5712
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce
-
Rodzaj aktywności: Samochód
-
Stopień trudności: Łatwy
-
Gwiazdki:
4.3
-
Dystans: 161 km
-
Przewyższenie: 382,55 m
-
Suma podejść: 1 103,21 m
-
Suma zejść: 1 102,17 m
-
Data: 12 października 2011
-
Lokalizacja: Polska, dolnośląskie, Świdnica
Trasa prowadzi przez malownicze tereny dawnego Księstwa Świdnicko-Jaworskiego i pokazuje liczne ślady działalności gospodarczej człowieka, które powstały w minionych wiekach.
Swój początek bierze w dawnej stolicy Księstwa czyli Świdnicy, gdzie znajduje się kilka obiektów wartych obejrzenia. Pierwszy z nich to stojąca przy ul. Nauczycielskiej wieża ciśnień. Jest to 57 metrowa konstrukcja wybudowana w 1877 roku i przebudowana w latach 1902 – 1904. Kolejnym obiektem jest wybudowany w piwnicy budynku przy ul. Tołstoja 7-10 schron telekomunikacyjny z częściowo zachowanym wyposażeniem. Jest to prawdopodobnie jedyny tego typu zachowany obiekt w Europie, którego przeznaczeniem było wzmacnianie sygnału na liniach telefonicznych Drezno - Wrocław oraz Legnica – Kędzierzyn-Koźle. Niestety obiekt udostępniony jest okazjonalnie. Następnym obiektem jest położony przy pl. Grunwaldzkim budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto. Dworzec został wybudowany w duchu eklektyzmu w latach 1903-1905 na miejscu starego drewnianego budynku z 1861 roku. Warte obejrzenia są także 2 mosty : pierwszy to położony nad rzeką Bystrzycą w ciągu ulicy Wrocławskiej wybudowany w 1902 roku most żelazny oraz drugi, tym razem wybudowany w 1911 roku na potoku Witoszówka w Parku Centralnym most żelbetonowy.
Ze Świdnicy udajemy się przez Bystrzyce Górną do oddalonego o ok. 15 km na południowy-zachód Lubachowa. Po drodze towarzyszy nam oddana do użytku 1.10.1904 roku linia kolejowa Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój, dzisiaj niestety nieczynna. Ze względu na perfekcyjne wkomponowanie obiektów inżynierskich ( ponad 20 wiaduktów i mostów ) w krajobraz oraz wspaniałe widoki, uznawana jest za jedną z najciekawszych linii kolejowych w Polsce. Ciekawostką, którą możemy obejrzeć jest położona pod jednym z wiaduktów tejże lini w Bystrzycy Górnej sztolnia kopalni srebra, Marie Agnes pochodząca z XVI wieku. Sztolnia ta nie jest przystosowana do obsługi turystów, a jej ewentualna penetracja odbywa się na własną rękę. Po minięciu Bystrzycy Górnej dojeżdżamy do Lubachowa, gdzie znajduje się : wybudowana w latach 1912-1917 elektrownia wodna oraz zapora na rzece Bystrzycy mająca 44 metry wysokości i 230 metrów długości . Z Lubachowa udajemy się przez Zagórze Śląskie, Jugowice, Jedlinę Zdrój do Wałbrzycha, gdzie na terenie byłej kopalni „Julia” przy ulicy Wysockiego 28 utworzono Park Wielokulturowy „Stara Kopalnia”mający przypominać o dawnych tradycjach związanych z wydobyciem węgla kamiennego w tym mieście. Z Wałbrzycha drogą nr 35 jedziemy do Świebodzic, gdzie znajduje się jeden z ciekawszych architektonicznie dworców kolejowych położonych na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. Jest to wybudowana w 1853 roku obszerna ceglana budowla, zwieńczona dwoma wieżami, która służy podróżnym do dnia dzisiejszego. Następnie udajemy się do Strzegomia, gdzie podziwiać możemy jedną z trzech estakad kolejowych w Polsce. Estakada o długości 630 metrów biegnie plantami i powtarza od zewnątrz linię murów miejskich, otaczając stare miasto, a została wybudowana w 1911 roku. Ze Strzegomia wyjeżdżamy drogą powiatową i udajemy się do położonej nieopodal Żółkiewki, gdzie zobaczyć można wiatrak typu holenderskiego z 1867 roku. Następnie przez Borów ( potężne kamieniołomy w eksploatacji ), Dzierzków, Gniewków, Czernicę i Zębowice dojeżdżamy do Jawora. W mieście tym warte obejrzenia są dwa obiekty: ceglana wieża ciśnień z 1889 roku oraz oddany do użytku w 1856 roku dworzec kolejowy o architekturze z elementami neoromańskimi. Z Jawora udajemy się przez Rogoźnicę oraz Strzegom do Jaworzyny Śląskiej, gdzie w rozwidleniu torów w kierunku Wrocławia i Świdnicy znajduje się wybudowana w latach 1906-1907 parowozownia, w której obecnie mieści się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Po obejrzeniu bogatych zbiorów muzeum, udajemy się przez Piotrowice Świdnickie oraz Żarów do Wierzbnej, gdzie podziwiać możemy pochodzącą z XVII wieku wieżę ciśnień o wysokości 60 metrów, która dostarczała drewnianym rurociągiem wodę do pobliskiego klasztoru. Z Wierzbnej przez Panków jedziemy do pobliskich Śmiałowic, w których do dzisiaj funkcjonuje zabytkowy młyn. Po obejrzeniu zabudowań młyna udajemy się przez Klecin, Marcinowice, Zebrzydów, Kątki do Gogołowa, gdzie na stoku zachował się wiatrak typu holenderskiego z XIX w. Jest on obecnie zaadaptowany na cele mieszkalne. Z Gogołowa przez Miłochów wracamy do Świdnicy, gdzie kończymy naszą wycieczkę.