Z nad Przełęczy Kocierskiej na Potrójną

Dodano 6 lipca 2017 przez plik GPX

• Data: 2 lipca 2017
  • Lokalizacja: Kocierz Rychwałdzki
Zajazd nad Przełęczą Kocierską (756 m n.p.m.)
Węzeł szlaków przy Ośrodku Wypoczynkowo-Konferencyjnym Hotel & SPA "Kocierz"
"Kocierz" Hotel & SPA
Ośrodek wypoczynkowo-konferencyjny.
Węzeł szlaków-żółty,czarny,czerwony.
Chatka na Potrójnej
Wnętrze Chatki na Potrójnej. Znajduje się też taras z miejscami siedzącymi i pięknym widokiem.
Potrójna (883 m n.p.m.)
Węzeł szlaków na Potrójnej. Na wierzchołkach Potrójnej krzyżują się cztery szlaki turystyczne. Tuż pod szczytem, na stokach opadających do doliny Wieprzówki znajduje się prywatne schronisko turystyczne „Chatka na Potrójnej” u Ani i Rafała.
Kiczora 758mn.p.m.
Kiczora – dwuwierzchołkowa góra w centralnej części Beskidu Andrychowskiego (Beskid Mały). Znajduje się w głównym grzbiecie tego pasma, pomiędzy Roczenką (735 m) a Przełęczą Skaliste (726 m) oddzielającą go od Potrójnej. Wyższy jest wierzchołek zachodn. Oddzielone są przełączką o wysokości 741,7 m.
Specjały "Chaty na Potrójnej"
Nie zawsze można trafić na takie pyszności przygotowane przez gospodynię, ale nam się udało :) były pyszne.
Między Kiczorą a Przełęczą Skaliste
Chata na Potrójnej
Chatka na Potrójnej (Chatka u Ani i Rafała) – prywatne schronisko turystyczne, położone poniżej szczytu Potrójnej (883 m) w Beskidzie Małym. Właścicielem obiektu jest Rafał Mikołajek.
Chatka mieści się w dawnym budynku gospodarczym. Jest obiektem całorocznym, oferującym 20 miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych. Do dyspozycji gości jest obszerna jadalnia z kuchnią oraz węzeł sanitarny. Obiekt nie prowadzi gastronomii, oferuje wyłącznie sprzedaż napojów (kawa, herbata).
Pod Kiczorą
Szlak i Kapliczki pod Kiczorą
Potrójna (883 m n.p.m.)
Dwuwierzchołkowy szczyt w Beskidzie Andrychowskim. Przez miejscową ludność szczyt ten nazywany był zawsze Czarnym Groniem. Nazwa Potrójna jest wynikiem pomyłki austriackich kartografów z lat 80. XIX wieku. Pochodzi ona stąd, że domy znajdujące się na zboczach tej góry należą do osiedla Potrójna w miejscowości Rzyki i nazwa osiedla, przeniesiona została na nazwę góry. Na austriackich mapach Potrójna ma wysokość 884 m, poniżej zaś tej nazwy znajduje się nazwa Czarny Groń, nie wiadomo jednak co ona oznacza. Na mapie Compassu Czarnym Groniem nazwano północno-wschodni grzbiet wyższego wierzchołka Potrójnej. Zdjęcie przedstawia widok w kierunku punktu widokowego.
Mały Szlak Beskidzki
Odcinek skąpanego w promieniach słońca czerwonego MSB przed podejściem na Potrójną.
Mały Szlak Beskidzki- na Potrójną
Widoczki z odcinka między Kiczorą a Przełęczą Skaliste
Witam ;)

Nasza kolejna wycieczka urodziła się przypadkowo, a to za sprawą załamania pogody. Miała być Barania Góra, a skończyło się na Potrójnej. Korzystając z parkingu przy kompleksie wypoczynkowo-konferencyjnym Kocierz Hotel & SPA pozostawiliśmy auto. Zbiega się w tym miejscu kilka szlaków: czerwony-Mały Szlak Beskidzki biegnie od Bielska B. po Luboń. Czarny- z Nowej Wsi (Targanice Górne) przez Przełęcz Kocierską pod Hotel Kocierz oraz zielony- Gaiki przez Palenicę do Suchej Beskidzkiej. Pogoda godzinowa wskazuje na poprawę, więc pada decyzja, idziemy. Deszczyk delikatnie pada. Kierujemy się czerwonym Małym Szlakiem Beskidzkim w kierunku Potrójnej, tablice podają czas dojścia 1,15 h. Idąc lasem równolegle do drogi wojewódzkiej nr 781 z Andrychowa do Żywca docieramy po kilku minutach do Przełęczy Kocierskiej (718mnpm). Znajduje się między szczytami Błasiakówki i Roczenki na tzw. Zakręcie Beskid. Stanowi najniższy punkt w głównym grzbiecie Beskidu Andrychowskiego. Dawniej biegł tędy szlak kupiecki z Krakowa przez Żywiec na Węgry i stał drewniany zajazd (spłonął w 1908 r.). Idąc przyjemną leśną dróżką mijamy szczyt Roczenka 735 m n.p.m. Szlak wiedzie przez las dość łagodnie ,niestety bez widoków. Po prawej zostawiamy za sobą dwuwierzchołkową Kiczorę (758 m n.p.m.) Do Potrójnej dzieli nas jeszcze Przełęcz Skaliste (726 m n.p.m.), do której schodzimy łagodnie i od której zaczyna się zdecydowane, ale nie mordercze podejście na Potrójną. Po ok. 1,10 godz. docieramy na szczyt Potrójnej skąpanej we mgle i mżawce. Sprawdzamy pogodę i postanawiamy wstąpić na kawę do Chaty na Potrójnej, 3 min od szczytu, bo tak informują nas tabliczki. Zbaczamy więc z czerwonego szlaku, idąc w kierunku punktu widokowego za żółtym i czarnym szlakiem. Po chwili w prawo lekko w dół odbija zielony szlak obejściowy, który za Chatą na Potrójnej połączy się ponownie z czerwonym. We mgle między kilkoma zabudowaniami znajdujemy Chatę i upragnioną kawę. Ku naszemu szczęściu gospodyni właśnie piecze drożdżówki z jagodami zebranymi na Potrójnej i z rabarbarem. Uwierzcie....niebo w gębie....bez spulchniaczy :) Deszcz w międzyczasie przestał padać i wyszło słoneczko. Wracając, nareszcie możemy podziwiać piękne widoki z Potrójnej. Słońce zrobiło swoje, a mgła opadła, odsłaniając okazałą halę. Widoki na Beskid Makowski, Mały, Żywiecki robią wrażenie. Wracamy tą samą drogą, ale już w promieniach słońca. Po drodze w kilku miejscach wyłaniają się między drzewami bukowo-świerkowego lasu piękne widoczki. Szybko docieramy do parkingu. Trasa łatwa i przyjemna w miarę łagodna i nie sprawia żadnych problemów technicznych. Świetna na rodzinne wypady z dziećmi, choć trzeba pamiętać, że Chata na Potrójnej nie prowadzi gastronomii, a tylko sprzedaż napoi i nocleg. No, chyba że traficie na drożdżówki lub inne specjały gospodyni jak my ;)