PAWEŁ Szlakiem poety J. von Eichendorffa - do Skorochowa i na Riwierę nad Jez. Nyskim

Dodano 7 grudnia 2010 przez Garmin

widok ze wzgórz Jędrzychowa na Jez. Nyskie
zapora na Nysie Kłodzkiej / Jez. Nyskie
ścieżka ornitologiczna nad Nyską Kłodzką
Ciekawa trasa jest godna polecenia szczególnie w okresie jesieni, gdy okoliczne rozłożyste drzewa mienią się wszelkimi odcieniami żółci i czerwieni. Trasę zaczynamy na obrzeżach Nysy, nieopodal pomnika i cmentarza, gdzie leży pochowany Joseph von Eichendorff. Stamtąd, po przeciwnej stronie cmentarza, mijając Collegium Medicum, wchodzimy na ul. Saperską, gdzie na jej samym początku jest tablica informująca o wszystkich miejscach związanych w okolicy z tym lokalnym poetą - oraz strzałki prowadzące do altany, gdzie często przesiadywał na okolicznym wzgórzu. Idziemy ok. 1,2 km tą trasą podchodząc po piaszczystej ścieżce do samej altany, niedawno na nowo zbudowanej, skąd rozciąga się wspaniały widok na Jez. Nyskie z plażą, jachtami i łodziami rybackimi oraz na Góry Opawskie w tle, wał nad jeziorem i w dali po lewej stronie - rozległe pola z żółto kwitnącym rzepakiem.
Schodzimy z altany do drogi u podnóża wzgórza, lecz kierujemy się w przeciwną stronę do tej, z której przybyliśmy i dochodzimy do końca - do Jędrzychowa, willowych obrzeży Nysy. Stamtąd wspinamy się do góry do ul. Otmuchowskiej, skąd widok na jezioro i zaporę - sztuczny zbiornik, mający uchronić Nysę przed powodzią - jest równie imponujący.
Otmuchowską docieramy do Skorochowa, miejscowości na trasie do Otmuchowa (6 km przed nim) do skrętu w lewo w stronę wału i Nyskiej Riwiery, jak nazywana jest tu plaża z ośrodkiem wodnym i wypoczynkowym i portem jachtowym. Kąpielisko oferuje szereg atrakcji i wiele miejsc noclegowych wokół, a samo jezioro, stworzone sztucznie na Nysie Kłodzkiej, jest ostoją wielu gatunków ptaków wędrownych i łowiskiem m.in. sandaczy. Powstało w 1971 r. i ma 22 km kw. powierzchni.
Od strony lodziarni i zejścia na plażę przy NOR (Nyskim Ośrodku Rekreacji) wchodzimy na wał wokół jeziora i udajemy się w lewo ku ogródkom działkowym. Dochodzimy wałem aż do zapory na Nysie i przekraczając ją schodzimy schodkami do rzeki, by wejść na wał nadrzeczny i dotrzeć nim do ścieżki ornitologicznej nad rzeką i mostku przy kolejnym progu wodnym. Tu warto wypatrywać nawet zimorodków. Za mostem zaczyna się ul. Saperska (po skręceniu za zejściem w prawo), skąd rozpoczęliśmy wycieczkę.
Wasza ocena: 3.6 (10 głosów)