 m.npm. wjeżdżamy w Góry Zawory. Po krótkim zjeździe docieramy do Mieroszowa, teraz skręcamy w lewo, a po dwóch kilometrach w prawo. Tu ciekawostka. Przed nami znajduje się wiadukt kolejowy o prześwicie 3,2 m. Jest to jedyny wjazd do uzdrowiska Sokołowsko. Większe ciężarówki i autobusy nie są wstanie wjechać do uzdrowiska.

W miejscowości tej, znajdowało się pierwsze na świecie sanatorium przeciwgruźlicze (obecnie pałac w ruinie). Z Sokołowska jedziemy, lub idziemy bardzo stromym, leśnym szlakiem i docieramy do schroniska turystycznego Andrzejówka. Schronisko te, znajduje się na wysokości 805 m.npm. Po krótkim odpoczynku, jedziemy ostro w dół. Przed Rybnicą Leśną mijamy przykry widok.To kopalnia kruszywa pod drogi i nasypy kolejowe. Urobek wydobywa się tu metodą odkrywkową poprzez cięcie góry Bukowiec. We wsi skręcamy w prawo w dół i docieramy do Głuszycy. Powoli zbliżam się do końca mojej podróży. W miejscowości tej, skręciłem w lewo, następnie w prawo, przez Jugowice i po pięciokilometrowym podjeździe, kończę swą wycieczkę w Walimiu, w samym sercu Gór Sowich.

Wielka Sowa

Wielka Sowa to najbadziej popularny i najliczniej odwiedzany szczyt w Górach Sowich, jednocześnie jest to również najwyższy szczyt tego pasma Sudetów - 1015 m. n.p.m. Na szczycie Wielkiej Sowy odbywają się różne imprezy, zloty czy pikniki. Mapa obejmuje teren ograniczony miejscowościami: Walim, Pieszyce, Dzierżoniów, Jugów. Zaznaczono na niej aktualny przebieg szlaków turystycznych pieszych i rowerowych z ich długościami. Na mapie naniesiono ośrodki noclegowe i restauracje. Siatka geograficzna zgodna z GPS oparta na układzie WGS-84.
Mapa została przygotowana tylko dla urządzeń cyfrowych, nie ma odpowiednika w wersji papierowej.

Rudawy Janowickie

Bardzo dokładna, aktualizowana w terenie mapa turystyczna Rudaw Janowickich z zaznaczonymi szlakami pieszymi i rowerowymi z czasami przejść poszczególnych odcinków. Na mapie zaznaczono skały wspinaczkowe, z których słynie region i najważniejsze atrakcje turystyczne. Rok wydania: 2022

Dolina Palaców i Ogrodów

Dolina Pałaców i Ogrodów to bardzo dokładna mapa turystyczna obejmująca swym zasięgiem obszar Kotliny Jeleniogórskiej oraz część Rudaw Janowickich i Gór Kaczawskich. Na mapie oznaczono czasy przejścia na poszczególnych szlakach turystycznych. Rok wydania 2019

Karkonoski Park Narodowy

Mapa wydawnictwa Galileos w skali 1:33 000 obejmująca swoim zasięgiem obszar Karkonoskiego Parku Narodowego i okolic, została zaktualizowana w terenie. Karkonoski Park Narodowy to jeden z najbardziej popularnych wśród turystów regionów. Na mapie zaznaczono atrakcje turystyczne i krajoznawcze, a także informacje praktyczne. Oznaczono przebieg szlaków turystycznych: pieszych i rowerowych wraz z czasami przejść. Rok wydania 2020

Góry Sowie

Mapa Gór Sowich Wydawnictwa Galileos z aktualnym przebiegiem szlaków turystycznych, zarówno pieszych jak i rowerowych. Wraz z czasem przejść. Zasięg mapy na północy wyznacza Świdnica, na wschodzie Bielawa, na południu Srebrna Góra i Nowa Ruda, na zachodzie Jedlina Zdrój. Rok wydania 2020

Mapa turystyczna "Góry Sowie" zamknięta jest przez: Wałbrzych na północnym-zachodzie, Broumov na zachodzie, Radków na południu, Srebrna Góra na południowym-wschodzie. Prawdziwą osobliwością tego obszaru są podziemne obiekty militarne. Jest to atrakcyjny teren na piesze i rowerowe wycieczki. Są tu dobre warunki dla miłośników MTB, narciarstwa zjazdowego i biegowego, jazdy konnej. Na mapie oznaczono szlaki turystyczne: piesze i rowerowe. Rok wydania 2024