Kaszubskie Szutry z Kościerzyny do Gdańska przez Będomin

Dodano 3 sierpnia 2020 przez rysowanie
Kaszubskie Szutry z Kościerzyny do Gdańska przez Będomin
  • Opis
  • Mapa
  • Punkty

Kod trasy

183108
Pobierz trasę w aplikacji
Wpisz kod w wyszukiwarce

Informacje

1052411
Kościerzyna PKP
za Wikipedią:
Kościerzyna – stacja kolejowa położona we wschodniej części Kościerzyny, przy ul. Dworcowej. Powstała w 1885, natomiast budynek pochodzi z okresu międzywojennego. Znajdują się tu dwa perony. Stanowi lokalny węzeł kolejowy, na którym krzyżują się linie kolejowe 201, 211 oraz rozebrana już 233. Obok, na terenie dawnej lokomotywowni znajduje się Muzeum Kolejnictwa w Kościerzynie.
1052412
widok na stację
za https://semaforek.kolej.org.pl/

Kościerzyna to trzykierunkowa stacja, przez którą przechodzi dawna "Węglówka" z Bydgoszczy do Gdyni oraz odgałęzia się jednotorowa linia, prowadząca przez Lipusz i Brusy do Chojnic. Znajduje się tu dość rozbudowany układ torowy wraz z niewielką lokomotywownią, przekształconą na początku lat 90. w skansen, czynny do dziś. Na stacji miała początek również jednotorowa linia lokalna, prowadząca przez Skarszewy do Pszczółek, jednak w roku 2000 zawieszono na niej przewozy pasażerskie, a następnie zlikwidowano fizycznie. Stacja posiada 9 torów głównych - wszystkie są jednokierunkowe, a z uwagi na istniejący układ torowy, tory 3 i 5 mogą obsługiwać jedynie wjazdy i wyjazdy z kierunku północnego. Obsługa podróżnych odbywa się z dwóch dwukrawędziowych peronów - peron 1 został przebudowany w ramach modernizacji linii do Gdyni. Uzupełnieniem układu torowego są liczne tory boczne, prowadzące do punktów ładunkowych oraz wspomnianej parowozowni. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnie "Kc" i "Kc1", które posiadają urządzenia mechaniczne scentralizowane z sygnalizacją kształtową - jedynie 2 sygnalizatory zaporowe oraz tarcze ostrzegawcze są świetlne. Nastawnia wykonawcza obsługuje ponadto rogatki na przejeździe, a dysponująca - rogatki na przejściu dla pieszych do peronu.
1052413
Zielenin
po takich drogach przebiegała większość wycieczki
1052414
tablica - Zielenin
1052415
stary cmentarz a w zasadzie tylko mury go otaczające
1052416
tablica
1052417
rzeka Wierzyca
1052418
Będomin muzeum
1052419
Będomin - tablica szlaku
1052420
dworek Wybickich
muzeum było zamknięte, zatem zdjęcie jedynie zza płotu

Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie – oddział zamiejscowy Muzeum Narodowego w Gdańsku, znajdujący się w Będominie na Kaszubach. Muzeum ulokowano w dworze szlacheckim, należącym w latach 1740-1785 do rodziny Wybickich. Tam urodził się Józef Wybicki, twórca tekstu Mazurka Dąbrowskiego, hymnu państwowego Polski.
1052421
widok na jezioro Grabowskie
1052422
jez. Łąkie
za wikipedią:
Jezioro Łąkie – przepływowe jezioro rynnowe na Pojezierzu Kaszubskim, na południowy zachód od wsi Przywidz w województwie pomorskim, w powiecie gdańskim, w gminie Przywidz. Zachodni i południowy brzeg jeziora wyznaczał do 1 września 1939 granicę między Wolnym Miastem Gdańsk i II Rzecząpospolitą (akwen znajdował się całkowicie na obszarze powiatu Danziger Höhe).

Powierzchnia całkowita: 39,75 ha.
1052423
jez. Głębokie
za wikipedią
Jezioro Głębokie (kasz. Jezoro Głãbòczé) – jezioro w woj. pomorskim, w pow. gdańskim, w gminie Przywidz, leżące na terenie Pojezierza Kaszubskiego.

Jest to przepływowe jezioro wytopiskowe.

Powierzchnia zwierciadła wody według różnych źródeł wynosi od 37,5 ha do 40,3 ha.

Zwierciadło wody położone jest na wysokości 173,1 m n.p.m. Średnia głębokość jeziora wynosi 10,2 m, natomiast głębokość maksymalna 22,0 m.

W oparciu o badania przeprowadzone w 1991 roku wody jeziora zaliczono do II klasy czystości.
1052424
kościół w Czapielsku - Parafia pw. Św. Mikołaja
za stroną parafii:

http://parafiaczapielsk.pl/historia-parafii/


Poprzedni, zapewne drewniany, wymieniany w wizytacjach z końca XVI wieku, związany był z parafią w Pręgowie. W latach 1583 – 96 był kościołem protestanckim. Od 1617 r. do kasacji zakonu Jezuitów w 1772 r. obsługiwany był przez osiadłych tu Ojców Jezuitów. Obecny kościół, położony na wzgórzu, otoczony starymi drzewami i grzebalnym cmentarzem, zbudowany został w końcu XVIII wieku. W 1819 r. kościół był remontowany, a w 1841 r., z powodu złego stanu technicznego, został zamknięty.


W 1847 r. został gruntowanie odrestaurowany.

W 1958 r. kościół był remontowany (wzmocnienia więźby i przełożenie pokrycia dachu oraz reperacja ścian i wieżyczki).
Tym razem postanowiłem zrobić sobie wycieczkę rowerową z Kościerzyny do Gdańska.

Do Kościerzyny podjechałem z Gdańska Wrzeszcza pociągiem.
Niestety nie doszacowałem mocno potrzebnego czasu na przebycie tej trasy, co miało potem swoje konsekwencje.

Na tej wycieczce posiłkowałem się jedną z wycieczek innego użytkownika portalu traseo.

Już na samym początku pojawiły się problemy, ponieważ nie mogłem trafić na odpowiednią drogę aby przeciąć obwodnicę Kościerzyny. (wycieczka którą się podpierałem musiała mieć miejsce jeszcze przed budową obwodnicy i pierwotnie dojechałem w ślepy zaułek.
Postanowiłem więc przekroczyć obwodnicę DK 20 ale okazało się to zgodnie z przepisami niemożliwe,

Ponieważ na przejeździe wiaduktem nad obwodnicą obowiązuje zakaz jazdy rowerem a chodnika brak. Swoją droga bardzo „mądra głowa” musiała zaprojektować przejazd nad obwodnicą bez chodnika. Tym samym musiałem się cofnąć i po delikatnym kluczeniu znalazłem inny przejazd na obwodnicą Kościerzyny. Tym samym trafiłem do wsi Węfle gdzie czekała mnie jazda po płytach betonowych co fajne i wygodne nie jest.

Tym samym stwierdzam, że chyba najlepiej z Dworca PKP podjechać drogą wojewódzką 221 do Nowego albo Małego Klincza i tam odbić dopiero w lewo na szutry.

Po drodze mijamy małe wioski i pola.
Jako, że słabo oszacowałem potrzebny na przebycie drogami szutrowymi czas, który jest znacznie dłuższy niż jazda asfaltem zaczęło mi go brakować. Po dojechaniu do brzegu jez. Łąkie koło Trzepowa/Sztofrowej Huty stwierdziłem że muszę nieco nadrobić i zamiast jechać drogą w stronę Trepowa wjechałem w las na Sztofrową Hutę. Problem w tym, że w lesie droga praktycznie się skończyła i musiałem przejechać / przenieść rower w leśnej błotnistej breji.

Ale w końcu udało m się wydostać z tego lasku i szutrem mocno pod górę dojechałem do wsi Szpon i drogi asfaltowej. Popędziłem nią szybko w stronę Przywidza ( bardzo fajna mało uczęszczana i malownicza droga). Jednak problemem zaczął być zapadający zmierzch. W związku z tym aby nie narażać się bez kamizelki odblaskowej ryzykowną jazdą drogą wojewódzką w stronę Kolbud - Gdańska w ciemnościach wpadłem na pomysł, że jednak bezpieczniej będzie jechać drogami gruntowymi. Przed Przywidzem odbiłem zatem w lewo w las aby skrótem dojechać do Klonowa Dolnego a następnie wzdłuż jez. Głębokiego.

Następnie przez Marszewską Górę – Marszewo dojechałem do Czapielska gdzie było już niemal całkowicie ciemno. Przejechałem lasem blisko ośrodków nad jez. Łapińskim i zjazd z dużej górki i po chwili byłem już w Kolbudach. Tam zaczyna się ścieżka rowerowa i teren jest oświetlony, zatem bezpiecznie mogłem do jechać do domu.

Trasa bardzo fajna, godna polecenia.

Ale jednak trzeba jechać nieco wcześniej a nie na ostatnią chwilę aby nie wracać w ciemnościach.
brak wystarczającej ilości ocen

Skomentuj

Zaloguj się, aby komentować i oceniać trasy
Moja mapa 0

Dbamy o Twoją prywatność

W celu zapewnienia naszym użytkownikom usług na możliwie najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Uzyskujemy dostęp i przechowujemy informacje na urządzeniu oraz przetwarzamy dane osobowe, takie jak unikalne identyfikatory i standardowe informacje wysyłane przez urządzenie czy dane przeglądania w celu wyboru oraz tworzenia profilu spersonalizowanych treści i reklam, pomiaru wydajności treści i reklam, a także rozwijania i ulepszania produktów. Za zgodą użytkownika nasze aplikacje korzystają z precyzyjnych danych geolokalizacyjnych.

Kliknięcie w przycisk "Akceptuję", oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych zgodnie z powyższym opisem. Dokładne zasady zostały opisane w naszej Polityce Prywatności.