Betonowa granica

Dodano 27 lipca 2015 przez rysowanie
  • Opis
  • Mapa

Kod trasy

64764
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

  • Rodzaj aktywności: Rower górski
  • Stopień trudności: Łatwy
  • Gwiazdki:  1.5
  • Dystans: 34,0 km
  • Przewyższenie: 88,25 m
  • Suma podejść: 152,15 m
  • Suma zejść: 153,45 m
  • Data: 26 lipca 2015
W słoneczną niedzielę 26.07.2015, wraz z wujkiem wybrałem się na zwiedzanie czechosłowackich umocnień granicznych w okolicach Bohumina i Darkowic. Naszą wycieczkę rozpoczęliśmy na przejściu granicznym w Chałupkach, skąd pojechaliśmy w kierunku czeskiej miejscowości Szylerzowice, gdzie przejechaliśmy obok zamku. Następnie , przemierzając widokowe tereny Bramy Morawskiej w okolicy Makwartowic natknęliśmy się na dawne czechosłowackie bunkry, zbudowane w latach 30 ubiegłego wieku. Są to tzw. czechosłowackie fortyfikacje – nazwa czechosłowackich umocnień wybudowanych w latach 1935-1938, w celu zabezpieczenia Czechosłowacji przed agresją państw sąsiednich. Budowę prowadziła powołana 20 marca 1935 roku Dyrekcja Prac Fortyfikacyjnych (Ředitelství opevňovacích prací).

Łącznie wybudowano do 1938 r ponad 10 tysięcy schronów, w tym ok. 250 schronów ciężkich (dla porównania Linia Maginota składała się z ok. 5800 obiektów). Na najbardziej zagrożonych odcinkach granicy wznoszono tzw. twierdze artyleryjskie - obiekty dla piechoty wyposażone w działa przeciwpancerne, ckm i lkm – połączone ze sobą rozległymi sieciami korytarzy podziemnych.

Do końca 1939 roku planowano wybudować łącznie ponad 16 000 schronów (głównie lekkich). W planach na dalsze lata było uzupełnienie linii umocnień o dodatkowe ciężkie schrony. Budowa czechosłowackich fortyfikacji została przerwana 23 września 1938 roku w związku z naciskami rządów Francji i Anglii i przyjęciem przez prezydenta Beneša ultimatum układu monachijskiego. Do tego czasu ukończono jedynie 5 grup warownych, natomiast kolejne 4 pozostawały w stanie do wykończenia.

Bunkry rozmieszczone są w odległości 100 m od siebie. Przy niektórych znajdują się okopy, czołgi, działa przeciwlotnicze, zapory przeciwczołgowe. Ciekawym miejscem jest samo Muzeum Hluczyn.

My jednak, jechaliśmy wzdłuż bunkrów, podziwiając widoki na Beskid Śląski, Morawskośląski i Jeseniki we wschodnich Sudetach czy polski Górny Śląsk. W lesie koło Darkowiczek udało się nam zwiedzić jeden ze schronów, gdyż zaproszono nas do środka i mogliśmy wszystko zobaczyć. Dodatkowo
nas czeski przewodnik opowiadał (po czesku, ale dla nas ten język jest zrozumiały, podobnie jak polski, a tym bardziej śląski, dla nich) nam co się znajduje w poszczególnych pomieszczeniach, jak to działało, oraz streścił nam po co te bunkry budowano. Dodatkowo, w samym bunkrze były 3 poziomy. znajdowały się tam łózka, łazienka, filtry powietrza i inne rzeczy.
Po wyjściu na zewnątrz, podziękowaliśmy naszemu przewodnikowi, którego zaskoczył dobry poziom naszej wiedzy na temat historii - dwudziestolecia międzywojennego i czasów wojny oraz komunizmu. Pojechaliśmy w drogę powrotną, ponownie odwiedzając okolice Marwartowic, ale nie opuszczając linii fortyfikacji, które przechodziły przez las w stronę autostrady na Ostrawę, gdzie zawitaliśmy w nadodrzańskiej dzielnicy Antoszowice, skąd było już tylko 5 km do Bohumina, gdzie dojechaliśmy fajnymi bulwarami nad Odrą. Potem nieco pozwiedzaliśmy to miasto, odwiedzając m.in Stary Bohumin, czy chociażby żwirownię z jeziorem Kaliszczak. Potem już pojechaliśmy na drugą stronę Odry do Chalupek, gdzie wyprawa się skończyła. Licznik zanotował tylko 40 km, jednakże nie chodziło tu o bicie rekordów, tylko o znaczącą lekcję historiii...

Na tej trasie przyda Ci się mapa dostępna w naszej aplikacji

Mapa Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe...

Mapa Euroregion Praděd
Euroregion Praděd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Turistická mapa Euroregionu Praděd zahrnuje území česko-polského příhraničí: na české straně okresy Jeseník a Bruntál, na polské straně Opolské vojvodství. Speciálně zpracovaný kartografický podklad obsahuje nezbytné informace pro aktivní...

Mapa Województwo opolskie i plan Opola
Województwo opolskie i plan Opola - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Opola i okolic obejmuje obszar województwa w skali 1:190 000. Mapa zawiera aktualny przebieg dróg wraz z numeracją, odległości drogowe, granice powiatów i gmin ponadto stacje paliw, hotele, parkingi, zabytki, zaznaczono...

brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Tagi
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.