Mapy turystyczne w aplikacji

Jak wybrać rower? Część II: rower górski

Wiosna powoli zakrada się na nasze ścieżki i wyciąga nas z domów po gnuśnej zimie. Wyższe temperatury skłaniają do rozgrzania mięśni, a budząca się do życia przyroda zaprasza do penetrowania nowych szlaków. Gdy duszę rozdziera pragnienie, by uciec z burego, betonowego miasta, chwyćmy za rower i oddajmy się przyjemności obcowania z dziką naturą. Łatwo powiedzieć „rower” – trudniej z całej gamy dostępnych na rynku modeli wybrać ten właściwy. Dlatego zachęcamy do przeczytania drugiej części naszego poradnika.

W celu zdobywania szczytów, przeczesywania leśnych ścieżek, czy uskuteczniania zjazdów i podjazdów warto zaopatrzyć się w rower górski. Model ten swego czasu zyskał dużą popularność i cieszy się nią nadal. Został stworzony specjalnie do eksplorowania trudnych terenów.

Mountain bike (MTB) za względu na swe przeznaczenie ma koła o średnicy 26 lub 29 cali, jego rama jest zaś krótka i dodatkowo wzmocniona. Ponadto jest on odporny na uszkodzenia mechaniczne (nie polecamy jednak testować jego wytrzymałości dla zabawy). By ułatwić jazdę w ekstremalnych warunkach, wyposażony jest często w amortyzatory. Choć możemy nabyć modele bez amortyzacji (tzw. rigid, cyklotrialowy), warto wybrać te, które mają resory przynajmniej z przodu (hradtile), a najlepiej typ z kompletną amortyzacją (full-suspension). Znany jest też podtyp ze szczątkową amortyzacją tylną (softtile). Jeśli chodzi o amortyzatory, to warto pomyśleć o konkretnych markach, np. Suntoury, Reba, Rock Shox Tora czy Raidon.

Starannie dobierzmy również korbę, powinna być ona dosyć sztywna, by energia była przełożona do tylnego koła, a tym samym nasz sprzęt zdał swój egzamin w trakcie jazdy. Dla naprawdę efektywnych podjazdów warto zainwestować w zębatkę o minimum 32 zębach. Rower górski, ze względu na nagłe zmiany warunków jazdy, powinien być wyposażony w mocne hamulce, a także osprzęt, który umożliwi szybką zmianę przełożenia. Typowy dla tego typu roweru jest także duży prześwit między pedałami, jego kierownica z kolei może być zarówno prosta, jak i gięta. Waga MTB wynosi średnio od 10 do 12 kg, zdarza się też waży on 7,5 kg (a więc niższa od miejskiego, a wyższa od szosowego). Zależy ona oczywiście od materiału, z którego został wykonany oraz konkretnego modelu. A tych ostatnich mamy wiele. Oto mały przegląd:

  • enduro – typowy dla jazdy w trudnych warunkach górskich; zawieszenie ramy większe niż w trialu (skok rzędu 130-150 mm); solidna konstrukcja pozwala na komfort jazdy zarówno na podjazdach, jak i w czasie zjazdów, a także w terenach płaskich; niestety konsekwencją tego jest wysoka waga (12-16 kg), choć producenci doskonalą rowery tego modelu i starają się zmniejszyć jego wagę; cena jednak jest wciąż wysoka;
  • cross country/maratonowy (XC) – najbardziej uniwersalny w tej grupie rowerów, doskonale sprawdza się w różnych terenach; wyposażony tylko w przedni resor bądź pełna amortyzację; waży 10-12,5 kg (ale i można znaleźć takie, których masa sięga tylko 7 kg) – rozpiętość ta wynika stąd, że można dobrać odpowiedni  do własnych potrzeb osprzęt i ramę;
  • freeride (FR)  – przeznaczony do jazdy po specjalnie przygotowanych trasach z licznymi atrakcjami, tj. mostkami „north shore”, uskokami, równiami pochyłymi, skoczniami;
  • zjazdowy/ downhillowy (DH) – sama nazwa wskazuje na to, ze praktycznie nie nadają się one na podjazdy i w marnym stopniu na jazdę w terenie płaskim; ma duży skok w zawieszeniu (ponad 150 mm) i pełną amortyzację, ma też mało przełożeń; jego konstrukcja jest mocna, kierownica zaś jest wygięta i szeroka; charakteryzuje go wysoka masa: 17 – 20kg; jako ciekawostkę można odnotować to, że prędkość, jaką można uzyskać w czasie zjazdu rowerem DH, sięga 90km/h;
  • rower trail (ścieżkowiec) – podobnie jak XC przeznaczony do jazdy w rozmaitym terenie, lecz pozwala na bardziej ekstremalne wyczyny, lepiej sprawdza się jednak przy podjazdach niż zjazdach, ale równie dobrze w płaskim terenie; waży 12-14,5 kg; jego konstrukcja jest oparta na zawieszonej ramie (wysokość skoku zawieszenia: 120 mm) i znacznie delikatniejsza niż w przypadku DH;
  • rower do 4x/dual-slalomu – lżejszy od zjazdowego, nadaje się nie tylko do zjazdów, ale również do jazdy w terenie płaskim, doskonale radzi sobie z uskokami.

Ponadto mamy jeszcze inne wyczynowe rowery (triasowy, streetowy czy mirtowy), ale to już temat na inny artykuł.

Do cieszących się popularnością marek rowerów górskich zaliczyć można: Anlen, Barracuda, Cannonade, Giant, Kross, Cube, Unibike Expert i inne.

Wybór roweru górskiego to nie wszystko. Nie zapominajmy, że MTB wymaga od nas dobrej kondycji. Dobry duet stworzy on tylko z rowerzystą, który lubi wyzwania i potrzebuje dodatkowej dawki adrenaliny.

Tekst: Daria Marchewka

Trasy rowerowe na Traseo.pl: szosowe i górskie.

Opublikowano 3 marca 2012 przez admin
All Comments (3)
Farfel romet z tego co czytałem ostatnio robi coraz lepsze rowery i co najważniejsze jest to polska produkcja. Jeśli masz około 1500 złotych to możesz zainteresować się którymś z tych modeli: http://www.trasymasy.pl/jaki-rower-gorski-1500-zl-kupic/
zastanawiam się nad tym modelem http://www.cyklotur.com/rowery/gorskie-mtb/27-5-cala/p,rower-rambler-650b-2-0-szaro-czarny-romet,280243.html firmę znam,ale może ktoś wie coś konkretnego na temat modelu…zależy mi na pełnej amortyzacji tu jej nie ma…
zależy jak dużo chcesz na nim jeździć, rama jest dobra amortyzator jeżdżę na podobnym modelu powinien jakieś 25000km wytrzymać ,opony w ciemno polecam głównie zimą, hamulce są bez awaryjne sam stosuje mechaniczne tarczówki klocki starczają na ok 5000km tarcze jeśli to 61 to wytrzymają ok 20000km jak się nie wygną support wytrzyma jakieś 15000km min 7000km jak jest na stalowych miskach. piasty joytech nie są rewelacyjne ale do rekreacji wystarczą. napęd też dobry cena 1599zł jest adekwatna do oferowanych części. obawiam się tylko o przednią przerzutkę.