Traseo
Pobierz trasę

Trasa Techniki

Dodano 12 października 2011 przez rysowanie
5712
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce
Google Play App Store
  • Rodzaj aktywności: Samochód
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  4.3
  • Dystans: 161 km
  • Przewyższenie: 382,55 m
  • Suma podejść: 1 103,21 m
  • Suma zejść: 1 102,17 m
  • Data: 12 października 2011
  • Lokalizacja: Polska, dolnośląskie, Świdnica
Trasa prowadzi przez malownicze tereny dawnego Księstwa Świdnicko-Jaworskiego i pokazuje liczne ślady działalności gospodarczej człowieka, które powstały w minionych wiekach.
Swój początek bierze w dawnej stolicy Księstwa czyli Świdnicy, gdzie znajduje się kilka obiektów wartych obejrzenia. Pierwszy z nich to stojąca przy ul. Nauczycielskiej wieża ciśnień. Jest to 57 metrowa konstrukcja wybudowana w 1877 roku i przebudowana w latach 1902 – 1904. Kolejnym obiektem jest wybudowany w piwnicy budynku przy ul. Tołstoja 7-10 schron telekomunikacyjny z częściowo zachowanym wyposażeniem. Jest to prawdopodobnie jedyny tego typu zachowany obiekt w Europie, którego przeznaczeniem było wzmacnianie sygnału na liniach telefonicznych Drezno - Wrocław oraz Legnica – Kędzierzyn-Koźle. Niestety obiekt udostępniony jest okazjonalnie. Następnym obiektem jest położony przy pl. Grunwaldzkim budynek dworca kolejowego Świdnica Miasto. Dworzec został wybudowany w duchu eklektyzmu w latach 1903-1905 na miejscu starego drewnianego budynku z 1861 roku. Warte obejrzenia są także 2 mosty : pierwszy to położony nad rzeką Bystrzycą w ciągu ulicy Wrocławskiej wybudowany w 1902 roku most żelazny oraz drugi, tym razem wybudowany w 1911 roku na potoku Witoszówka w Parku Centralnym most żelbetonowy.
Ze Świdnicy udajemy się przez Bystrzyce Górną do oddalonego o ok. 15 km na południowy-zachód Lubachowa. Po drodze towarzyszy nam oddana do użytku 1.10.1904 roku linia kolejowa Świdnica Kraszowice-Jedlina Zdrój, dzisiaj niestety nieczynna. Ze względu na perfekcyjne wkomponowanie obiektów inżynierskich ( ponad 20 wiaduktów i mostów ) w krajobraz oraz wspaniałe widoki, uznawana jest za jedną z najciekawszych linii kolejowych w Polsce. Ciekawostką, którą możemy obejrzeć jest położona pod jednym z wiaduktów tejże lini w Bystrzycy Górnej sztolnia kopalni srebra, Marie Agnes pochodząca z XVI wieku. Sztolnia ta nie jest przystosowana do obsługi turystów, a jej ewentualna penetracja odbywa się na własną rękę. Po minięciu Bystrzycy Górnej dojeżdżamy do Lubachowa, gdzie znajduje się : wybudowana w latach 1912-1917 elektrownia wodna oraz zapora na rzece Bystrzycy mająca 44 metry wysokości i 230 metrów długości . Z Lubachowa udajemy się przez Zagórze Śląskie, Jugowice, Jedlinę Zdrój do Wałbrzycha, gdzie na terenie byłej kopalni „Julia” przy ulicy Wysockiego 28 utworzono Park Wielokulturowy „Stara Kopalnia”mający przypominać o dawnych tradycjach związanych z wydobyciem węgla kamiennego w tym mieście. Z Wałbrzycha drogą nr 35 jedziemy do Świebodzic, gdzie znajduje się jeden z ciekawszych architektonicznie dworców kolejowych położonych na trasie z Wrocławia do Jeleniej Góry. Jest to wybudowana w 1853 roku obszerna ceglana budowla, zwieńczona dwoma wieżami, która służy podróżnym do dnia dzisiejszego. Następnie udajemy się do Strzegomia, gdzie podziwiać możemy jedną z trzech estakad kolejowych w Polsce. Estakada o długości 630 metrów biegnie plantami i powtarza od zewnątrz linię murów miejskich, otaczając stare miasto, a została wybudowana w 1911 roku. Ze Strzegomia wyjeżdżamy drogą powiatową i udajemy się do położonej nieopodal Żółkiewki, gdzie zobaczyć można wiatrak typu holenderskiego z 1867 roku. Następnie przez Borów ( potężne kamieniołomy w eksploatacji ), Dzierzków, Gniewków, Czernicę i Zębowice dojeżdżamy do Jawora. W mieście tym warte obejrzenia są dwa obiekty: ceglana wieża ciśnień z 1889 roku oraz oddany do użytku w 1856 roku dworzec kolejowy o architekturze z elementami neoromańskimi. Z Jawora udajemy się przez Rogoźnicę oraz Strzegom do Jaworzyny Śląskiej, gdzie w rozwidleniu torów w kierunku Wrocławia i Świdnicy znajduje się wybudowana w latach 1906-1907 parowozownia, w której obecnie mieści się Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku. Po obejrzeniu bogatych zbiorów muzeum, udajemy się przez Piotrowice Świdnickie oraz Żarów do Wierzbnej, gdzie podziwiać możemy pochodzącą z XVII wieku wieżę ciśnień o wysokości 60 metrów, która dostarczała drewnianym rurociągiem wodę do pobliskiego klasztoru. Z Wierzbnej przez Panków jedziemy do pobliskich Śmiałowic, w których do dzisiaj funkcjonuje zabytkowy młyn. Po obejrzeniu zabudowań młyna udajemy się przez Klecin, Marcinowice, Zebrzydów, Kątki do Gogołowa, gdzie na stoku zachował się wiatrak typu holenderskiego z XIX w. Jest on obecnie zaadaptowany na cele mieszkalne. Z Gogołowa przez Miłochów wracamy do Świdnicy, gdzie kończymy naszą wycieczkę.
udostępnij umieść na stronie pobierz drukuj
Zobacz na stronie
Traseo
Pobierz aplikację
AppStore Google Play
Wieża ciśnień Świdnica
Dworzec kolejowy Świdnica Miasto
Most żelbetonowy w Parku Centralnym
Schron telekomunikacyjny.
Most  żelazny
Elektrownia wodna w Lubachowie
Zapora wodna w Lubachowie
Park Wielokulturowy
Sztolnia kopalni srebra Marie Agnes
Dworzec kolejowy w Świebodzicach
Estakada kolejowa w Strzegomiu
Wieża ciśnień w Jaworze
Dworzec kolejowy w Jaworze
Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa
Wieża ciśnień w Wierzbnej
Młyn w Śmiałowicach