Dolinki podkrakowskie mniej znane

Dodano 22 grudnia 2010 przez Garmin

• Data: 21 sierpnia 2010
  • Lokalizacja: Polska, małopolskie, Kraków
Start
Rozpoczynamy na pętli tramwajowej Bronowice Małe (dojazd tramwaje 4,8,13; autobusy 139, 501, 172, 103).
Ulicą Zielony Most dojeżdżamy do ulicy Katowickiej, z której skręcamy w pierwszą w lewo - ulicę Tetmajera.
Rydlówka
Pierwszy przystanek - dworek Lucjana Rydla w którym obecnie znajduje się Muzeum Młodej Polski. To właśnie tu odbyło się Wesele opisane w sławnym dramacie Wyspiańskiego.
bunkier i źródełko
skręcamy delikatnie w lewo do lasku w którym znajduje się źródełko oraz bunkier - schron amunicyjny z czasów I wojny światowej.
punkt widokowy
Pierwszy punkt widokowy na Kraków - w pogodny dzień zobaczymy stąd Wawel, Rynek oraz kopiec Kościuszki. Następnie udajemy się szlakiem Twierdzy Kraków do Fortu Mydlniki.
Fort Mydlniki
Nieco zarośniętą ścieżką docieramy do Fortu Mydlniki wchodzącego w skład obwarowań Twierdzy Kraków. Trasa pomiędzy poprzednim punktem a fortem jest bardzo atrakcyjna pod względem widokowym - przez jej większość możemy podziwiać po lewej rozległą panoramę miasta. Spod fortu udajemy się w stronę Mydlnik. Po drodze znów piękne widoki, tym razem na Wolę Justowską, kopce Piłsudskiego i Kościuszki oraz na podkrakowskie miejscowości.
Kamieniołom w Mydlnikach
Przejeżdżamy przez Mydlniki zatrzymując się na terenie byłego Kamieniołomu, gdzie pozostały do dziś wysokie skałki wapienne. Po drugiej stronie drogi liczne stawy hodowlane. Wracamy na trasę i ulicą Topolową dojeżdżamy do Rząski.
skała Kmity
Minąwszy Rząskę i przekroczywszy Rudawę w Zabierzowie, dojeżdżamy do Rezerwatu Krajobrazowego Skała Kmity.
Las Zabierzowski
Wjeżdżamy na teren pełnego skałek wapiennych Lasu Zabierzowskiego. Wybieramy początkowo główny szlak spacerowo edukacyjny i podążamy Doliną Grzybowską wzdłuż lasu. Kierujemy się na Kleszczów (trasą oznaczoną czerwonym szlakiem). Trasa dość trudna, z kilkoma cięższymi podjazdami.
punkt widokowy Kleszczów
Opuszczamy Las Zabierzowski w Kleszczowie. Z racji wysokiego położenia miejscowości roztacza się z niej piękny widok na Kraków i okolice.
Dolina Aleksandrowicka
Z Kleszczowa jedziemy asfaltem w kierunku Aleksandrowic. Mając po lewej boisko Klubu Sportowego "Topór" skręcamy w prawo - znajduje się tam początek trasy/szlaku po Dolinie Aleksandrowickiej.
Skała Krzywysąd
Szlakiem przez dolinę wspinamy się na skałę Krzywysąd na której znajduje się punkt widokowy na Aleksandrowice oraz na lotnisko w Balicach.
punkt widokowy na Morawicę
Docieramy do drugiego punktu widokowego na szlaku przez Dolinę Aleksandrowicką - tym razem jest to widok na drugą stronę - zobaczymy stamtąd m.in. kościół w Morawicy jak i sferyczny budynek stacji kontroli lotów.
kościół w Morawicy
Z Aleksandowic kierujemy się na Morawicę, gdzie znajduje się kościół pw. św. Bartłomieja.
staw w Aleksandrowicach
opuszczamy Dolinę Aleksandrowicką, a przed powrotem na asfalt odpoczywamy chwilę nad stawem w Aleksandrowicach.
Zalew w Kryspinowie
Ostatni przystanek przed powrotem do Krakowa - Zalew w Kryspinowie. Latem tętni życiem zarówno dniem, jak i wieczorem. Po posileniu się powrót drogą na Balice, a następnie skręcamy w ul. Olszanicką, która zaprowadzi nas na Wolę Justowską, skąd udamy się do punktu wyjścia - pętli w Bronowicach Małych.
Obecnie nieczynny kamieniołom w Mydlnikach.
widoki na drodze Rząska - skała Kmity
szlak przez Dolinę Grzybowską
widok z Kleszczowa
wjazd do Doliny Aleksandowickiej
Start na pętli w Bronowicach Małych. Przejeżdżamy przez Bronowice mijając Rydlówkę (w której miało miejsce sławne Wesele opisane przez Wyspiańskiego) oraz 2 forty należące do obwarowań Twierdzy Kraków. Następnie przez Mydlniki (odwiedzając kamieniołom) i Rząskę dojeżdżamy do Lasu Zabierzowskiego. Stamtąd wybieramy trasę Doliną Grzybowską i przecinamy tenże las dojeżdzając do spokojnej miejscowości z pięknym widokiem na Kraków - Kleszczowa. Następnie docieramy do Aleksandrowic, gdzie przebywamy szlak przez Dolinę Aleksandrowicką, z dwoma punktami widokowymi. Z Aleksandrowic udajemy się do Morawicy (ze średniowiecznym kościołem św. Bartłomieja), a następnie przez Cholerzyn do Kryspinowa (gdzie znajdują się 2 zalewy). Powrót przez dzielnicę willową - Wolę Justowską i zakańczamy wycieczkę w punkcie wyjscia, czyli na pętli w Bronowicach Małych.

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...

Wasza ocena: 4.5 (24 głosów)

wiciu301
19 czerwca 2022 wiciu301 napisał:
absolutnie nie na szosę!
pflasinski
28 czerwca 2020 pflasinski napisał:
trasa ok, natomiast: - jakiś żart z sumą podejść, rzeczywista suma to 349 m :) - to nie jest trasa na rower szosowy, w lesie sporo błota, szutr, kamienie, itp.
przemas74
3 lutego 2019 przemas74 napisał:
zgadzam się ze stwierdzeniem - bez szału !
pana79
26 grudnia 2015 pana79 napisał:
Ciekawa trasa szkoda że bez fotek ,Mydlniki są mi znane służyłem w pobliskiej jednostce wojskowej na Rząsce jak jeszcze był tam desant wróciły wspomnienia ;)
kys30
9 października 2015 kys30 napisał:
Szyszon
18 marca 2011 Szyszon napisał:
W sumie przejechałem podobną trasę kilka lat temu rowerem i nic ciekawego w tym nie było... Miła, rekreacyjna trasa, ale bez szału.