W poszukiwaniu cmentarzyków pierwszo wojennych czesc 3

Zaklikowski rynek
Zamek w Zaklikowie
Cmentarz Pierwszowojenny w Gościeradowie
Pofałdowany krajobraz..w dole Gościeradów
Rekonstrukcja przejścia granicznego z okresu zaborów
Cmentarzyk I Wojenny w irenie
Tym razem w poszukiwania cmentarzyków I wojennych udałem się wraz kolegą Grzegorzem z Zaklikowa . Ze Stalowej Woli udałem się za San i tam w Rzeczycy Długiej wjechałem w piękne Lasy Janowskie . Mimo ze trasa wiodła asfaltem lecz bardzo rzadko można tu spotkać auto więc można cieszyć się pięknem przyrody a i dzika zwierzynę można zobaczyć . W Zaklikowie czekał już na mnie Grzesiek i ruszyliśmy razem w dalszą drogę . Kilka km dalej we wsi Zdziechowice zatrzymaliśmy się przy pięknym źródełku bijącym nie opodal drogi . Za następne kilka km znów przystanek przy pobliskim źródełku . kilka łyków przepysznej wody , napełnienie bidonów i w drogę . Po następnych kilkunastu km zjechaliśmy z asfaltu na polna drogę gdyż tu miał być pierwszy z szukanych cmentarzyków . Znaleziony bez problemu . Jest to raczej mała mogiła zbiorowa otoczona żelaznym ogrodzeniem z dwoma metalowymi krzyżami . Pochowanych jest tutaj około 30 żołnierzy rosyjskich, którzy polegli w bitwie pod Kraśnikiem, która miała miejsce 25-26 sierpnia 1914 roku. . Wracamy na asfalt i jedziemy do Olbięcina . Tu na terenie parku pod dworskiego znajduje się też mała mogiła zbiorowa żołnierzy austryiackich . Owiedzamy też pobliskie źródelko rzeki Tuczyn Naszym następnym przystankiem był Gościeradowski las w którym znajduje się już trochę większy cmentarz na którym spoczywa ponad 400 żołnierzy armii Austro-Wegierskiej i Rosyjskiej . W Gościeradowie odwiedziliśmy tez bardzo dobrze zachowany bunkier z czasów II wojny . Podjechaliśmy też pod piekny pałac Prażnowskich z XVIII wieku otoczony pieknym parkiem a także pod spichlerz z XVIII wieku .Powoli wracając do domu odwiedzamy jeszcze mały cmentarzyk I wojenny w Irenie . Pochowani są na nim polegli Polacy, walczący w Powstaniu Styczniowym i rosyjscy żołnierze polegli w czasie I Wojny Światowej. Na cmentarzyku tym jest 5 mogił powstańczych z roku 1863 i 11 mogił rosyjskich żołnierzy z roku 1915 . Przez pola , lasy i wsie docieramy znów do Zaklikowa gdzie żegnam się z Grześkiem a ja ruszam do domu . Kilka km dalej zatrzymuję się jeszcze przy rekonstrukcji przejścia granicznego z okresu zaborów w Lipie .