Pętla Izerska

Dodano 11 października 2010 przez Garmin

• Data: 18 sierpnia 2010
  • Lokalizacja: Polska, dolnośląskie, Szklarska Poręba
Rozdroże Izerskie-widok na kopalnię "Stanisław"
Świeradów Zdrój i okolice
Chatka Górzystów
Hala Izerska
Schronisko "Orle"
Wyprawę rozpoczynamy obok tunelu pod torami kolejowymi przy stacji PKP Szklarska Poręba Górna na wysokości 690m n.p.m. Przejeżdżamy pod tunelem i trasą 404 jedziemy w kierunku Świeradowa Zdroju. Po 1,5km jazdy możemy podziwiać panoramę Karkonoszy. Droga zaczyna się wznosić. W sumie mamy ponad kilometr podjazdu, po czym jadąc już po płaskim terenie docieramy do Zakrętu Śmierci 775m n.p.m. Ten bardzo ostry zakręt o 180stopni zyskał złą sławę przez wypadki spowodowane przez nieostrożnych kierowców. Jest to doskonały punkt widokowy na Karkonosze i Kotlinę Jeleniogórską. Jedziemy dalej trasą 404 aż do Rozdroża Izerskiego. Miejsce dobrze oznaczone, nie sposób je przeoczyć. Z asfaltowej drogi skręcamy w lewo na żółty szlak. Przed oczyma rozciąga nam się widok na kopalnię kwarcu "Stanisław". Po 300m szlak odbija w prawo i rozpoczynamy spokojną rowerową wspinaczkę. Mimo iż jedziemy cały czas pod górę podjazd nie jest zbyt męczący. Dodatkowo możemy podziwiać przepiękne widoki na Góry Izerskie, Świeradów Zdrój i okolice. Jedziemy dalej docierając żółtym szlakiem do Rozdroża pod Kopą 998m n.p.m. - skrzyżowanie z czerwonym szlakiem. Przecinamy skrzyżowanie prosto i przez prawie 2km poruszamy się po płaskim trenie na wysokości prawie 1000m n.p.m. Docieramy do skrzyżowania żółtego szlaku z trasami rowerowymi. Skręcamy w prawo-od tego momentu rozpoczynamy zjazd do Hali Izerskiej drogą oznaczoną żółtym szlakiem i trasą rowerową 9. Opuszczając las wjeżdżamy na Halę Izerską położoną na wysokości 840-870m n.p.m. w dolinie rzeki Izery. Panuje tu swoisty ostry mikroklimat przypominający warunkami i klimatem pustkowia Norwegii. Prawdziwym skarbem Hali Izerskiej są wielkie torfowiska porośnięte bagienną roślinnością. Rośnie tu sosna błotna, brzoza karłowata, kosodrzewina. Przylatują tu orły, spotyka się też jedyne w Polsce żurawie mieszkające w górach. Znajduje się tu także słynna Chatka Górzystów, w której można się smacznie i tanio posilić. Ogromne i pyszne naleśniki z bitą śmietaną i jagodami kosztują jedynie 7,50pln. Z Hali Izerskiej inaczej Izerskiej Łąki możemy podziwiać polskie i czeskie Izery oraz Karkonosze. Po wyjściu z chatki kierujemy się prosto 200m do skrzyżowania szlaków rowerowych. Skręcamy w lewo i jedziemy trasą ER2 - międzynarodowy szlak rowerowy (trasy 10 i 13) - wzdłuż rzeki Izery i granicy Polsko-Czeskiej. Docieramy do schroniska Orle 827m. n.p.m. Kiedyś istniała tu osada z hutą szkła. Obecne schronisko jest jednym z dwu budynków ocalałych z czasów funkcjonowania huty. Mijamy Orle i przecinamy prosto skrzyżowanie wjeżdżając w las-prowadzi nas zielony szlak. Przejeżdżamy prosto przez rozdroże pod Działem Izerskim i asfaltową drogą wśród lasu dostajemy się do Jakuszyc. Trasa od Izerskiej Łąki do Jakuszyc jest płaska i bardzo łatwa. W Jakuszycach skręcamy w lewo na drogę międzynarodową 3- Czeską Szosę. Chwila podziwiania widoków Gór Izerskich i minąwszy Jakuszyce rozpoczynamy momentami ostry zjazd do Szklarskiej Poręby. Warto tu używać hamulców, gdyż można osiągnąć bardzo dużą prędkość. Dojeżdżając do głównej ulicy Szklarskiej Poręby ulicy Jedności Narodowej skręcamy w lewo w kierunku Świeradowa Zdrój. Mijając posterunek policji, stadion docieramy do dworca PKP Szklarska Poręba Górna, gdzie kończymy naszą eskapadę.
Wasza ocena: 3.9 (7 głosów)

maniek971
17 lipca 2022 maniek971 napisał:
Trasa dość trudna dla początkujących, zarówno kondycyjnie jak i technicznie. Przed Chatką Górzystów odcinek ok 200 z góry i 100 w górę po kamieniach nieprzejezdnych przez mało doświadczonych, ci rower muszą prowadzić.
boulinek11
30 maja 2013 boulinek11 napisał:
Swietne zdjecia. W krotce sie w tamte tereny wybieram, juz raz bylem w szklarksiej porebie i bardzo milo wspoiminam sobie pobyt tam, mimo ze byl krotki. Moze by mogli zejsc troche z cen pokoi.
czeczol
23 lutego 2011 czeczol napisał:
Bardzo fajny teren, widoki na Karkonosze przepiekne