Podkarpackie Trasa 3 "Przez Sine Wiry do Łopienki"

Dodano 23 grudnia 2020 przez plik GPX

Łopienka cerkiew 5, Tomasz Trulka
Łopienka - świątynia z zewnątrz
Łopienka cerkiew 2, Tomasz Trulka
To trasa w samym centrum Bieszczadów. Prowadzi drogami asfaltowymi i szutrowymi, więc technicznie jazdę uznamy jako łatwą, a jedynymi utrudnieniami będą podjazdy, w tym dwa dość wymagające. Doprowadzą nas w piękne odludne miejsca, z licznymi śladami dawnych wsi oraz dziką przyrodą w dolinie Wetlinki. Ruszamy z parkingu leśnego przy bieszczadzkiej obwodnicy na wschodnim skraju Bukowca (Otaczarnia). Kierujemy się drogą szutrową na południe, początkowo za znakami ścieżki przyrodniczej. Przed nami dość długi i mozolny podjazd na przełęcz, a następnie zjazd w dolinę Sanu. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo i po chwili docieramy do kolejnego rozjazdu. Jesteśmy na terenie dawnej wsi Studenne. Tutaj stała niegdyś żydowska karczma. Skręcamy w prawo. Rozpoczynamy mozolny podjazd na przełęcz Szczycisko, rozdzielającą doliny Sanu i Wetlinki. Za przełęczą czeka nas kolejny odcinek podjazdu. Droga przez kolejne pół kilometra trawersuje zbocze Szczyciska wciąż wznosząc się. W końcu zakręcamy w prawo i rozpoczynamy prawie 4-kilometrowy zjazd zboczem doliny Wetlinki. Przejeżdżamy mostem na drugą stronę rzeki. Znajdujemy się w opustoszałej dolinie, kiedyś licznie zasiedlonej mieszkańcami wsi Łuh, Zawój i Jaworzec. Dla ich upamiętnienia wyznaczono wzdłuż doliny Wetlinki ścieżkę historyczno-przyrodniczą „Bieszczady Odnalezione”. Skręcamy w prawo i wzdłuż lewego brzegu rzeki jedziemy z powrotem na północ. Koryto rzeki wraz z otoczeniem objęte jest ochroną rezerwatu Silne Wiry.
Mijając platformę widokową i wiatę dojeżdżamy do drogi asfaltowej, skręcamy w prawo, a po chwili, w lewo, w szutrówkę prowadzącą do kolejnego ciekawego miejsca – cerkwi w Łopience . Powrót tą samą drogą. Dalej kierujemy się na północ, przejeżdżamy przez wsie Polanki i Terka. Na skrzyżowaniu z małą obwodnicą bieszczadzką skręcamy w prawo i po chwili docieramy na parking.

ATRAKCJE NA TRASIE:
Rezerwat leśno-krajobrazowy „Sine Wiry” na rzece Wetlince położony jest w wyjątkowo malowniczej okolicy, na obszarze nieistniejących dziś wsi Łuh, Zawój i Polanki. Ochroną w tym rozległym rezerwacie objęto 7-kilometrowy, przełomowy odcinek rzeki Wetlinki od dawnej wsi Łuh aż do jej ujścia do wód Solinki, a także blisko 600-metrowy przełomowy odcinek rzeki Solinki ze zboczem masywu Połomy, porośnięty starym lasem bukowo-jodłowym. W rezerwacie odkryto 10 zespołów roślinnych, 350 gatunków leśnych roślin naczyniowych w układzie piętrowym i wiele gatunków fauny bieszczadzkiej z wielkimi ssakami i ptakami drapieżnymi. Osobliwością tego miejsca są: rzeczne progi skalne, strome urwiste brzegi nad Wetlinką i Solinką, malownicze przełomowe ich odcinki, a także żerujące tu stadami ptaki wodne.
Cerkiew unicka pw. św. Paraskewii w Łopience – świątynię wzniesiono prawdopodobnie w I poł. XIX w., w miejscu wcześniejszej drewnianej budowli. We wnętrzu znajduje się kopia cudownego obrazu Matki Bożej Łopieńskiej. Nieopodal cerkwi zachowała się murowana kaplica grobowa, drewniana dzwonnica oraz cmentarz, wokół którego rosną wiekowe lipy. 10 min drogi od cerkwi znajduje się źródełko, którego wody uznawane są za uzdrawiające. Źródełko jest czynne w zależności od aktualnego stanu wód gruntowych.