Do Ujazdu od wschodniej strony

Dodano 21 marca 2014 przez rysowanie

Kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Ufundowany w 1347r. przez arcybiskupa gnieźnieńskiego Jarosława Bogorię-Skotnickiego. Jest budowlą gotycką z czerwonej cegły.
W kierunku miejscowości Świątniki
Na rozjeździe
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Zbudowany w XIII w. podlegał w czasach późniejszych wielu przebudowom. W latach 1559-1620 pełnił funkcję zboru kalwińskiego. Był również rodową nekropolią Ossolińskich. W środku znajduje się renesansowy nagrobek Hieronima Ossolińskiego.
widziany od strony południowej
Kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny
wybudowany w latach 1977-1979. Przed jego powstaniem w parafii istniało pięć kolejnych, drewnianych kościołów
Przymusowy odcinek pieszy (bądź przełajowy)
Wjazd do Ujazdu
Krzyżtopór
Ruiny zamku zbudowanego przez Krzysztofa Ossolińskiego w latach 1627-1644
Fracuska wycieczka cykloturystów
Francuzi na trasie
Widok z cmentarza na świątynie klimontowskie
Od prawej strony: kolegiata św. Józefa, a obok kościół Najświętszej Maryi Panny i św. Jacka.
Zalew w Szymanowicach
Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej
XIX-w. neogotycka świątynia od strony prezbiterium
Zalew "Danusia"
Kościół pw. Św. Floriana ze skrzydłem klasztornym
Pocysterska, romańska świątynia z XIII w. rodowodem. Przebudowywana i odnawiana na przestrzeni dziejów. Posiada XVII-w. fasadę barokową. Do kościoła przylega zachowane, wschodnie skrzydło dawnego klasztoru.
Rynek
Dom Kultury
Bliskość zabytkowych ruin "Krzyżtoporu", spod których dodatkowo roztacza się ładna panorama na Góry Świętokrzyskie, czyni z Ujazdu atrakcyjny cel wycieczek. Potrafiliśmy tam bywać rok po roku. Wystarczyło jedynie tak zaplanować trasę dojazdu, aby nie powielała się przesadnie z wcześniej przetartymi szlakami i można było pedałować ku nowej przygodzie. Wymyśliliśmy sobie, że będziemy docierać do Ujazdu za każdym razem z innej strony świata, korzystając z dostępnej sieci komunikacyjnej. Tym razem wybór padł na wariant wschodni. Po przeprawieniu się przez Wisłę dotarliśmy, głównie lokalnymi drogami do Samborca. Tutaj płaski odcinek dobiegł końca i wjechaliśmy w pagórkowatą część Sandomierszczyzny. W miejscowości Śmiechowice wybraliśmy skrót do Świątnik, będący gruntową drogą, poprowadzoną pośród wszechobecnych w tym regionie sadów. Kolejny odcinek polnej drogi powiódł nas z Nasławic do Ossolina. Najtrudniejszy okazał się jednak finalny fragment dojazdu pod zamkowe ruiny, poczynając od Boduszowa. W początkowej fazie gruntowa i nierówna droga pięła się niewielkim wąwozem w górę. Koleiny i drewniane badyle zalegające podłoże zmusiły nas do chwilowego przeobrażenia się w piechurów. Na szczęście dalszy odcinek, chociaż dalej będący śródpolnym traktem prowadzącym, aż do zabudowań Toporowa był już przejezdny. W Ujeżdzie obowiązkowo zrobiliśmy dłuższą przerwę, wyłożywszy się na zielonej trawce u stóp Krzyżtoporu. Mogliśmy z tej, przyjemnej perspektywy oglądać wycieczkę Francuzów, którzy wylali się szeroką falą z autokaru, zwiedzili ruiny aby w końcu przesiąść się na przewożone osobno jednoślady i ruszyć prawie równo z nami w kierunku Klimontowa. Za Klimontowem wybraliśmy dłuższy ale ładniejszy krajobrazowo wariant powrotu do Tarnobrzega. Podążaliśmy malowniczą doliną Koprzywianki pośród zielonych pagórów, przez zaciszne wioski, aż pod Sanktuarium w Sulisławicach. Stąd pozostał do przejechania ostatni, płaski odcinek przez Koprzywnicę w kierunku przeprawy promowej. Jeszcze znaleźliśmy chęci i czas aby zatrzymać się nad kąpieliskiem w Koprzywnicy nazwanym wdzięcznie "Danusią".

Mapa Ponidzie
Ponidzie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Ponidzia przedstawia region położony w województwie świętokrzyskim nad dolną i środkową Nidą. Zasięg mapy wyznaczają: od północy - Chęciny; od południa - Proszowice; od zachodu - Jędrzejów i od wschodu - Staszów. Wzdłuż Nidy leżą najstarsze...

Mapa Góry Świętokrzyskie
Góry Świętokrzyskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa turystyczna "Góry Świętokrzyskie" przedstawia całość masywu, położonego w centralnej części Wyżyny Kieleckiej. Niezbyt wymagający teren sprawia, że jego ścieżki przemierzać mogą także mniej doświadczeni turyści. Obszar przedstawiony na mapie...