GRYWAŁD-LUBAŃ

• Data: 1 maja 2014
  • Lokalizacja: Polska, małopolskie, Grywałd
start,meta
start 06:00 temperatura 3,6 humory dopisują :)
opisałem jako nocleg, ale to dom prywatny mojej rodziny i nie świadczą żadnych usług
zabytek klasy '0'
piękny drewniany kościółek odrestaurowany kilka lat temu, to jedna z wielu atrakcji tej cudownie urokliwej wsi (zdjęcie zrobiłem osobiście jadąc na rowerze o godzinie 6 z minutami rano ;) )
chwila oddechu
lepiej się nie odwracać za siebie, bo widok może powalić z roweru zwłaszcza ok. 6:30 rano
solidna miejscówka
te całoroczne domki są do wynajęcia, ceny nie znam, ale widok o poranku, na tarasie z kawą w dłoni...bezcenny
przystanek
piękna polana z pięknym widokiem na tatry i pieniny
ciekawostka
podróżując tą trasą można natrafić na takie dzikie bratki
spotkanie szlaków
na tym etapie łączą się dwa szlaki na lubań: z Krościenka i Tylmanowej (widok chyba na ochotnicę )
po szczytem
pod samym szczytem Lubania znajduje się duża, płaska polana, idealne miejsce na rozbicie namiotu w sezonie letnim można tu kupić jedzenie i picie od studentów
cel podróży
no i szczyt jak najbardziej wart odwiedzenia walory widokowe w połączeniu z chwilą wyciszenia ładują baterie na długo
wycieczkę dedykuję swojemu kuzynowi Damianowi, który mieszka w Grywałdzie i zechciał towarzyszyć mi w wyprawie na Lubań pokazując mi szlaki nie uczęszczane przez turystów
zjazd extreme
tu pełne zaskoczenie przez około 1/3 trasy zjeżdżaliśmy oznaczoną trasą zjazdową o trudności (w mojej ocenie) średniej, jednak w pewnym momencie szlak odbił ostro w lewo, a Damian pokazał mi w prawo i co? amatorów downhill'u zapraszam na ten zjazd z całą odpowiedzialnością i zapewniam, że nudzić się nie będą zdjęcia nie zrobiłem bo szkoda było się zatrzymywać
meta
5:30 min. tyle trwała nasza wycieczka nie potrafię ocenić jaki moment był najlepszy podjazd, zjazd, czy widoki chyba wszystko na raz i na pewno trzeba odwiedzić ten zakątek bo nie zmarnujecie tu ani chwili swojego czasu a Damianowi serdecznie dziękuję i do następnego...
Miejscowość Grywałd położona jest na południowym stoku pasma Lubania, które łączy się w tym miejscu z pieninami.
trasę na szczyt Lubania rozpoczęliśmy we dwójkę z moim kuzynem Damianem, z podwórka mojej cioci.
Zaraz po wyruszeniu w górę wsi minęliśmy jedną z dwóch kamiennych zapór przeciwpowodziowych. (przez całą długość wsi płynie górski potok z pod Lubania ) następnie po ok. 1km po prawej stronie, na wzgórzu napotykamy na piękny drewniany kościółek, jest to zabytek klasy zero.Jedziemy dalej przez centrum wsi, gdzie skupiony został handel, w niewielkiej odległości jest kilka sklepów z szeroka paletą asortymentu.
jedziemy dalej w górę rzeki. ok. 1km. od centrum znajduje się rozwidlenie dróg - w lewo, przez rzekę i w prawo ostro w górę, my wybieramy, w prawo, już po dwustu metrach widoki zapierają dech w piersiach, później jest tylko lepiej.
do samej granicy lasu położony jest asfalt, więc droga nie należy do trudnych (z wyjątkiem nachylenia tej drogi) później jedziemy drogą leśną, gdzieniegdzie rozbitą koleinami po traktorach i innych pojazdach terenowych. Droga staje się coraz trudniejsza do podjechania im wyżej tym mniej sprzętu podjeżdża i deszcz dokonuje degradacji, ale droga prowadzi aż na Lubań. Na grzbiecie masywu nasza nieoznakowana droga łączy się z oznakowanym szlakiem z Krościenka i od tej pory podjazd jest już łagodny z wyjątkiem dwustumetrowego podejścia gdzie tylko kłady podjeżdżały, my nasze rowery wnieśliśmy na plecach. Po kilkuset metrach jazdy wjechaliśmy na ogromną polanę pod samym szczytem gdzie w namiotach spali jeszcze turyści, dojechaliśmy do drewnianej wiaty gdzie można się schować przed słońcem, lub deszczem tam chwilę odpoczęliśmy i wyruszyliśmy na położony pięćset metrów dalej szczyt. Widok na prawdę piękny pogoda nam dopisała, widać było tatry,całe Pieniny łącznie ze szczytem (góra wysoka) i jezioro czorsztyńskie aż nie chciało się wracać.
Powrót okazał się extremalny zjazd trwał godzinę z kilkoma przystankami, na regenerację obolałych nadgarstków. Od samego początku ostro w dół kilka zwalonych drzew po drodze i przenoszenie rowerów, później zjechaliśmy ze szlaku- błoto, woda kamienie, glina i głębokie wyrwy w drodze po jakiejś ulewie,do tego nachylenie olbrzymie- adrenalina murowana dla niejednego zjazdowca po tych zmaganiach cali ubłoceni i szczęśliwi że jeszcze żyjemy wjechaliśmy do Krośnicy- równie malowniczej co Grywałd wsi, stamtąd drogami utwardzonymi dojechaliśmy do Grywałdu, zwiedzając po drodze drewniany kościółek, zaliczyliśmy po drodze zjazd z kamiennych schodów które prowadzą do wspomnianego kościółka, i na koniec wycieczki do domu cioci zjechaliśmy od tyłu łąką także o dosyć dużym nachyleniu zwanej w tamtej okolicy "skołka" Dziękuję Damianowi za pokazanie tej trasy i towarzystwo a wszystkich zapraszam w te okolice bo na prawdę warto (przepraszam za błędy i pisownie, ale tak mam :-) )