Hartowanie w reglach Tatr Wysokich

• Data: 7 stycznia 2017
  • Lokalizacja: Zakopane
Nosal 1206 m n.p.m.
Wzniesienie reglowe w Tatrach Zachodnich między Doliną Bystrej a Doliną Olczyską. Nazwa pochodzi od kształtu skał od północno-zachodniej strony, które przypominają nos.
W dole Kuźnice,w oddali charakterystyczny grzbiet Długiego Giewontu.
Panorama Tatr z Nosala
18. Kasprowy Wierch
Zejście z Nosala na Nosalową Przełęcz
Nosalowa Przełęcz
Kopieniec Wielki 1328 m n.p.m.
Szczyt wznoszący się w reglowej partii Tatr Wysokich, pomiędzy Doliną Olczyską a Dolinką Chłabowską. Ma dwa wierzchołki znajdujące się w odległości ok. 200 m od siebie (wyższy jest wschodni).
Trzy Korony na zoomie
Najwyższy szczyt Pienin Środkowych składający się z pięciu wierzchołków.
Podhale i Babia Góra
Najwyższy szczyt Beskidu Żywieckiego jak i całych Beskidów.
Polana Kopieniec, a w oddali wschodnia grań Świnicy
Polana u południowo-wschodnich podnóży Wielkiego Kopieńca. Położonana wysokości ok. 1220–1250 m n.p.m. Dawniej polana wchodziła w skład Hali Kopieniec. Stały na niej liczne szałasy ustawione w klasycznej rzędówce, obecnie ostały się tylko nieliczne z nich. Wczesną wiosną na polanie masowo zakwitają krokusy
Polana Olczyska
Polana Kopieniec
Psia Trawka
Na szlaku
Waksmundzka Rówień
Tatry Bielskie z Waksmundzkiej Rówieni
Od lewej: Hawrań, Płaczliwa Skała, Szalony Wierch.
Waksmundzka Rówień - położona na wysokości 1400–1440 m n.p.m. pomiędzy Małą Koszystą a Gęsią Szyją. Po zaprzestaniu użytkowania polana zarasta lasem. W 1955 miała powierzchnię ok. 5 ha, ale w 2004 w wyniku zarośnięcia jej powierzchnia zmniejszyła się o ok. 49%.
Waksmundzka Rówień
12. Wysoka
13. Rysy
Ganek na zoomie
Na Gęsiej Szyi 1489 m n.p.m.
Szczyt w reglowej części Tatr Wysokich, z którego rozpościera się panorama od Tatr Bielski przez Wysokie do Zachodnich.
Rusinowa Polana
Łatwy cel pieszych wędrówek. Rozpościera się z niej panorama na Tatry Bielskie i Wysokie
Czerwone Brzeżki
Schronisko PTTK w Dolinie Roztoki
Mrozy panujące w całym kraju odstraszają od wyjścia z domu. Prognozowana temperatura odczuwalna na Rysach to 45 stopni na minusie. Jednak mając w marzeniach zdobywanie szczytów w Himalajach, należy powoli oswajać się z zimnem, dodatkowo niebo w ten weekend miało być czyste. W tym celu udaliśmy się w regle Tatr Wysokich. Łatwe tereny w sam raz na niskie temperatury.

Wycieczkę zaczęliśmy w Bystrych Dolnych, gdzie wskoczyliśmy na zielony szlak prowadzący na Nosal. A tam od razu mocne podejście, które pozwala szybko się rozgrzać. Mimo, że szczyt niski, to widoki bardzo dobre. Na horyzoncie widać Orlą Perć i Tatry Zachodnie. Kilkanaście minut na wierzchołku i kierujemy tym samym szlakiem do Nosalowej Przełęczy. Dalej zmieniamy kolor na żółty kierujący na Polanę Olczyską. Tam wchodzimy na zielony szlak, którym dojdziemy do drugiego celu, jakim jest Kopieniec Wielki. Oprócz Orlej Perci i Tatr Zachodnich, widać z niego Tatry Bielskie, a przy tak doskonałej widoczności można dotrzeć charakterystyczny masyw Trzech Koron. Kontynuując kroczenie zielonym szlakiem schodzimy ze szczytu, aby dotrzeć do skrzyżowania ze szlakiem czerwonym, którym kierujemy się na Waksmundzką Rówień. Po drodze mijamy polanę Psia Trawka, a wędrówkę umilają nam co jakiś czas pojawiające się szczyty zamkniętej już starej części Orlej Perci. Po dotarciu na Rówień , kolejny raz wchodzimy na zielony szlak, którym wchodzimy na popularną Gęsią Szyję. A stamtąd chyba najlepsza i najłatwiej dostępną panorama Tatr Wysokich. Widać między innymi Lodowy, Baranie Rogi, Małą Wysoką, czy króla Gerlacha. Zimno jednak nie pozwala na długie podziwianie widoków, więc nie pozostaje nic innego, jak zejście do Rusinowej Polany. Z polany idziemy szlakiem czarnym, a następnie czerwonym, który doprowadza nas do Wodogrzmotów Mickiewicza, skąd zielonym schodzimy do schroniska w Roztoce. Tam zamawiamy nocleg, siadamy do stołu i odpoczywamy przed kolejnym dniem w górach.

Wycieczka, albo jej części, polecana każdemu o każdej porze roku. Nie zawiera trudnych elementów. Jedynie na odwiedzonych szczytach nie należy zbliżać się do krawędzi. Ciekawostką jest fakt, że wchodziliśmy na zielony szlak cztery razy, jednak żaden nie jest połączony ze sobą.