Bądźmy dobrze obuci - śladami przemysłowego dziedzictwa koncernu Bata.

Dodano 14 stycznia 2021 przez rysowanie
Bądźmy dobrze obuci - śladami przemysłowego dziedzictwa koncernu Bata.
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

199009
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

1123149
300 letni dąb, pomnik przyrody w Bobrku. Fot. Waldemar Rudyk, 2020
1123150
Galar na Przemszy, Gorzów, Waldemar Rudyk, 2015
1123151
Początek żeglownej Wisły i ujście Przemszy, Gorzów, fot. Waldemar Rudyk, 2020
1123152
Wyprawa ornitologiczna, Dolina Przemszy w Chełmku. Fot. Waldemar Rudyk, 2020
1123153
Miejski Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Chełmku. Mural Mony Tusz
1123154
Stara Kolonia
1123155
Stara Kolonia
1123156
Przemsza, Most
1123160
Dawna Fabryka
1123192
Relief
1123194
MOKSiR Chełmek
1123607
Pomnik Grunwaldzki
1123608
Pomnik Grunwaldzki
1123609
Pomnik Grunwaldzki
1123610
Park Rodzinny
Dziś trudno uwierzyć, że pierwsza, wykonana maszynowo i seryjnie para obuwia, zeszła z taśmy produkcyjnej dopiero w 1932 roku. Wydarzenie miało miejsce w Chełmku, w fabryce Polskiej Spółki Obuwia Bata. Tomasz i Jan Bata, genialni czescy przemysłowcy i wizjonerzy stworzyli światowe imperium obuwnicze, a miasto nad Przemszą stało się jego częścią. Innowacyjność technologii, organizacji pracy, reklamy i zbytu, sprawiły, że marka koncernu Bata należy do światowej czołówki. Wizyta w Chełmku pozwoli dostrzec, że ich misja i dokonania daleko wyprzedziły epokę. Wędrówkę w poszukiwaniu śladów działalności czeskich wizjonerów rozpoczynamy od dworca Chełmek Fabryka. Sprawna kolej, spławna rzeka Przemsza, rozbudowana sieć dróg, były jednymi z decydujących czynników powstania fabryki. Zachowane z tego okresu pamiątki, zdjęcia, dokumenty, maszyny, urządzenia gromadzi i upowszechnia miejscowy ośrodek kultury. Kolekcję zbiorów oglądamy w należącym do ośrodka Domu Pamięci Baty przy ul. Staicha. Stąd kierujemy się na teren dawnej fabryki. Jedynym zachowanym obiektem w obecnej strefie przemysłowej, jest okazały, modernistyczny budynek kotłowni. Kolejnym miejscem gromadzenia świadectw przemysłowego dziedzictwa jest siedziba MOKSiR przy placu Kilińskiego. W zaadoptowanej na ośrodek kultury, dawnej fabrycznej kantynie, mieści się galeria sztuki, kino oraz unikalna kolekcja maszyn i urządzeń obuwniczych. Z przedpola fabryki kierujemy się na Starą Kolonię. Dawne osiedle pracownicze jest dobrze zachowanym zespołem ceglanych, modernistycznych budynków o niewielkich gabarytach, tworzących harmoniczną całość
z otaczającą zielenią i terenami rekreacyjnymi. Od strony zachodniej osiedle zamyka park oraz sportowy kompleks kortów tenisowych. Pas zieleni wyraźnie dzieli strefę produkcyjną od mieszkalnej. W okresie międzywojnia, osiedle było zalążkiem mającego powstać miasta – ogrodu. Zakładano, że nowy Chełmek będzie liczył około 15 tysięcy mieszkańców. Wydajnie pracujących, godnie mieszkających, szczęśliwych, uprawiających sport i regenerujących siły w otoczeniu zieleni i przyjaznej architektury. Był to jeden z elementó nowoczesnej utopi, konsekwentnie realizowany w Chełmku i na całym świecie przez Tomasza i przyrodniego brata Jana Batów. Kontynuator dzieła, Jan, uważał, że jedną z podstaw godnego życia jest bycie dobrze obutym. Jak widać, ambicje Batów sięgały o niebo dalej. Opuszczamy Chełmek, kierując się w stronę Paprotnika i pobliskiego Libiąża. Na rozległych łąkach w pobliżu dzisiejszej ulicy Kościuszki w 1938 roku batowskie związki zawodowe „Rodzina Szewska”,
z pracowniczych składek ufundowały samolot, doposażając polską armię. Na rozległych wzgórzach dzielnicy Libiąża Jazdówka, funkcjonował należący do fabryki kamieniołom a w pobliżu działała batowska szkoła szybowcowa. Pasją braci było lotnictwo, to ono gwarantowało szybką i skuteczną komunikację między fabrykami w różnych zakątkach świata. Udajemy się malowniczą trasą przez las w kierunku Bobrka. W parku należącym do okazalej posiadłości książąt Sapiehów, w 1931 roku wylądował pilotowanym przez siebie samolotem, Tomasz Bata, by dokonać transakcji terenów pod budowę fabryki w Chełmku. Warto poświęcić więcej czasu na zwiedzenie ciekawej miejscowości. Następnie udajemy się na gruntownie odnowiony rynek w Oświęcimiu. Tu w reprezentacyjnej części rynku stolicy powiatu, funkcjonował jeden z czterystu, eleganckich, nowoczesnych, a zarazem egalitarnych sklepów firmowych Bata w Polsce. Jedną z tajemnic sukcesu, był perfekcyjnie wymyślony i realizowany handel, którego „dźwignię” stanowiła nowatorska reklama. Jej retoryka w prosty, sugestywny sposób, przekonywała klienta, że jest panem, a pełnię życiowego szczęścia osiągamy, będąc dobrze obuci. Warto przypomnieć, że twórcy obuwniczego imperium, byli autorami ogromnej ilości reklamowych sloganów, haseł i sentencji. Wycieczkę śladami wizji i modernizacji kończymy na oświęcimskim dworcu PKP.

Przed wyruszeniem na szlak warto zapoznać się mailto:http://moksir.chelmek.pl/historia/zabytki-i-atrakcje-turystyczne/270-dziedzictwo-baty
brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.

Beta