Żarki Letnisko-Lelów- Koniecpol

• Data: 23 sierpnia 2015
  • Lokalizacja: Lelów
Dawna synagoga
W tych murach od 1870 r. do 1939 r. była synagoga-miejsce zebrań religijnych i społecznych Żydów.
Po przebudowie w latach 1954-1957 obiekt stał się domem kultury.
powyższa informacja pochodzi z tablicy na budynku.
Zespół Zabytkowych Stodół
Zabytkowy zespół stodół w Żarkach – unikatowy zespół ponad 30 budynków, jedyny na Jurze. Stodoły z II połowy XIX wieku i z początku XX w. Budowano je w skupisku, z dala od zabudowań mieszkalnych ze względu na pożary i zwartą zabudowę historyczną miasteczka Żarki. Spichlerze z kamienia i cegły stoją w kilku rzędach, są miejscem przechowywania towarów i handlu.
opis pochodzi z strony http://www.jurajskiesciezki.pl
Ruiny zamku w Mirowie
Ruiny zamku z poł. XIV w. zbudowanego w czasach króla Kazimierza Wielkiego na miejscu zniszczonego w 1241 roku, drewniano-ziemnego grodu.
informacja pochodzi ze strony http://www.jurajskiesciezki.pl
Zrekonstruowany zamek w Bobolicach
ostry podjazd
Grób cadyka
Święto Ciulimu-Czulentu
Młyn wodny
Ten dwupiętrowy budynek, częściowo murowany, częściowo zaś wzniesiony z kamienia, pochodzi z roku 1935. Postawił go tutaj Karol Szyc, będący bratem dziedzica Białej Wielkiej. Po II wojnie młyn ten, jak zresztą większość tego rodzaju obiektów, został upaństwowiony. Zdewastowany w latach PRL, z początkiem XXI w. został odzyskany przez spadkobierców i po żmudnym remoncie ponownie uruchomiony. Dzisiaj, napędzany wyłącznie nurtem spiętrzonej rzeczki Białki, produkuje - jak kiedyś - różne gatunki mąki.
informacja pochodzi ze strony http://zabytkitechniki.pl
Młyn wodny
niedaleko od dworu i młyna w Białej Wielkiej znajduje się przysiółek o nazwie Bogumiłek, gdzie stoi kolejny dwór oraz młyn wodny (obecnie nieczynny).
informacja pochodzi ze strony http://zabytkitechniki.pl
Pomyliłem trasę
JPEG_20150823_172845_46499613789
Celem wycieczki był Festiwal Kultury Polskiej i Żydowskiej XIII Święto Ciulimu-Czulentu. Trasę wycieczki rozpoczęliśmy w Żarkach Letnisko skąd czarnym szlakiem rowerowym pojechaliśmy do Żarek. Ten odcinek częściowo prowadzi piaszczystą drogą przez las co możę być sporym utrudnieniem w słoneczne i suche dni. W Żarkach zrobiliśmy sobie krótką przerwę na lody i Mirowskim Gościńcem udaliśmy się do Mirowa. Ten odcinek rozpoczął się podjazdem pod górkę co osłabiło nasz zapał do dalszej podróży lecz po zdobyciu szczytu czekał nas długi i przyjemny zjazd. W Mirowie zrobiliśmy odpoczynek przed ruinami zamku i ruszyliśmy dalej czerwonym szlakiem rowerowym. W miejscowości Zdów szlak odbił w prawo a my pojechaliśmy prosto gdzie czekał na nas morderczy podjazd. Zdobywając szczyt cieszyliśmy się przepięknym widokiem na okolicę i powolutku kawałek po kawałku zbliżaliśmy się do celu. Od miejscowości Bliżyce jechaliśmy drogą asfaltową która prowadziła nas wśród gospodarstw i pól do Lelowa. Odwiedziliśmy grób cadyka Dawida Bidermana i udaliśmy się na wcześniej wspomniany Festiwal Kultury Polskiej i Żydowskiej. Niestety poza tym co można było usłyszeć i zobaczyć na scenie to raczej festyn a nie festiwal. Spróbowaliśmy tytułowego ciulimu odwiedziliśmy stoiska z miodem, piwem obwarzankami oraz oscypkami. Odzyskaliśmy siłę do jazdy i ruszyliśmy do Koniecpola przez Białą Wielką gdzie obejrzeliśmy młyn wodny. W Bogumiłku zobaczyliśmy jeszcze jeden młyn wodny, tu postanowiłem skrócić sobie trasę co okazało się błędem. Droga stawała się coraz bardziej zarośnięta przez trawę i pokrzywy co zmusiło nas do powrotu. Trasę przejechałem z jedenastoletnią córką która z uśmiechem na ustach poradziła sobie ze wszystkimi podjazdami, piachem i wiatrem.