Trasa_2018_9_23 15:48 Hebdów

• Lokalizacja: Niepołomice, Hebdów, Ispina
widok na kościół w Hebdowie
miejsce zjazdu z wału
można jechać dalej wałem dalej aż do mostu w Niepołomicach
mój poczciwy Holux
zabudowania przy wale
kapliczka w Woli Batorskiej
gdyby ktoś chciał skrócić sobie trasę
Brzesko
most w Ispinie
w Hebdowie
widok
uliczka w Brasku
przez Wisłę
jeden z licznych dojazdów do wału
kolejny zjazd
w krużgankach
eksponat
dziedziniec
Wycieczkę do Hebdowa rozpoczęliśmy o godz. 11:00. Skierowaliśmy się w stronę wału wiślanego, który miał być dostosowany do wycieczek rowerowych jako część trasy Wiślanej. Okazało się, że faktycznie od Niepołomic do Ispiny jedzie się bardzo komfortowo. Wprawdzie część trasy jest żwirowa ale twarda i gładka.
W Ispinie przekroczyliśmy Wisłę i skrajem rynku w brzesku dotarliśmy do Hotelu w zabudowaniach byłego klasztoru
"Leżący w województwie małopolskim, ale podlegający biskupowi kieleckiemu, dawny klasztor w Hebdowie należał do wspólnoty określanej jako zakon norbertański. Zgromadzenie to używało nazwy norbertanie utworzonej od imienia swego założyciela świętego Norberta lub premonstratensi, od pierwszego swego klasztoru założonego w miejscowości Prémontré we Francji. Położony w diecezji kieleckiej hebdowski klasztor (dawniej w Brzesku), był pierwszym na ziemiach polskich, a stanowił opactwo polskiej cyrkarii norbertańskiej. Jemu podlegały domy zakonne powstałe później w: Busku, Imbramowicach, Krzyżanowicach, Nowym Sączu, Płocku, Witowie czy Zwierzyńcu. Dziś zakonu sióstr premostrateńskiego
W chwili obecnej w Hebdowie w ponorbertańskich zabudowaniach klasztornych funkcjonuje kościelny Hotel św. Norberta. Przyjechać tu może każdy, kto pragnie odnaleźć się w otaczającym go świecie. Ma w tym pomóc duch zakonnego skupienia obecny w tym szacownych murach od wielu wieków. W klasztorze będącym obecnie w gestii zakonu pijarów, funkcjonuje Centrum Wiara i Kultura (http://www.wiaraikultura.pl/), oraz Sanktuarium Matki Boskiej Hebdowskiej. - To wiele, jak na niewielką osadę położoną na starym trakcie komunikacyjnym prowadzącym z Krakowa do Sandomierza wzdłuż Wisły."(źródło: wrota-swietokrzyskie.pl).
Zjedliśmy posiłek w restauracji hotelowej, polecam. W międzyczasie zwiedziliśmy też ekspozycję w krużgankach klasztornych.
Tak pokrzepieni obraliśmy kurs na Niepołomice. Zbierało się na deszcz więc tą samą trasą. Można zaplanować powrót nieco dłuższą drogą przez puszczę. Z pewnością byłoby to dodatkowe urozmaicenie.