Beskid i Kasprowy w zimowej szacie

Dodano 19 stycznia 2017 przez Holux

• Przewyższenie: 1 063 m
  • Data: 14 stycznia 2017
  • Lokalizacja: Zakopane
Boczań
Wzniesienie w reglowej części Tatr pomiędzy Doliną Jaworzynką a Doliną Olczyską. Dawniej opadające do Doliny Jaworzynki stoki Boczania były bezleśne, las został tutaj wycięty na potrzeby huty w Kuźnicach, zaś bezleśne stoki stanowiły tereny wypasowe Hali Jaworzynka.
Przełęcz między Kopami (Karczmisko)
Hala Gąsienicowa
Na zdjęciu kursanci szkolenia lawinowego. Obecnie jest to nazwa północnej części Doliny Gąsienicowej w Tatrach obejmującej Królowe Rówienki, Stawiańskie Rówienki i otoczenie schroniska „Murowaniec”.Na Hali znajduje się schronisko PTTK „Murowaniec” oraz szałasy, leśniczówka, strażniczówka TPN „Gawra”, Stacja Obserwacyjna Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN i baza taterników, tzw. „Betlejemka”.
Schronisko PTTK „Murowaniec”
Odejście na Zawrat
Schronisko PTTK „Murowaniec”
Schronisko turystyczne położone na wysokości 1500 m n.p.m., powstało w latach 1921–1925. Przy nim znajduje się największy węzeł szlaków w Tatrach.
Stok narciarski z Kasprowego
Jedne z ostatnich płatków śniegu tego dnia
Sucha Przełęcz
Grań Świnicy z Beskidu
Po prawej Świnica, w środku Kościelec i Zadnia Kościelec, po lewej od nich granaty. po lewej stronie zdjęcia Żółta Turnia
Beskid 2012 m n.p.m.
Od strony wschodniej pierwszy szczyt Tatr zachodnich, leży na głównej grani między Suchą przełęczą a Liliowe.
Kasprowy Wierch 1987 m n.p.m.
Położony w grani głównej Tatr szczyt góruje nad trzema dolinami: Doliną Bystrej i Doliną Suchej Wody Gąsienicowej po stronie polskiej oraz Doliną Cichą po stronie słowackiej. Jeden z najpopularniejszych wierzchołków turystycznych. Zimą dostępne jedynie przy naturalnym śniegu dwie trasy zjazdowe, jedyne o charakterze alpejskim w kraju.
Wysokogórskie Obserwatorium Meteorologiczne IMGW-PIB
Komórka organizacyjna Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej podległa Działowi Służby Hydrologiczno-Meteorologicznej Oddziału IMGW w Krakowie. Obserwatorium mieści się w najwyżej położonym budynku w Polsce, który powstał w latach 1936–1937 .
Widmo Borckenu
Czerwone Wierchy i Giewont
Na zachód
Od lewej:
1. Pośredni Goryczkowy Wierch
2. Goryczkowa Czuba
3. Kopa Kondracka
4. Małołączniak - za Kopą
Ten weekend pogodowo miał być pół na pół. Niedziela słoneczna, ale zajęta, zatem na pochmurny dzień łatwy cel do przewietrzenia krakowskich płuc. Jako cel obraliśmy Kasprowy Wierch i sąsiadujący Beskid.

Wycieczkę zaczynamy w Kuźnicach, skąd kierujemy się na przełęcz między Kopami. Wybieramy niebieski szlak prowadzący przez Boczań, który zimą jest bezpieczniejszy lawinowo od alternatywnego przez Dolinę Jaworzynki. Po dotarciu na przełęcz schodzimy kilkanaście minut do Doliny Gąsienicowej, gdzie tego dnia odbywały się szkolenia lawinowe. Przy Betlejemce skręcamy w lewo do Murowańca na chwilę odpoczynku i posiłek.

Po przerwie czas ruszyć do celu. Żółtym szlakiem udajemy się na zachód. Zgodnie z prognozami chmury utrzymują się na niebie, nie przepuszczając choćby promyka, ale w okolicach dolnej stacji kolejki Gąsienicowej zaczyna się przejaśniać. Idąc wzdłuż stoku coraz częściej dostrzegamy słońce. Po dość wyczerpującym podejściu docieramy na Suchą Przełęcz, skąd czerwonym szlakiem idziemy na Beskid. Pogoda coraz lepsza, dzięki czemu można dostrzec Świnicę i jej wschodnią grań.

Po chwili na szczycie wracamy czerwonym szlakiem i wchodzimy na Kasprowy Wierch. Dwie minuty na fotki i zaczynamy zejście zielonym szlakiem do Kuźnic. Parę metrów w dół i nagle zaczęło pojawiać się czyste niebo. Chmur coraz mniej, a kilkanaście metrów poniżej szczytu dostrzegamy widmo Brockenu. Teoretycznie rzadkie zjawisko jest widziane przeze mnie na czwartej wycieczce, począwszy do września 2016. Szlak zielony w początkowej fazie prowadzi licznymi zakosami, jednak gruba warstwa śniegu pozwala na przecięcie go na wprost. Po dotarciu na Myślenickie Turnie, pozostaje proste zejście do Kuźnic.

Cała trasa polecana początkującym turystom. Raki powyżej schronisk potrzebne, choć my dopiero założyliśmy na zejściu . Mimo, że prognozy wskazywały tylko na godzinne nasłonecznienie, to druga część dnia nie potwierdziła tego i mogliśmy się cieszyć słońcem. Jak się później okazało był to początek stabilnej bezchmurnej pogody w Tatrach, która trwała ponad dwa tygodnie.

Mapa Tatrzański Park Narodowy
Tatrzański Park Narodowy - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa przedstawia najbardziej znane i najczęściej odwiedzane góry w Polsce - Tatry. Zasięg mapy wyznaczają: Rysy (2'499 m n.p.m.) na południu, Jurgów na wschodzie, Wołowiec (2'064 m n.p.m.) na zachodzie i Bukowina Tatrzańska na północy. Na mapie...

Mapa Tatry Polskie
Tatry Polskie - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa rzedstawia najbardziej znane i najczęściej odwiedzane góry w Polsce - Tatry. Zasięg mapy wyznaczają: Rysy (2499 m n.p.m.) na południu, Jurgów na wschodzie, Wołowiec (2064 m n.p.m.) na zachodzie i Bukowina Tatrzańska na północy. Obszar mapy...