Przez Pasmo Brzanki Trasa 30 narowery

Dodano 18 października 2020 przez plik GPX

191533

Trasa w większości prowadzi asfaltowymi drogami, jednak obok bardzo łatwych odcinków znajdziemy także trudne fragmenty – zjazdy po kamienistych drogach oraz podjazdy. Wycieczkę rozpoczynamy na parkingu przy rynku w Ryglicach. Jedziemy niebieskim szlakiem pieszym w stronę kościoła (1), za którym skręcamy w prawo i rozpoczynamy kilkukilometrowy podjazd. Na skrzyżowaniu z główną drogą jedziemy w lewo, po chwili mijamy szczyt z krzyżem i kapliczką. Po wjeździe do lasu opuszczamy niebieski szlak (odbija w lewo) i mozolnie pniemy się na Wielką Górę. Wyjeżdżamy z lasu i widokowym zboczem zjeżdżamy do Żurowej. Na skrzyżowaniu lokalnych dróg odbijamy na chwilę w lewo i dojeżdżamy do drewnianego kościoła z kamienną dzwonnicą (2). Wracamy do drogi głównej, którą przejeżdżamy na wprost i przecinając widokowy grzbiet zjeżdżamy do Olszyn, gdzie mijamy zabytkowy kościół (3). Jeżeli chcielibyśmy skrócić sobie trasę należy odbić na skrzyżowaniu w prawo. Kolejne kilometry to jazda w lekko pofałdowanym terenie. Zbliżając się do Rzepiennika Biskupiego już z daleka ujrzymy XVI-wieczny drewniany kościółek (4). Zjeżdżamy do drogi wojewódzkiej nr 980 i skręcamy w prawo w kierunku Rzepiennika Strzyżewskiego. Za kościołem (5) skręcamy na niebieski szlak rowerowy i jedziemy w stronę drewnianego kościoła w Jodłówce Tuchowskiej (6). Po zjeździe do głównej drogi skręcamy w prawo, a po ok. 2 km w lewo (żółty szlak rowerowy). Rozpoczynamy wspinaczkę na Pasmo Brzanki, gdzie można wstąpić do Bacówki Brzanka (7) i wejść na wieżę widokową. Zielonym szlakiem rowerowym zjeżdżamy przez Burzyn do Tuchowa, gdzie warto zwiedzić ratusz, barokowy kościół i oddalone nieco na północ Sanktuarium NMP Tuchowskiej (8). Główną drogą w krętej dolinie Białej a następnie Szwedki, wracamy przez Kielanowice, Bistuszową i Uniszową do Ryglic.

ATRAKCJE NA TRASIE:

Kościół w Ryglicach (1) – murowany, wzniesiony w latach 1928-40. W wyposażeniu m.in. rokokowy ołtarz główny z 2. poł. XVIII w., renesansowa chrzcielnica kamienna z 1554 r. oraz ambona rokokowa z 2. poł. XVIII w.Kościół w Żurowej (2) – drewniany, konstrukcji zrębowej, zbudowany w latach 1595-1602. We wnętrzu m.in. późnogotyckie rzeźby Matki Bożej Bolesnej i św. Jana Ewangelisty z około 1520-30 r. W kruchcie południowej krucyfiks wczesnogotycki z 2. poł. XIV w. W kruchcie zachodniej krucyfiks późnogotycki z około 1520-30 r.
Kościół w Olszynach (3) – drewniany, wybudowany w 1900 r., posiada ciekawą, murowaną dzwonnicę.
Kościół drewniany w Rzepienniku Biskupim (4) – górująca nad okolicą piękna świątynia jest budowlą jednonawową, konstrukcji zrębowej z 1500 r. Wewnątrz m.in. tryptyk późnogotycki oraz portale w postaci oślego grzbietu.
Kościół w Rzepienniku Strzyżewskim (5) – wybudowany w 1946 r. Wewnątrz uwagę zwracają wysokiej klasy obrazy, m.in. Jacka Malczewskiego i Vlastimila Hoffmana oraz polichromia wykonana pod kierunkiem Felicji Curyło z Zalipia. W pobliskiej plebani filia Muzeum Diecezjalnego.
Kościół w Jodłówce Tuchowskiej (6) – drewniany, wzniesiony w 1871 r. Budowla zrębowa, oszalowana skośnymi deskami.
Bacówka „Brzanka” (7) – to jedyne całoroczne schronisko turystyczne na Pogórzu Karpackim położone na wysokości 506 m n.p.m. Obok wieża widokowa.
Sanktuarium NMP Tuchowskiej w Tuchowie (8) – składa się z monumentalnego kompleksu kościoła i zespołu klasztorornego, wzniesionego w latach 80. XVII wieku w stylu barokowym. Obiekt ten początkowo należał do benedyktynów tynieckich, a od końca XIX w. stanowi własność redemptorystów. W ołtarzu głównym kościoła znajduje się cudowny wizerunek Matki Bożej Tuchowskiej. Obraz namalowany został w I poł XVI w. temperą na lipowej desce i przedstawia Maryję z Dzieciątkiem na lewej ręce, trzymającą w prawej dłoni różę. Obecnie tuchowskie sanktuarium jest jednym z ważniejszych ośrodków ruchu pielgrzymkowego w Małopolsce. Przy sanktuarium funkcjonuje muzeum misyjne, w którym można podziwiać słynną ruchomą szopkę.