category-icon

Kregi nadlotniskowe zabreh 2011-05-21 11:20:40

49 km
30 min
1 km
Czechy, Moravskoslezský Kraj, Zábřeh
no photo

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2011-05-21
Czechy, Moravskoslezský Kraj, Zábřeh
category-icon
49 km
1005 m
1015 m
Średni
30 min
2.4/6
To ślad kręgów jakie robiłem w trakcie szkolenia lotnicznego na samolocie ultralight Eurostar.
Kręgi nadlotniskowe to podstawowe ćwiczenie lotnicze (info dla niezorientowanych) umożliwiające trening szeregu czynności niezbędnych podczas prowadzenia samolotu.
W tym kręgu w jednym przypadku wyraźnie zbyt późno rozpocząłem zakręt drugi (najpewniej pochłonęło mnie przechodzenie na zakręcie do lotu horyzontalnego). Czwarty zakręt w jednym przypadku nieco za późno wykonany i była w tym wypadku konieczność powrotu do osi pasa.
Opiszę po kolei czynności wykonywane na kręgu: po odpaleniu samolotu, pioerwszym komunikacie, wykonaniu czynności przed startem i drugim komunikacie (o wejściu na pas i wylocie kołujemy na pas). przy starcie gaz do dechy (5000 obrotów), prawa noga wyrównuje kierunek lotu, drążek do siebie, wytrzymanie i po przekroczeniu stówy wznoszenie, chowamy klapki startowe, obroty na 4700, prędkość 115-120, wznoszenie wynikowe (ok. 3-4 m/sek), po dojściu do 1100 ft zakręt w prawo 90stopni (przechylenie 15stopni), po dojściu do 1500 ft, drążek od siebie (maska pod horyzont) i równocześnie obroty na 4200. Zakręt w prawo 90stopni (pochylenie 15stopni) i utrzymujemy parametry lotu horyzontalnego (obroty 4200, wariometr 0, wysokość 1500 ft, prędkość wynikowa), na wysokości AFIS zgłaszamy komendę i po jakimś czasie (przydatny "mebelek") trzeci zakręt, przy wychodzeniu z niego obroty na 3000, utrzymujemy samolot w locie horyzontalnym i czekamy aż prędkość osiągnie 120 km/h. Wtedy klapki startowe, drążek od siebie ale po chwili zakontrować i przejście na zniżanie 2,5-3 m/sek przy prędkości 115-120 km/h i obrotach 2800. Obroty mogą być też inne w zależności od siły i kierunku wiatru.
Wchodzimy w czwarty zakręt (90 stopni, pochylenie 30stopni), obroty na ca 3000, klapy do lądowania, komunikat do AFIS, ustawiamy kąt natarcia tak by samolot kierował się na punkt szybowania operując manetką gazu i dodając lub ujmując obrotów. Korekta kierunku prawą lub lewą nogą w zależności od kierunku wiatru lub ewentualnie niewielki zwis. Podchodzimy do lądowania utrzymując prędkość 115 km/h i trzymając cały czas kierunek na punkt szybowania. Przed punktem szybowania redukujemy gaz do zera, korygujemy kierunek (metoda kursowa lub ew. przy silniejszym wietrze lekki zwis) i jakieś 7 metrów nad ziemią zaczynamy wypłaszczać. Samolot leci horyzontalnie ca. metr, półtora nad ziemią i delikatnymi ruchami dobieramy (drążek do siebie). Gdy wyraźnie tonie dobieramy mocniej. Ostatnie dobranie najmocniejsze gdy samolot wyraźnie opada. Po dotknięciu ziemi korekta kierunku nogami a gdy wiatr położenie drążka "pod wiatr" tak by uniknąć podmuchu pod skrzydło. Po wylądowaniu chowamy klapy i albo następny krąg albo kołujemy w stronę hangarów.
No tak to wygląda w każdym razie na Eurostarze i w trakcie lotów szkoleniowych ;)

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Ostrava i okolice
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Ostrava i okolice

Mapa prezentuje fragment północno-wschodnich Czech, przy granicy z Polską, na pograniczu Śląska i Moraw. Stolica regionu - Ostrawa - to ważny ośrodek komunikacyjny i gospodarczy Czech.

Rok wydania: 2016/2017

Powiat raciborski
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Powiat raciborski

Mapa Raciborza i okolic obejmuje obszar, w skład którego wchodzą gminy: Racibórz, Kornowac, Nędza, Kuźnia Raciborska, Rudnik, Pietrowice Wielkie, Krzanowice, Krzyżanowice. Szczególnie atrakcyjne miejsca zaznaczono żółtą ramką. Podano aktualne przebiegi szlaków pieszych, rowerowych i dydaktycznych, łącznie z kilometrażem.

Rejon Opavy i Slezská Harta
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Rejon Opavy i Slezská Harta

Mapa rezentuje fragment północnych Czech, przy granicy z Polską, wokół miasta Opawa i zapory wodnej Slezská Harta.

Euroregion Praděd
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Euroregion Praděd

Turistická mapa Euroregionu Praděd zahrnuje území česko-polského příhraničí: na české straně okresy Jeseník a Bruntál, na polské straně Opolské vojvodství. Speciálně zpracovaný kartografický podklad obsahuje nezbytné informace pro aktivní turistiku v přeshraniční oblasti: pěší, jezdecké, cyklistické stezky a další významné objekty infrastruktury cestovního ruchu. 

Mapa byla zpracována v rámci projektu „E-bike moderní turistika" spolufinancovaného z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj a ze státního rozpočtu. „Překračujeme hranice".

Euroregion Pradziad
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Euroregion Pradziad

Mapa turystyczna Euroregionu Pradziad obejmuje obszar pogranicza polsko-czeskiego: po polskiej stronie województwo opolskie a po czeskiej okresy Jesenik i Bruntal. Specjalnie opracowany podkład kartograficzny zawiera niezbędne informacje do uprawiania aktywnej turystyki w transgranicznym regionie: szlaki piesze, konne, trasy rowerowe oraz inne ważne elementy infrastruktury turystycznej.

Mapa została wykonana w ramach projektu „E-bike nowoczesna turystyka” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz ze środków budżetu państwa. „Przekraczamy granice”.

 

Województwo opolskie i plan Opola
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Województwo opolskie i plan Opola

Mapa Opola i okolic obejmuje obszar województwa w skali 1:190 000. Mapa zawiera aktualny przebieg dróg wraz z numeracją, odległości drogowe, granice powiatów i gmin ponadto stacje paliw, hotele, parkingi, zabytki, zaznaczono wszystkie miejscowości. Mapa oprócz województwa obejmuje też pogranicze i obszar Wrocławia. Na obu mapach wkreślono współrzędne geograficzne zgodne z GPS. Opracowanie obejmuje także plan Opola w skali 1:20 000, widoczny po odpowiednim zbliżeniu.